Érzékeli a profilmélységet a Continental új rendszere
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek következő generációja már az abroncsok profilmélységének megállapítására is képes lesz. Az új funkció egy intelligens szoftvernek köszönhető, amely a gumiabroncs gördülési tulajdonságainak változásából állapítja meg a profilmélységet egy beépített érzékelő segítségével. A profilmélység elektronikus mérése a Continental aktív abroncsnyomás-ellenőrző rendszerével (eTIS – electronic Tire Information System) szerelt új járművekben lesz majd elérhető, előreláthatólag 2017-től.
A Continental szakemberei a profilmélység méréséhez az abroncsok gördülési tulajdonságaiban bekövetkező lassú változásokat használják fel. A rendszerrel felszerelt jövőbeli járművek fedélzeti elektronikája összehasonlítja majd az abroncsfejlesztő és az elektronikai mérnökök által végrehajtott intenzív tesztek adatsorait az abroncsba épített érzékelők által mért gördülési tulajdonságokkal. Amennyiben az érzékelt profilmélység eléri az adott járműre és a gumiabroncsara vonatkozó minimum határértéket, a rendszer jelzi a gumiabroncsok cseréjének szükségességét.
A Continental megoldása beállítástól és felszereltségtől függően akár a szerviz értesítésére is képes lesz. Természetesen az elektronikus ellenőrzés mellett a jelenleg használt fizikai kopásjelzők is rendelkezésre állnak a jogszabály által előírt minimális profilmélység jelzésére. A neves gyártók által ajánlott legkisebb profilmélységet (nyári abroncsok esetében 3 mm, téli gumiabroncsoknál 4 mm), illetve a törvényileg előírt minimális szintet (1,6 mm) a vízelvezető csatornákban elhelyezett apró gumibakok jelzik.
A Continental által 2002-ben bemutatott első abroncsnyomás-érzékelő egy csapásra intelligens alkatrésszé tette a gumiabroncsot. Ezzel lehetővé vált, hogy az abroncsnyomás-ellenőrző szenzorok minden egyes gumiabroncs nyomását külön-külön tudják mérni, és túl alacsony nyomást érzékelve figyelmeztessék a vezetőt. 2014 novemberétől minden, az Európai Unióban forgalomba helyezett új személyautót kötelező lesz abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel felszerelni.
Ezek a rendszerek segítenek a gyárilag előírt nyomásértékek betartásában, amely egyrészről hozzájárul az abroncsok élettartamának meghosszabbításához, másrészről pedig segít a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésében. A Continental direkt rendszerű, a tényleges abroncsnyomás kijelzésére képes érzékelőket is kínál. Ennél a megoldásnál egy, a szelepbe vagy az abroncs belsejébe épített érzékelő méri az abroncsban uralkodó nyomást. Ha az érzékelő cseréje a szezonális abroncsváltás miatt vagy egyéb más okokból kifolyólag szükségessé válik, akkor ezek a szenzorok már ma is elérhetőek a Continental csoport VDO márkájának kínálatában.
A Continental a világ vezető autógyártóival közösen dolgozik az abroncsokba épített nyomásellenőrző rendszerek további funkciókkal történő bővítésén. Ugyan lassan és csekély mértékben, de még a hibátlan abroncsok is veszítenek az eredetileg beállított nyomásból. Ezért az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek feladata, hogy idejében értesítsék a vezetőt az alacsony nyomásértékekről. Ezen felül a Continental intelligens rendszerével felszerelt első járművek már arra is képesek lesznek, hogy a gumiabroncsok felfújása közben automatikusan jelezzék, ha a nyomás elérte a megfelelő szintet. A „Filling Assistant” funkció nem csak megkönnyíti az abroncsok levegővel történő felfújását, de még hibás értékeket mutató töltőberendezés használata esetén is segít a helyes nyomásérték beállításában. Ezzel jelentősen hozzájárul az abroncsok biztonságos és kényelmes üzemeltetéséhez, illetve gördülési ellenállásuk csökkentéséhez.
A terhelésérzékelő a Continental intelligens abroncsnyomás-ellenőrző rendszerének egy további, közvetlenül a sorozatgyártás előtt álló funkciója. Ez egy speciális szoftver segítségével képes megállapítani, hogy például nyaralás előtt a csomagtartóba pakolva nem léptük-e túl az autó legnagyobb megengedett terhelhetőségét. A rendszer már néhány kilométer megtétele után felismeri, hogy a túl nagy terhelése miatt megváltoztak az abroncsok gördülési tulajdonságai, és tájékoztat a tengelyterhelésről. Emellett a terhelésérzékelő a járművek elektronikus menetbiztonsági rendszereivel is képes lesz együttműködni a jövőben. Ez azt jelenti, hogy a szenzorok az autó terhelésének nagyságához és eloszlásához tudják majd igazítani a működésüket, így hosszútávon az automatizált vezetés biztonságához is hozzájárulnak.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)