Eltűntek a 100-as táblák az M7-esről
A magyar autóstársadalmat hónapok óta foglalkoztatja, az úgynevezett „kint felejtett” táblák ügye. A Pannon Lapok Társasága lapjai az olvasóikat segítségül híva indították el a Szereljük le együtt! közlekedésbiztonsági akciójukat, amelynek célja, a terjesztési területükön – Vas, Zala, Veszprém és Fejér megye – kint felejtett táblák eltüntetése, illetve a nem egyértelmű közlekedési megoldások felülvizsgálata. Az akció legnagyobb sikere az volt, hogy az M7-es Velencei-tó – Budapest közötti szakaszán az illetékesek eltávolították a 100-as sebességkorlátozó táblákat, amelyek indokolatlanul lassították a forgalmat. Ezen kívül négy megyében további 77 fölösleges közlekedési táblát szereltek le és újakat is telepítettek.
A januárban indított kampány során a szerkesztőségek arra kérték olvasóikat, hogy a kint felejtett táblákról küldjenek fotókat, a lapok munkatársai pedig ezek segítségével keresték fel a rendőrséget, az útfenntartókat azzal a céllal, hogy ki-ki tegye meg a magáét az adott helyzet normalizálása érdekében.
Az akció legnagyobb sikerének könyvelheti el a PLT azt, hogy a Fejér Megyei Hírlap közreműködésével az M7-es autópálya főváros felé tartó oldalán az illetékesek eltávolították a 100-as sebességkorlátozó táblákat. Ezek a korlátozások teljesen indokolatlanul lassították a forgalmat, az autósok féltek a bírságolástól. A lap újságírói, olvasóik rendszeres jelzései miatt, többször is megkérdezték az Állami Autópálya-kezelő Zrt.-t, hogy miért van szükség e táblákra, hiszen kizárólag esős időben áll meg a víz a burkolat e szakaszain, máskor viszont nincs ok a korlátozásra.
Az autópálya-kezelő kommunikációs szakértője eleinte úgy nyilatkozott: az út keresztirányú lejtése változik ezeken a szakaszokon, és van, ahol közel vízszintes a burkolat. Itt lassabban folyik le a víz, nagyobb tehát a megcsúszásos balesetek veszélye. Egyébként a statisztikák szerint is több pályaelhagyásos baleset történik esős időben a korlátozás alá vont részeken, a sebesség helytelen megválasztása miatt. Azonban a legutóbbi megkeresésnél már úgy fogalmazott a szóvivő: mivel több kritikát kaptak e témában, egyeztetést kezdtek a rendőrséggel és a közlekedési minisztériummal, s végül úgy döntöttek, forgalomlassítás helyett inkább a veszélyfelhívásra helyezik a hangsúlyt.
– Ezért emeltük ki még jobban a csúszásveszély esős időben-táblákat, és vettük le a 100-as korlátozó jelzéseket – mondta Okrutayné Horányi Emese szóvivő. Hozzátette: így minden közlekedő saját belátása szerint dönthet (130 kmh-ig) a sebességről. A kritizált helyek felülvizsgálatát követően a hatóságok tehát egyértelművé tették az ide vonatkozó szabályozást, a jövőben nem függ a közlekedés rendje attól, hogy éppen milyen időjárási viszonyok közepette haladunk ezen a szakaszon.
A négy megyében igen sok tisztázatlan helyzetre hívták fel az olvasók a szerkesztőségek figyelmét. A már említett Fejér Megyei Hírlaphoz, továbbá a Vas Népéhez, a Naplóhoz és a Zalai Hírlaphoz 260 írásos bejelentés érkezett, az olvasók 202 fotót küldtek, melynek eredményeként, a négy lap újságírói 81 cikkben foglalkoztak a problémás közlekedési helyzetekkel. A szerkesztőségi helyzetfeltárások eredményeként 77 fölösleges közlekedési táblát szereltek le, illetve jó néhány esetben helyzetek el új táblákat a hatóságok.
A közlekedés szabályozásában érintett szervezetek, jól fogadták a lapok kezdeményezéseit. A PLT lapjai mindaddig életben tartják az akciót, ameddig e témakörben jelzéseket kapnak olvasóiktól. Egyelőre úgy tűnik, még mindig foglalkoztatja az embereket a kint felejtett táblák ügye, illetve mindazon rendezetlen helyzetek szóvá tétele, amelyek veszélyeztetik a biztonságos közlekedést.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)