EGR a lelke mindennek!
címkék: dízel, dpf, egr szelep, korom, koromlerakódás, részecskeszűrő
Ahogy a karosszéria, az utastér, a kerék, úgy a motor is folyamatos karbantartást, odafigyelést igényel egy autón. Igen ám, csakhogy a korom láthatatlan – legalábbis a sofőr számára –, ezért még inkább oda kell figyelni a motorháztető alatti dolgokra.
Az EGR és DPF rövidítések a legtöbb autósnak semmit sem mondanak, pedig ezek a modern dízelmotorok egészséges működésének alapjai. Talán a legtöbb ember valami olyasmire gondol, hogy ezek olyan szerkezetek, amelyekkel előbb vagy utóbb, de baj lesz. És bizony jól sejtik, a félelem nem alaptalan.
Az EGR rövidítés a kipufogógáz-visszavezető angol megfelelőjéből ered. Ez a kis vákuumos vagy elektromos berendezés sokak szerint szükségtelen az autóba, mivel csak egy újabb hibaforrás, ami ha tönkre megy, megint lehet zsebbe nyúlni. Valójában azt a célt szolgálja, hogy a környezetünket védjük, és hogy az autók megfeleljenek az egyre komolyabb környezetvédelmi elvárásoknak.
Megfelelő karbantartás hiányában szinte biztos, hogy idővel bekövetkezik valamilyen probléma a motor működésében, teljesítményében. A gyakori városi használat, a kizárólag rövid távok megtétele és az üzemmeleg motorhőmérséklet elérésének hiánya mind oda vezet, hogy a két létfontosságú alkatrész nem tud megfelelően tisztulni. Innen csak egy lépés a koromlerakódás és felhalmozódás.
Ha pedig gyűlik a korom, az egyértelműen rosszat jelenthet a mozgó alkatrészekre nézve. Az EGR szelepre kifejezetten, ugyanis előfordulhat, hogy az így nem tudja ellátni megfelelően a szerepét, nem tudja megfelelően szabályozni a rajta áthaladó kipufogógáz útját és mértékét. A hiba oda vezethet, hogy a DPF, vagyis a részecskeszűrő nem fog regenerálni, mert a fedélzeti számítógép az EGR hibája miatt megakadályozza azt. Ezt követően pedig a részecskeszűrő szinte törvényszerűen legfeljebb néhány 1000 kilométer megtétele után eltömődik. Ezért rendkívül fontos az EGR rendszer időszakos, karbantartó jellegű tisztítása.
Így tehetik rendbe gyorsan és egyszerűen az eltömődött rendszereket.
– Ezen tisztító eljárások mellett is elengedhetetlen az égéstér és a kipufogórendszer üzemszerű állapotának fenntartása. Ehhez mi sem kínál tökéletesebb megoldást, mint a TerraClean családjába tartozó dízel és benzin motortisztító technológiák. A kettő egyidejű ötvözésével teheti a legtöbbet az autó tulajdonosa szeretett gépjárművéért” – fogalmazott Nyolcas-Kállai Norbert, a TerraClean magyarországi társtulajdonosa. Minden ügyfelük figyelmét felhívják a rendszer üzemszerű működésének fontosságára, mert egyértelműen bizonyítást nyert, miszerint az EGR a lelke mindennek.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)