Dízelmotoros M BMW-k érkeznek
Megalakult a BMW M Performance Automobiles divízió, amely szélesebb rétegek számára teszi hozzáférhetővé az M modellek kivételes vezetési élményét. A BMW M550d xDrive szedán és kombi, valamint a BMW X5 M50d és X6 M50d közös jellemzője az új fejlesztésű, háromturbós dízelmotor, amely 381 lóerőt mozgósít.
Az M Performance-tól kikerülő különleges BMW-k nem hagyományos értelemben vett M modellek, hanem az M GmbH „szépítő" és erősítő kúráján átesett, exkluzív, teljesítménycentrikus kiadások. Feltűnőbb megjelenés, erősebb motor és dinamikusabb kezelhetőség jellemzi őket, miközben a mindennapi használhatóságuk és gazdaságosságuk is megmaradt. Modellsorozataik élén állnak, s megvan bennük az M modellekre jellemző híres összehangoltság, az érzés, hogy a hajtáslánc minden eleme tökéletesen harmoniában van.
A BMW M550d xDrive Sedan, a BMW M550d xDrive Touring, a BMW X5 M50d, valamint a BMW X6 M50d a világ egyik legerősebb és leghatékonyabb háromturbós dízelmotorjával rendelkezik, amely 381 lóerőt és 740 newtonméter nyomatékot termel. Emellett mind a négy autó xDrive összkerékhajtású, és 8-fokozatú sport automataváltó van bennük. Mindannyian modellspecifikus M-tuningot kaptak, ami az erőátvitelt, a karosszériát (felfüggesztést), és a külső megjelenést (aerodinamikát) is érintette.
Háromturbós dízelmotor
Az új fejlesztésű háromturbós common rail dízelmotor a BMW eddigi legerősebb és legelőremutatóbb gázolajosa. Soros hathengeres, 2993 köbcentiméter lökettérfogatú, literteljesítménye pedig 127,3 LE/l. Három darab turbófeltöltő lélegezteti, amelyeket úgy „lőttek" be, hogy széles fordulatszám-tartományban szolgáltassanak nagy tolóerőt. Két darab kisméretű, de nagynyomású, variálható lapátgeometriájú, valamint egy nagyméretű és kis nyomáson működő feltöltő dolgozik össze, így azonnal reagálnak a gázpedál felől érkező parancsokra.
Az egyik kisebb turbó lényegében már alapjárattól aktív, 1500-as főtengely-fordulatnál pedig a kipufogógázok megpörgetik a nagy feltöltő turbinakerekét is. A maximális, 740 Nm-es nyomaték így 2000-es fordulatszámnál jelentkezik és 3000-ig fenn is marad. 2700-as főtengely-fordulat fölött, ha még több kraftra van szükség, kinyit egy kipufogócsap, és működésbe lép a harmadik, kisméretű és nagynyomású, szintén variálható geometriájú feltöltő. Ezzel megnő a töltőnyomás és még nagyobb erő szabadul fel a motorból. Majd megjelenik a 381 lóerős maximális teljesítmény, 4000-4400 fordulatszám között. A leszabályzás 5400-nál következik be.
Hogy a töltőnyomás a lehető leghatékonyabban épülhessen fel, a BMW mérnökei nagy precizitással oldották meg a kipufogógázok és a friss levegő szállítását, valamint az összesűrített levegő csatornázását. Ha például a nagyméretű töltő különösen gyorsan pörög, egy wastegate szelep csökkenti le benne a nyomást. A friss levegőt pedig pneumatikus csapok terelik; alacsony fordulatszámon a külső levegő így egyből a nagynyomású turbóra irányul és működésbe hozza azt. 2700-as fordulatszámtól a levegőáram pedig eléri a harmadik turbófeltöltőt is.
Az új 3 literes turbódízel hajtómű új generációs common rail direkt befecskendezési rendszert is kapott, amelyben a piezo injektorok 2200 baros nyomással, 8 ütemben fecskendezik az üzemanyagot az égésterekbe. Úgynevezett nitrogén-oxid csapdát is építettek a motorba, ezért már most teljesíti a 2014-től életbe lépő Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normát. Az az érzésem, hogy a BMW új high-tech erőforrása állandó dobogós lesz az Év Motorja választásokon.
M-es ismertetőjegyek
Ami a külsőt illeti, mind a négy dízel M Performance variáns aerodinamikailag optimalizált karosszériát kapott. Közös ismertetőjegyeik az egyedi, széles légbeömlő nyílásokkal ellátott lökhárítók, valamint a Ferric metálszürke külső tükörházak és rácsok. A kocsik alapesetben egyedi 19 colos kerekeken gurulnak, de 20 hüvelykes, szürkére fényezett M Performance felnikkel is megrendelhetők.
