Mit tegyünk, ha vízkáros lett az autónk?
Sok autóst hozott kellemetlen helyzetbe a tegnapi monszun-szerű esőzés. Hogyan előzzük meg a beázást? Kihez forduljunk? Mit tegyünk, ha vízkáros lett az autónk? Mire figyeljünk használt autó vásárlásakor, hogy elkerüljük egy átvizesedett kocsi megvételét? – a Das WeltAuto ezeket gyűjtötte össze.
Egy hirtelen érkező, zuhatag-szerű eső percek alatt felborítja a forgalmat, főleg, ha a lehullott mennyiség miatt a hömpölygő vízáradat elnyelésére a csatornarendszer is alkalmatlan. Május 23-án sok autós ragadt a belvárosban egy-egy nagyobb víz csapdában, mivel autójuk mozgásképtelenné vált. Ezek a kellemetlenségek azonban elkerülhetőek, ha nem kockáztatjuk az átkelést a mélyebbnek látszó tócsákon.
“Az új autók orrburkolata alapvetően jól zárja a vizet, a motor légbeszívója általában a szellőzőnyílás felső részében található. Az igazán nagy probléma akkor következik be, amikor ezt a nyílást éri el a víz, ugyanis a beszívott folyadékot is úgy próbálja összepréselni a motor, mint a levegőt, ami egyből mechanikai meghibásodáshoz vezet” – mondta el Válint Péter, a Porsche Pest szervizvezetője. “A legjobb döntés az, ha nem hajtunk bele a felgyülemlett vízbe, ha mégis muszáj továbbhaladunk, csak akkor tegyük, ha a tengelyszintet nem éri el a pocsolya. Ekkor nagyon lassan guruljunk bele a tócsába, mert a kocsi által keltett hullámok könnyedén felcsaphatnak az említett légszívóig. Ha nem figyelünk, autónkat egy mozdulattal tehetjük gazdasági totálkárossá” – tette hozzá.
Amennyiben a motor vizet szív, a vízütés mechanikai sérüléseket okoz, amit csak egy költséges nagy szervizzel, vagy rosszabb esetben motor cserével lehet javítani. A motoron túl a padlózatban elhelyezett vezérlőegységek, – mint például a légzsák vezérlője -, is vizet kaphatnak, amik szintén cserét igényelhetnek. Egy vezérlőegység cseréje akár 150 000 forintba is kerülhet, s ebből 30-40 is lehet a modernebb kocsikban. A javítási költségek, egy a műszerfal közepéig a vízben álló autónál, az autó értékétől függően akkorára rúghatnak, hogy a biztosítók és a márkaszervizek olvasatában már a gazdasági totálkár szintjét is elérhetik.
“Beázás után az első és legfontosabb teendő, hogy kiszárítsuk a kocsinkat, azonban itt nem ér véget a történet. Lehetőség szerint szállítassuk be egy márkaszervizbe az autót, ahol egyből kiderülhetnek a felszíni problémák. De ekkor még nem nyugodhatunk meg, a víz által okozott károk sokszor hónapokkal később jelentkezhetnek, szórványosan jelző kontroll lámpák és folyamatos működési zavarok, elektromos hibák formájában. Éppen ezért nem játék a vizesedés, még ha járóképes a járművünk, akkor is vizsgáltassuk át, és ha szeretnénk megőrizni gépkocsink működésbiztonságát javasolt elfogadnunk a szakszerviz gyártói műszaki információkra és javítási előírásokra épülő véleményét ” – hívta fel a figyelmet Válint Péter.
“Tapasztalataink szerint a beázott, gazdasági totálkáros gépkocsik gyakran kerülnek vissza a használt autó piacra. A forgalomból kivont négykerekűket autónepperek vásárolják meg, s egy gyors kiszárítás, és motorcsere után ismét árulni kezdik azokat, természetesen “megkímélt” jelzővel illetve” – egészítette ki Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. “Ezeket a kocsikat persze nagy ívben el kell kerülni, de ahhoz, hogy elkerülhessük, ismernünk kell az adott jármű előéletét. Az, hogy vízkáros autót vegyünk természetesen kiszűrhető, ha megbízható múltú négykerekűt veszünk, megbízható forrásból” – tette hozzá.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)