Duplakuplungos automataváltó a MINI-ben
A három és az ötajtós MINI, valamint a MINI Cabrio egyes modellváltozataihoz mostantól duplakuplungos, hétfokozatú Steptronic automataváltó is kapható, amely anélkül gyorsít, hogy egy pillanatra is megszakítaná a teljesítmény és forgatónyomaték leadást.
Az új váltó első ízben a három MINI modellsorozat meghatározott erőforrásaihoz válik elérhetővé, az alapfelszereltség részeként kínált hatfokozatú manuális váltó alternatívájaként. A két tengelykapcsolóval dolgozó új váltó élénk sebességváltási dinamikával fokozza a vezetés élményét, miközben az automataváltók összes kényelmi funkcióját is magában hordozza.
A MINI ügyfele a duplakuplungos automataváltót egy új fejlesztésű, elektronikus előválasztó karral vezérelheti, amely a hajtáslánc haladás (D), üres (N) és rükverc (R) állásba kapcsolása után minden esetben ugyanabba a központi pozícióba tér vissza. A váltó parkoló funkciója a P gomb megnyomásával kapcsolható be. A kivételesen sportos vezetési stílus és a manuális sebességváltás (M) érdekében aktiválható sport (S) üzemmód a haladás (D) állásba kapcsolt előválasztó kar balra billentésével érhető el. Az új technológia elektronikus vezérlőegysége a MINI központi navigációs rendszerével is együttműködik, miközben az erőforrás Start/Stop opcióját és a hajtáslánc vitorlázó funkcióját támogatva a modell üzemanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását is csökkenti.
A technológia többek között azt is lehetővé teszi, hogy a sofőr anélkül váltson felfelé és gyorsuljon a kívánt sebességre, hogy egy pillanatra is megszakadna az erőforrásból érkező teljesítmény és forgatónyomaték leadása. Az automataváltó elektronikus vezérlőegysége még folyamatos padlógáz esetén is a másodperc törtrésze alatt, a vezetési szituáció szerinti legoptimálisabb fordulatszámnál kapcsolja be a hajtásba a következő fokozatot.
Mindezt a duplakuplungos automataváltó speciális szerkezeti felépítése teszi lehetővé. A technológia lényegében két váltót integrál egyetlen közös házba, a folyamatos teljesítmény-és forgatónyomaték-leadás pedig a két belső tengelykapcsoló precízen összehangolt működésével érhető el. Az egyik váltó a páros (2, 4, 6), míg a másik a páratlan (1, 3, 5, 7) sebességi fokozatokat és a rükverc állást kapcsolja, utazás közben így az egyik kuplung oldott, a másik pedig zárt. Egymást követő sebességváltások közben a két tengelykapcsoló felváltva, észrevétlenül kapcsolódik be a hajtásba.
Az automataváltó elektronikus vezérlőegysége folyamatosan elemzi a sofőr vezetési stílusát és – központi navigációs rendszerrel felszerelt modellek esetében – a MINI előtt álló útvonal sajátosságait. A technológia a gázpedál állását, az erőforrás aktuális fordulatszámát, a sebességet és az aktivált vezetési üzemmódot egyaránt figyelembe veszi. A váltó így a vezetési- és forgalmi szituációk hirtelen változásaira is gyorsan tud reagálni. Hajtűkanyarhoz vagy forgalmi csomóponthoz érkezve például a váltó automatikusan visszakapcsol egy fokozatot, hogy a motorfék erejével segítse a lassulást. Ha azonban az éles kanyart sorozatos egymásutánban több is követi, a technológia egészen addig nem kapcsol magasabb fokozatba, amíg a MINI az utolsó ideális ívet is el nem hagyja.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)