Az utastérben ismerős M hangulat fogad, M logós váltókarral, kormánykerékkel, váltófülekkel, lábtartóval és M50d feliratos műszerekkel. Emellett BMW Individual tetőkárpit, és vadbőr/szövet (5-ös modellek) vagy vadbőr/nappabőr (X5 és X6) M sportülések fogadják a beülőket. Az X5 M50d harmadik üléssorral is rendelhető, az X6 M50d pedig adaptív LED-es fényszórókkal is kérhető.
A dízel M Performance modellek majdnem az összes olyan ConnectedDrive asszisztens rendszerrel és mobilitási szolgáltatással kiegészíthetők, mint a normál 5-ös BMW-k. Rendelhető első-hátsó parkolóradar, tolatókamera, adaptív fényszóró, vetített kijelző, aktív tempomat megállás-elindulás funkcióval, sávváltásra és elhagyásra figyelmeztető rendszer, továbbá külső kamerarendszer és éjjellátó berendezés gyalogosfelismeréssel. Ezen kívül az internet hozzáférés is megoldható.
Új teljesítmény-mérce
A bivalyerős dízelmotor valóságos atlétát farag az 5-ös limuzinból és kombiból. A szedán 4,7, a kombi 4,9 másodperc alatt lő ki százra, miközben a fejlett technológiának köszönhetően papíron csupán 6,3, illetve 6,4 liter gázolajat égetnek el 100 kilométerenként. Ez 165, illetve 169 g/km-es széndioxid-kibocsátásnak felel meg. Hihetetlen számok.
A BMW X5 M50d és X6 M50d sportosság és hatékonyság tekintetében szintén új mércét állít fel a nagyméretű SUV-ok kategóriájában. Az X5 M50d 5,4, az X6 M50d pedig 5,3 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára (nem sokkal maradva le az X5 M és X6 M-től), átlagfogyasztásuk pedig 7,5, illetve 7,7 l/100 km. A CO2-kibocsátásuk 199 és 204 g/km. A végsebesség elektronikusan limitálva 250 km/óra.
Alapfelszerelés az automatikus start-stop funkció, valamint a takarékos Eco Pro mód, ami befolyást gyakorol a motorvezérlésre, a gázpedálra, a váltóvezérlésre, valamint az elektronikusan működtetett (pl. klíma, fűtött ülések és tükrök) berendezésekre is. Az EfficientDynamics technológia révén a fékenergia-visszavezetés, az intelligens energia-menedzsment és a leoldható légkondicionáló kompresszor is alapáras tételek.
Intelligens erőátvitel
A 8-sebességes váltó két automata programot kínál (D és S), és manuális üzemmóddal is rendelkezik. Utóbbi programban a sofőr a váltókarral és a kormányfülekkel is kapcsolgathat; a jobb füllel fel, a ballal visszaválthat. Jópofa dolog, hogy a sorhatos dízel turbinaszerű, telt hangját a BMW mérnökei a kabinban is élvezhetővé tették. A Driving Experience (vezetési élmény) kapcsolót Sport vagy Sport+ állásba tekerve ugyanis a motorhang az audiorendszer hangszóróin keresztül az utastérbe is beáramlik; minél jobban nyomja a gázt a sofőr, annál intenzívebbek lesznek a mechanikai zajok. Ezért külön plusz pont jár a BMW-nek.
Az xDrive összkerékhajtást mindegyik modell esetében úgy hangolták, hogy a pilóta úgy érezze, hátsókerekes autóban ül. Több nyomaték jut a hátsó kerekekre, amelyek között ugyancsak folyamatosan változik a nyomaték aránya, nagymértékben fokozva a vezetési élményt. Az 5-ös kombi modellbe és mindkét SUV-ba hátulra légrugókat is építettek, amelyek szinten tartják a kocsi magasságát. Természetesen a futómű és a kormányzás M-specifikus megerősítést és tuningot kapott. Plusz pénzért adaptív csillapítás is választható (az X6 M50d-n széria), többek között kiemelten kényelmes vagy kifejezetten dinamikus beállítással.
Májustól jönnek
A BMW M550d xDrive, M550d xDrive Touring, X5 M50d és X6 M50d a Genfi Autószalonon debütál (március 8-18.), piaci bevezetésük pedig néhány héttel ezután kezdődik. A BMW M550d xDrive szedán és kombi május 12-én jelenik meg a német szalonokban, míg az X5 M50d és X6 M50d modellek június 16-án érkeznek. Az 5-ös szedánért 80 800, a kombiért 83 750, az X5-ért 82 300, az X6-ért pedig 85 800 eurót kérnek majd.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)