Dízeltilalom: Budapest lehet a következő?
címkék: budapest, dízel, dízelüzemű, flottapiac, hibrid, újautó-értékesítés
A dízelüzemű autók használatának részleges vagy teljes korlátozásával kapcsolatos németországi bírósági döntés lavinát indított el. Tarlós István budapesti főpolgármester szerint a magyar fővárosban is terítéken van a kérdés.
A tiltást már tervbe vették, azt a hazai piaci realitásokat szem előtt tartva, fokozatosan, de előbb vagy utóbb bizonyosan be fogják vezetni – egy mondatban így összegezhető Tarlós István főpolgármester válasza arra a szerda reggeli sajtómegkeresésre, amelyben a dízelautók betiltására vonatkozó, németországi bírósági döntés kapcsán egy hasonló tilalom esetleges budapesti bevezetéséről kérdezték a főváros első számú emberét.
Kérdés, kell-e aggódnia a magyaroknak egy ilyen (ezek szerint egyáltalán nem esetleges, bár határidejét tekintve még nem meghatározott) döntés miatt?
Az EuroSTAT adatai szerint 2012 és 2016 között 31 százalékkal nőtt hazánkban a forgalomba helyezett dízelüzemű modellek száma, miközben a benzinüzeműeké nagyjából változatlanok maradtak (+1,3%), a teljes hazai járműállomány pedig 9 százalékkal nőtt. Ugyanakkor az újonnan forgalomba helyezett dízelek részaránya ebben az időszakban a hagyományosan dízelpárti flottapiacon is jelentősen visszaesett, 55%-ról 44%-ra.
Ez arra enged következtetni, hogy magyarországi autóállomány valamivel több, mint egynegyedét kitevő dízelek létszáma nem új gyártású, kedvező emissziós besorolású modell, hanem külföldről, másodkézből megvásárolt, vélhetően Euro 4 vagy annál is elavultabb dízel. Összességében tehát kevés a dízel a személyautó-állományban, ám közöttük annál többeket fog érinteni a Németországban (és egyéb európai országokban is) tervezetthez hasonló tilalom.
Fontos megjegyezni, hogy a dízelek visszaesése az európai, valamint a hazai mobilitási kultúrában is a kritikus légszennyezettségi adatokat kedvező irányba módosító, hibrid elektromos modellek előretörését eredményezheti.
Ezzel kapcsolatban bizakodásra ad okot, hogy mindössze három év alatt nyolcszorosára nőttek a hazai hibrid eladások: melyek jelenleg az újautó-értékesítések 3,3%-át teszik ki, de a trend és a növekedés dinamikája rendkívül ígéretes. Nem elhanyagolható tényező továbbá az sem, hogy a napokban kilátásba helyezett korlátozó szabályozások hatására a magánvásárlók mellett vélhetően nagy számban fordulnak el a dízeltől a hibrid felé a vállalati flottapartnerek is.
A dízel autók értékének várható csökkenése, és a tervezett szabályozásoknak köszönhetően nehezen kalkulálható maradványértéke ugyanis arra készteti a magán és vállalati felhasználókat, hogy jól tervezhető, környezetbarát megoldások felé forduljanak.
Ez átrendezheti a piacot is, és nagyban profitálhatnak belőle a kínálatukban már most több hibrid autót szerepeltető márkák, elsőként a ma még a hazai hibrid elektromos értékesítések mintegy 80%-t jegyző Toyota és 97%-ban hibrideket értékesítő Lexus. Figyelemreméltó tény, hogy a versenytársak kínálatában is egyre nagyobb számban jelennek meg hibrid modellek, ami a piac általános zöldüléséhez vezethet.
Hosszú távon a használt autókat vásárlók számára az jelenthet megoldást, ha az autóipar fokozatosan, de határozottan elfordul a dízel technológiától. Ez ma még többségében a jövő zenéje: az ICCT legutóbb közzétett, 2015-ös statisztikai elemzései szerint mindössze három olyan autómárka van, amelynek európai eladásaiban 25 százaléknál kevesebbet tesznek ki a dízelek: ezek a kizárólag törpeautókat gyártó Smart, a Toyota, valamint a Lexus. A Smart és a Lexus egyáltalán nem forgalmaz dízelt, míg a Toyotánál ez az arány csupán 15 százalék.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)
Ha nálunk landolna a sok német diesel, még mindig tisztább lehetne a levegő, mint most. Ez lehetne egy átmeneti fokozat is akár.
A többit majd később.
Remélem a járművek cseréjéhez is hozzájárul az a lobbi, amelyiknek szúrja a szemét a dízel autók használata.Az átlátszó indok–miszerint környezetszennyezőbb egy dízel, mint a többi autó– harsogói rétege soha nem elemzi a tényleges ökológiai lábnyomát egy járműnek a legyártás és a megsemmisítés között.
Nemrég még a Trabantok és más társaik voltak az ellenségek…aztán csak nem lett tisztább a levegő…Mindegy, mert csak saját idegeimet rongálom, úgyis kapok a fejemre az elvakult ál-környezetvédőktől..
Szerintem csak következetesebb szmogtörvény kellene: 2-3 fokozata legyen, automatikusan hirdessék ki mihelyst a határértéket elérték, és egymás utáni fokozatokban tiltsák ki a EURO2-3-4-5 autókat…. Még bevezethetnék egy jelzést is szmogriadóra – például a piros lámpák villoghatnának – lassú villogás= EURO2-3 tiltás; gyors villogás =EURO4-5 tiltás; piros-sárga felváltva= minden autó kitiltva, kivéve megkülönböztetett jelzésű.
Inkább egyszerre, mint fokozatosan! Az egy téveszme, hogy a dízel kevesebbet eszik, tehát kevésbé szennyező! A PM10 szállópor részecske a legnagyobb baja a modern dízelnek. A régi is köpte a kormot, de olyan nagyméretű részecskékben, ami lecsapódott a talajra. A modern euro besorolású motorok a frapp, meg egyéb szűrőknek köszönhetően, már sokkal kisebb, ezáltal könnyebben, tovább marad a levegőben.
A Német Városokból még a légmozgást is kitiltanám,mert felkeveri a modernizáció óta lerakódott aprószemcsés por-téli sózás-kutya-ember ürülék egyveleget.Jaj,meg télen a fűtés által keletkezett koromszemcséket a tetőről.Továbbá az aszfaltos útat,az autógumit .A műanyag nyílászárókat,de csak nyáron,nagymelegben,mert akkor halált okozhat.A nem biológiai eredetű kommunális hulladékot.Hát meg az összes ipari létesítményt . Jaj,meg utolsó sorban Tarlós Úrat is Budapest egész területéről,kivéve ha van sapkája.
Már rég lépni kelett volna a rossz dizelekkel szembe. de a jók müködjenek
BNW.MERCI AUDI WF.sok az olcsó öreg autó.Amin még irányjelzők sem müködnek.
Az édesanyját feszítse keresztre aki ezt a marhaságot kitalálta ja és vegyen egy fantasztikus hibrid yarist ami vegyes használatban 6-7 litert!!!! fogyaszt 100-on. Ez aztán a jövő!
Mindig mondtam.Dieselt a traktorba.Oda való.
Ne az autókat tiltsák ki hanem a dízel gyártását korlátozzák vagy szüntessék meg! A többit az idő elvégzi. Elöregszenek és kikopnak az utakról.