Európában is kapható lesz a Ford Bronco
A Ford bejelentette, hogy hamarosan néhány európai piacon is megrendelhető lesz az amerikai autólegenda, a Bronco terepjáró. A Bronco korlátozott darabszámban jelenik meg a kontinens márkakereskedéseiben, viszont azonnal két változatban is kapható lesz: az egyik a kőkemény Outer Banks modell, a másik pedig az extrém terepképességű Badlands kivitel, és mindkettőt 335 lóerős 2,7 literes Ford EcoBoost V6-os blokk hajtja.
Az autó “G.O.A.T.” (Goes Over Any Type of Terrain, azaz Bármilyen Terepet Legyűrő) jellegét fejlett hajtáslánc-technológiák biztosítják, többek közt a normál és felező áttétellel is működő négykerék-hajtás, a terep tempomat és az akár hétféle választható üzemmód.
A Bronco tervezésénél már a kezdetektől az volt a kitűzött cél, hogy az autó ‘kalandkedvelő’ és sokoldalú legyen. Mindezt olyan megoldások szolgálják, mint a le- és felszerelhető ajtók, a tartozékokhoz kialakított rögzítőpontok és a rendkívül strapabíró, könnyen tisztítható anyagok és felületek.
Az új modell kívül-belül ugyanolyan összetéveszthetetlen formavilágú, mint az eredeti, 1966-os Bronco volt; kemény megjelenése és sokoldalúsága az amerikai piacon rendkívül népszerű F-sorozatú pickupot idézi, teljesítménye pedig a Ford Mustangot. A tervezők mindezt jó érzékkel egyesítették, és a végeredmény egy egyedi stílusú SUV lett, amiből szinte süt a kaland ígérete.
Az Európába szigorúan korlátozott darabszámban érkező First Edition Bronco modellek Outer Banks vagy Badlands kivitelben lesznek kaphatók. Az autók gyártási számát külön tábla jelzi az utastérben, és a vevők olyan egyedi tartozékok közt válogathatnak, mint a neoprén üléskárpit, az ajtótároló táskák és a sűrű hálóból készített kabriótető.
Az orr-rész meghatározó eleme a teljes szélességén végighúzódó hűtőrács és a kerek fényszóró. A négyszögletes karosszériaelemeket úgy formálták meg, hogy segítségükkel könnyebb legyen átlátni a karosszéria sarokpontjait, ami hasznos segítség a kemény terepeken. Az első sárvédők tetején keréknyom-jelzők láthatók, amelyek jelzik a jármű sarkait, és egyben lekötő pontként is szolgálnak 68 kg terhelhetőséggel; ez hasznos segítség a nagyobb tárgyak, például egy kenu szállításához.
Az autóban alapáras a hangelnyelő kárpitozású, leszerelhető keménytető. Ez a tető négy részre van osztva, és a két első elem becsomagolható az erre tervezett tárolózsákokba, amelyek az autóban is elhelyezhetők. Nyolc perc alatt mind a négy ajtó teljes egészében leszerelhető egy egyszerű szerszám segítségével; ez nemcsak extrém levegőssé varázsolja az utasteret, hanem így a vezető a speciális terepeken még jobban átláthatja az autó környezetét.
A Bronco felépítményében még jó néhány levehető elem található, amelyek segítik a jármű személyre szabását és javítják a terepképességét. A hűtőrács és az első lökhárító leszerelhető és más változatra cserélhető, a műanyag kerékjárat-szélesítés pedig egyszerűen eltávolítható, ha megsérülne egy-egy keményebb off-road menet közben, vagyis könnyen és gyorsan pótolható.
A Bronco sok dizájn-kikacsintást is tartogat: olyan részletmegoldásokat, amelyek a modell múltjára utalnak, és csak arra várnak, hogy a tulajdonos felfedezze őket. Jó példa erre a több helyen elrejtett, vadul ugráló lovat mintázó ábra, vagy az eredeti, 1966-os modellsorozatot bemutató grafika, az utastér beépített kupaknyitója, illetve azoknak a helyeknek az elrejtett GPS-koordinátái, ahol a Bronco fejlesztői a prototípust tesztelték. Közmondásos terepjáró képességéért az eredeti Bronco a G.O.A.T. becenevet kapta, és az új modellgeneráció is méltó erre a névre.
Az autó magabiztos teljesítményéről egy 2,7 literes EcoBoost V6 benzinmotor gondoskodik, ami a kettős turbótöltésnek és a port rendszerű, illetve közvetlen befecskendezésnek köszönhetően 335 lóerőt és 563 Nm forgatónyomatékot ad le. Az alapáras, 10-fokozatú automata sebességváltó erőlködés nélkül továbbítja a vonóerőt az aszfaltra vagy a terepre; utóbbi esetben a vezető bekapcsolhatja a felezőt is, és a kúszófokozat áttétele ilyenkor 64,33:1. Ennek köszönhetően a Bronco képes 6 km/órás sebességgel araszolni, miközben a motor fordulatszáma 2400 1/perc, így az autó a nehéz terepen is határozottan, lefulladás nélkül halad át.
A Bronco Outer Banks változatot egy kétfokozatú elektronikus terepváltóval szerelik fel, amit a vezető menet közben, gombnyomással kapcsolhat. A Bronco Badlands kivitelben első differenciálzár, illetve az első stabilizátorrudat leválasztó rendszer biztosít kiemelkedő terepképességet. Emellett egy kétfokozatú, elektromechanikus kapcsolású terepváltó is rendelkezésre áll, ami automatikusan, a tapadásnak megfelelően észrevétlenül kapcsol a két- és négykerékhajtás közt, hogy az autósnak csak a terepre kelljen figyelnie.
