Két litert fogyaszt a legújabb Citroën
Zsúfolt városi közlekedés, környezetvédelmi követelmények, gazdaságossági szempontok: ma az üzemanyag-fogyasztás egyike azoknak a kérdéseknek, amelyek az ügyfeleket leginkább foglalkoztatják. A Citroën e kérdésekre ad választ a Párizsi Autószalonon bemutatandó C4 Cactus Airflow 2L tanulmányautóval.
A C4 Cactus Airflow 2L valóságos ötletlaboratórium, minden eleme azt bizonyítja, hogy a Citroënnek az akarata és a tudása is megvan ahhoz, hogy újabb és újabb megoldások kifejlesztésével válaszoljon az autózás jelenlegi és jövőbeni kihívásaira.
A C4 Cactus Airflow 2L tanulmánynak mindössze két liter üzemanyagra van szüksége ahhoz, hogy megtegyen 100 kilométert. Ezt tömegcsökkentéssel, a gördülési ellenállás mérséklésével, az autó légellenállásának javításával, továbbá a Hybrid Air technika alkalmazásával érték el.
A C4 Cactus formaterve egyszerre egyedi, esztétikus és praktikus. A lendületes formákat szigorúan funkcionális, ugyanakkor látványos design elemekkel ötvözi: az Airbump védőelemek, a kerékjáratok és a tetősínek nemcsak esztétikusak, hanem meghatározott rendeltetésük is van, akárcsak a hatalmas panorámatetőnek.
A C4 Cactus Airflow 2L légellenállási mutatói jelentősen javultak a szériaváltozatéhoz képest, ezt egyes elemek módosításával és újak alkalmazásával sikerült elérni. Az új első lökhárítón három elektronikusan vezérelt légbeömlőt alakítottak ki, amelyekben a légterelő lamellák minden esetben az optimális irányban állnak, ezzel biztosítva mind a hatékony motorhűtést, mind a légáram elvezetését. A hátsó háromszögablak mögött változó geometriájú oldalsó légterelőket helyeztek el, amelyek a légáramlást a karosszéria közvetlen közelében vezetik el. A keréktárcsák mobil hűtőzsaluit a centrifugális erő működteti és irányítja.
A tanulmányhoz 19 colos keskeny abroncsokat is választott a Citroën. A rendkívül keskeny és nagy átmérőjű gumik (155/70) elképesztően kicsi gördülési ellenállásuknak és jobb aerodinamikájuknak köszönhetően javítják az autó energetikai hatásfokát. A nagy átmérő következtében jobban elnyelik az útegyenetlenségeket, és ezzel a kényelmet is fokozzák. A kerékjáratba Air Curtain légfüggönyt építettek be. Az első sárvédő két szélén található, függőleges kis nyílások a kerekek felé terelik a levegőt, és ezzel javítják a levegőáramlást. A légterelőt meghosszabbították, és egy szellőzőt építettek be a hátsó sárvédő vonalában, így a levegő simábban áramlik az autó körül, és csökkenti a légellenállást növelő káros légörvényeket.
A hagyományos külső tükröket visszapillantó kamerák váltják fel; mivel kisebbek és keskenyebbek, kevésbé befolyásolják a légáramlást. Az autó alatt elhelyezett takaró fenéklemez teljesen sík, így a levegő akadálytalanul áramlik át, az alul elhelyezett alkatrészek nem keltenek káros légörvényeket. A jelenlegi világítást első és hátsó fénydiódás fényszórómodul váltja fel, amely kis fogyasztásával hozzájárul az alacsony üzemanyag-fogyasztáshoz.
Az új fejlesztéseket látványos színekkel és anyagokkal is kiemelik: az aerodinamikában szerepet játszó részek narancs színűek, ami még jobban hangsúlyozza a tanulmány csúcstechnikás jellegét. Ezek a változtatások karakteressé teszik a formatervet, amelyben a stíluselemek az autó légellenállási jellemzőinek javítását szolgálják. 20 százalékkal javult a tanulmány légellenállási hatékonysága a szériamodelléhez képest.
A sorozatgyártású C4 Cactus 200 kg-mal lett könnyebb, mint a Citroën C4, a C4 Cactus Airflow 2L tanulmány súlyából pedig újabb 100 kg-ot sikerült lefaragni, a jármű saját tömege immár csupán 865 kilogramm. A felső tűzfalhoz, a belső hossztartókhoz és a hátsó padlólemezhez alumíniumot használtak, az első padlólemez pedig kompozit anyagokból készült. Karbon alapú kompozit anyagokat használtak fel a futómű rugóihoz, a csomagtérajtóhoz, a hátsó üléspadhoz, az oldalpanelekhez, a tetőhöz, a tető kereszttartóihoz, a sárvédőkhöz és az ajtókhoz.
Alumíniumból készült a motorbölcső, a már eredetileg is alumíniumból készült motorháztetőt viszont változtatás nélkül vették át a C4 Cactusból. Új eljárás alkalmazásával csökkentették a kipufogócsövek és a kipufogódobok anyagvastagságát, ami további súlycsökkenést eredményezett. Áttetsző polikarbonátból készült a panorámatető. Az Airbump elemeken szénszálrostot alkalmaztak.
Az Euro 6 követelményeit már most teljesítő, kicsi lökettérfogatú, legújabb motoroknak köszönhetően mindössze 82 g/km CO2-kibocsátásával és 3,1 l/100 km fogyasztásával már a sorozatgyártású C4 Cactus is egyike a szegmens legtisztább és legtakarékosabb autóinak. A Hybrid Air hajtáslánccal ellátott C4 Cactus Airflow 2L tanulmány azonban ezt is felülmúlja.
A PSA Csoport által 2013. januárban, majd a C3-ban a 2013-as Genfi Autószalonon bemutatott technika egy háromhengeres PureTech benzinmotort, egy sűrített levegős energiatároló egységet, egy két motorból és hidraulikus szivattyúkból álló egységet, és egy bolygóműves automata váltót kombinál. Mindezt egy intelligens elektronikus rendszer vezérli, az adott helyzetnek leginkább megfelelő, legjobb hatásfok elérés érdekében.
Háromféle hajtási mód lehetséges. Kizárólag léghajtásos (nulla kibocsátású) üzemmódban a sűrített levegős motor felváltja a belsőégésű motort. Benzines üzemmódban csak a benzinmotor működik. Kombinált üzemmódban a benzin- és a hidraulikus motor együtt dolgozik. A kompozitból készült két sűrített levegős tartályt az autó hátuljában helyezték el.
A javított hatásfokú PureTech 82 motor és a Hybrid Air hajtáslánc összekapcsolásával a C4 Cactus Airflow 2L tanulmány 30 százalékkal fogyaszt kevesebbet, mint a sztenderd C4 Cactus modell.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)