Dízelmotorral jön az új Audi S6 és S7
Az Audi hosszútávfutókat faragott sportos S6 és S7 modelljeiből. Turbós benzinesek helyett ugyanis nyomatékos turbódízelekkel látta el modelljeit, amelyekbe kiegészítő egységként elektromos sűrítőt is beszerelt. Az új Audi S6 Sedan és S6 Avant, valamint S7 TDI modellek nyáron érkeznek.
Az Audi nyugdíjazta a 4 literes ikerturbós V8-as erőforrást az európai piacokra készülő S6 és S7 modellekben, s egy vadonatúj 3 literes V6-os TDI-vel helyettesítette. A korszerű dízel egység persze nincs egyedül a hajtásláncban, egy elektromos sűrítő is segíti a munkáját, amely gyakorlatilag kiküszöböli a turbólyukat. A rendszer alapjait az Audi még az SQ7 TDI modellben fektette le, az S6/S7 modellekben azonban az elektromos sűrítőt (turbó) 48-voltos elsődleges elektromos rendszerrel párosították.
Az elektromos turbó erőteljes gyorsítást tesz lehetővé, megszünteti a turbólyukat és fokozza a motor reakcióját. Válaszideje 250 milliszekundum alatti, teljesítménye 7 kW, és 70 ezres fordulaton képes pörögni. 1650-es fordulatszámig lát el boost funkciót, és ezután párhuzamosan dolgozik a kipufogógáz hajtású turbófeltöltővel, 700 Nm-es maximális nyomaték leadásához segítve azt. Az elektromos sűrítő minden olyan esetben kisegíti a nagy feltöltőt, amikor a kipufogógázban nincsen elegendő energia a spontán nyomaték felépítéséhez – például indulásnál és alacsony fordulatszámról való gyorsításnál.
A 3 literes V6-os TDI motor a kettős feltöltéssel 349 lóerőre és 700 Nm nyomatékra képes, utóbbi a 2500-3100-as fordulatszám-tartományban folyamatosan elérhető. Az erőt nyolcfokozatú tiptronic automata váltómű továbbítja a quattro állandó négykerék-hajtás felé. Az Audi S6 Sedan kereken 5 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára, míg az S6 Avant és S7 Sportback 5,1 másodperc alatt hajtja végre a manővert. A csúcssebesség minden esetben 250 km/óra.
Amíg az elektromos sűrítő a teljesítményt fokozza, addig a beépített, 48-voltos enyhe hibrid rendszer az üzemanyag-takarékosságot segíti elő. Az indítómotor-generátor egységből (BAS) és 10 Ah-s lítium-ion akkumulátorból álló rendszer valós körülmények között akár 4 deciliterrel is képes mérsékelni az átlagfogyasztást. A BAS közvetlenül a főtengelyre csatlakozik. Lassításnál 8 kW-nyi mozgási energiát tud visszatermelni és a lítium-ion telepben tárolni. A technológia révén a start/stop rendszer már 22 km/óránál aktiválódik, s a kocsi 40 másodpercig is képes a belsőégésű motor beindulása nélkül gurulni. Az Audi S6 NEDC szabványos vegyes fogyasztása 6,3 l/100 km, míg az S6 Avant és S7 Sportback modelleké 6,5 l/100 km.
Elődeikkel összevetve az új S6/S7 modellek még dinamikusabban vezethetők. Kívánságra ugyanis az Audi dinamikus összkerék-kormányzással szereli fel új modelljeit. 60 km/órás sebességig a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétes irányban, akár 5 fokkal is elfordulnak, 1,1 méterrel csökkentve a fordulási kört. 60 km/órás sebesség fölött pedig az elsőkkel megegyező irányban, maximum 2 fokig fordulnak el, fokozva a manőverezhetőséget és a stabilitást. Az S sportfutómű alapáron adaptív csillapítással érkezik és 20 mm-t ültet a karosszérián (S7: 10 mm). Újdonság az adaptív légrugózás, amely most első ízben rendelhető az S modellekhez. Mindez kiegészíthető még hátsó sport differenciálművel.
Az új S-modelleket hatalmas fékekkel szerelik. Elöl 40, hátul 35 cm átmérőjű acél tárcsák lassítanak, elöl 6-dugattyús nyergekkel. Felárért persze karbon-kerámia rendszer is rendelhető, körben 6-dugattyús nyergekkel és elöl 40, hátul 37 centis tárcsákkal.
Az új S-modellek nyáron érkeznek meg az európai márkakereskedésekbe. Az S6 szedán alapára 76 500, a S6 kombié 79 ezer euró, míg az S7 Sportback modellhez 82 750 euróért lehet hozzájutni. A tengerentúli piacokon mindegyik modell 2,9 literes TFSI motorral kerül piacra, hasonlóképpen elektromos sűrítővel és 48-voltos mild hibrid rendszerrel kiegészítve. A teljesítmény azonban itt 450 lóerő és 600 Nm nyomaték.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)