/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (9) |
| Több

Dízeltilalom: Budapest lehet a következő?

2018. március 05. 12:30   |   Autoblog
címkék:  

A dízelüzemű autók használatának részleges vagy teljes korlátozásával kapcsolatos németországi bírósági döntés lavinát indított el. Tarlós István budapesti főpolgármester szerint a magyar fővárosban is terítéken van a kérdés.

A tiltást már tervbe vették, azt a hazai piaci realitásokat szem előtt tartva, fokozatosan, de előbb vagy utóbb bizonyosan be fogják vezetni – egy mondatban így összegezhető Tarlós István főpolgármester válasza arra a szerda reggeli sajtómegkeresésre, amelyben a dízelautók betiltására vonatkozó, németországi bírósági döntés kapcsán egy hasonló tilalom esetleges budapesti bevezetéséről kérdezték a főváros első számú emberét.

Kérdés, kell-e aggódnia a magyaroknak egy ilyen (ezek szerint egyáltalán nem esetleges, bár határidejét tekintve még nem meghatározott) döntés miatt?

Az EuroSTAT adatai szerint 2012 és 2016 között 31 százalékkal nőtt hazánkban a forgalomba helyezett dízelüzemű modellek száma, miközben a benzinüzeműeké nagyjából változatlanok maradtak (+1,3%), a teljes hazai járműállomány pedig 9 százalékkal nőtt. Ugyanakkor az újonnan forgalomba helyezett dízelek részaránya ebben az időszakban a hagyományosan dízelpárti flottapiacon is jelentősen visszaesett, 55%-ról 44%-ra.

Ez arra enged következtetni, hogy magyarországi autóállomány valamivel több, mint egynegyedét kitevő dízelek létszáma nem új gyártású, kedvező emissziós besorolású modell, hanem külföldről, másodkézből megvásárolt, vélhetően Euro 4 vagy annál is elavultabb dízel. Összességében tehát kevés a dízel a személyautó-állományban, ám közöttük annál többeket fog érinteni a Németországban (és egyéb európai országokban is) tervezetthez hasonló tilalom.

Fontos megjegyezni, hogy a dízelek visszaesése az európai, valamint a hazai mobilitási kultúrában is a kritikus légszennyezettségi adatokat kedvező irányba módosító, hibrid elektromos modellek előretörését eredményezheti.

Ezzel kapcsolatban bizakodásra ad okot, hogy mindössze három év alatt nyolcszorosára nőttek a hazai hibrid eladások: melyek jelenleg az újautó-értékesítések 3,3%-át teszik ki, de a trend és a növekedés dinamikája rendkívül ígéretes. Nem elhanyagolható tényező továbbá az sem, hogy a napokban kilátásba helyezett korlátozó szabályozások hatására a magánvásárlók mellett vélhetően nagy számban fordulnak el a dízeltől a hibrid felé a vállalati flottapartnerek is.

A dízel autók értékének várható csökkenése, és a tervezett szabályozásoknak köszönhetően nehezen kalkulálható maradványértéke ugyanis arra készteti a magán és vállalati felhasználókat, hogy jól tervezhető, környezetbarát megoldások felé forduljanak.

Ez átrendezheti a piacot is, és nagyban profitálhatnak belőle a kínálatukban már most több hibrid autót szerepeltető márkák, elsőként a ma még a hazai hibrid elektromos értékesítések mintegy 80%-t jegyző Toyota és 97%-ban hibrideket értékesítő Lexus. Figyelemreméltó tény, hogy a versenytársak kínálatában is egyre nagyobb számban jelennek meg hibrid modellek, ami a piac általános zöldüléséhez vezethet.

Hosszú távon a használt autókat vásárlók számára az jelenthet megoldást, ha az autóipar fokozatosan, de határozottan elfordul a dízel technológiától. Ez ma még többségében a jövő zenéje: az ICCT legutóbb közzétett, 2015-ös statisztikai elemzései szerint mindössze három olyan autómárka van, amelynek európai eladásaiban 25 százaléknál kevesebbet tesznek ki a dízelek: ezek a kizárólag törpeautókat gyártó Smart, a Toyota, valamint a Lexus. A Smart és a Lexus egyáltalán nem forgalmaz dízelt, míg a Toyotánál ez az arány csupán 15 százalék.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Theorba
2018-03-05 - 14:22

Ha nálunk landolna a sok német diesel, még mindig tisztább lehetne a levegő, mint most. Ez lehetne egy átmeneti fokozat is akár.
A többit majd később.

Kandúrbandi
2018-03-05 - 14:30

Remélem a járművek cseréjéhez is hozzájárul az a lobbi, amelyiknek szúrja a szemét a dízel autók használata.Az átlátszó indok–miszerint környezetszennyezőbb egy dízel, mint a többi autó– harsogói rétege soha nem elemzi a tényleges ökológiai lábnyomát egy járműnek a legyártás és a megsemmisítés között.
Nemrég még a Trabantok és más társaik voltak az ellenségek…aztán csak nem lett tisztább a levegő…Mindegy, mert csak saját idegeimet rongálom, úgyis kapok a fejemre az elvakult ál-környezetvédőktől..

Németh Zoltán
2018-03-05 - 16:20

Szerintem csak következetesebb szmogtörvény kellene: 2-3 fokozata legyen, automatikusan hirdessék ki mihelyst a határértéket elérték, és egymás utáni fokozatokban tiltsák ki a EURO2-3-4-5 autókat…. Még bevezethetnék egy jelzést is szmogriadóra – például a piros lámpák villoghatnának – lassú villogás= EURO2-3 tiltás; gyors villogás =EURO4-5 tiltás; piros-sárga felváltva= minden autó kitiltva, kivéve megkülönböztetett jelzésű.

Rathgo
2018-03-05 - 16:31

Inkább egyszerre, mint fokozatosan! Az egy téveszme, hogy a dízel kevesebbet eszik, tehát kevésbé szennyező! A PM10 szállópor részecske a legnagyobb baja a modern dízelnek. A régi is köpte a kormot, de olyan nagyméretű részecskékben, ami lecsapódott a talajra. A modern euro besorolású motorok a frapp, meg egyéb szűrőknek köszönhetően, már sokkal kisebb, ezáltal könnyebben, tovább marad a levegőben.

VanDízel
2018-03-05 - 17:15

A Német Városokból még a légmozgást is kitiltanám,mert felkeveri a modernizáció óta lerakódott aprószemcsés por-téli sózás-kutya-ember ürülék egyveleget.Jaj,meg télen a fűtés által keletkezett koromszemcséket a tetőről.Továbbá az aszfaltos útat,az autógumit .A műanyag nyílászárókat,de csak nyáron,nagymelegben,mert akkor halált okozhat.A nem biológiai eredetű kommunális hulladékot.Hát meg az összes ipari létesítményt . Jaj,meg utolsó sorban Tarlós Úrat is Budapest egész területéről,kivéve ha van sapkája.


*/