A karosszéria alatt egy zártszelvényes, nagy szilárdságú acélból készült alváz található hét keresztmerevítővel, a szabad magasság 259 mm. A Bronco különleges futóművet kapott, amiben az első felfüggesztés egy független keresztlengőkaros szerkezet, hosszú úton mozgó tekercsrugókkal. Ez a megoldás 20 százalékkal csökkenti a rugózatlan tömeget a merevtengelyes kialakításhoz képest, ugyanakkor kiváló rugózást és állandó tapadást kínál. Hátul öt lengőkaros merevtengely található hosszú úton mozgó, változtatható feszességű tekercsrugókkal és mind a négy kerék mozgását nagy terhelésre tervezett lengéscsillapítók szabályozzák
A Bronco Badlands kivitelben alapáras a helyzetérzékelős, külső tartályos Bilstein lengéscsillapító. Az extra folyadékkapacitás javítja a szerkezet hűtését nagy igénybevétel mellett, a csillapító erő pedig automatikusan megnő a rugóút két végszakaszában, ami terepen precíz kezelhetőséget, közúton pedig sima futást eredményez.
Azok a vásárlók, akik szeretnék, hogy autójuk létfontosságú részegységei terepezés közben is a legmagasabb szintű védelmet élvezzék, kérhetnek acél fenékvédő lemezeket, valamint a motort, a váltót, a terepváltót és az üzemanyagtartályt biztosító burkolatokat is. Az ugyancsak külön rendelhető küszöbvédő rudak akár a jármű teljes tömegét elbírják, és a mérnökök a Bronco elejére és hátuljára is terveztek vonószemeket. A nagy szilárdságú bóracél tetőmerevítő rúd nem akadályozza a függönylégzsák működését, és az utasok testi épségét emellett oldallégzsákok és első légzsákok is óvják.
Az intelligens technológiáknak köszönhetően a Bronco tudását egy kezdő kalandtúrázó ugyanúgy kiaknázhatja, mint egy rutinos off-road rajongó. Az autó minden akadályt legyűrő képességeinek alapja a terepvezérlési rendszer, aminek segítségével a vezető könnyen kiválaszthatja a pillanatnyi körülményekhez leginkább illő üzemmódot. A közúti beállítások (Normál, Eco, Sport és Csúszós út) mellett különleges hangolású G.O.A.T. üzemmódok is rendelkezésre állnak (Sár/Kerékvályú, Homok, illetve Sziklás talaj és Baja a Bronco Badlands verzióban), amelyekben a gázreakciók, a váltó kapcsolási pontjai és a kormányreakciók a lehető legmegfelelőbbek egy-egy adott helyzethez.
A Terep Tempomat a sebességtartó automatikához hasonlóan működik: az autós 31 km/órás határig beállíthatja a sebességet, és a jármű automatikusan szabályozza a gázadást és a fékerőt, tartva a kiválasztott tempót, hogy a vezető minden figyelmét a nehéz terepen való kormányzásra összpontosíthassa. A Terep Kanyarodási Asszisztens fékalapú nyomatékvektor-szabályozása akár 40 százalékkal is szűkíti a fordulókört, az Egypedálos funkcióval pedig mind a gyorsítás, mind a fékezés elvégezhető a gázpedállal, így a terepen pontosabban szabályozható a jármű sebessége. A vezetéssegítő technológiák sorában szerepel még az Oldaldőlés Szabályozás funkcióval kiegészített AdvanceTrac rendszer és a vontatást megkönnyítő Utánfutó Kilengés Szabályozás is.
Kemény és célratörő külső megjelenéséhez illően az új Bronco utastere kifejezetten funkcionális: bár a kabinban rengeteg technológia szolgálja a vezetőt és utasait, a dizájn határozottan robusztus, és a belső teret úgy alakították ki, hogy bírja a megpróbáltatásokat. A műszerfal emlékeztet az első Bronco-generációra, a színeket a természet és az outdoor-öltözékek árnyalatai inspirálták, és a tervezők mindenhová strapabíró anyagokat választottak. A műszerfal felülete könnyen letörölhető, a kapcsolókat pedig szilikontömítés és gumiborítás védi a szennyeződésektől.
Bár a Bronco arra született, hogy a legdurvább körülmények közt is helytálljon, ez a legkevésbé sem jelenti azt, hogy tulajdonosa kevesebb kényelemre és komfortra számíthatna. A 8 colos, részben TFT műszeregység mellett az információk egy 12 colos központi LCD érintőképernyőn is megjelennek, ami a legújabb SYNC 4 kommunikációs és szórakoztató rendszerhez kapcsolódik; a berendezés a vezeték nélküli szoftverfrissítés révén mindig a legmodernebb funkciókat kínálja.
Az Apple CarPlay és az Android Auto alapáras, akárcsak a 10 hangszórós B&O Premium hangrendszer, ami a külön rendelhető FordPass alkalmazással is párosítható. A szintén alapáron kínált 360 fokos kamerarendszer terepnézeti funkciója automatikusan aktiválódik az off-road üzemmódok bekapcsolásakor; ilyenkor még az első kerekek pillanatnyi állása is látható, így a vezetőnek a kritikus pontokon nem kell újra meg újra kiszállnia az autóból, hogy felmérje a helyzetet.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)