Ezek idén a legjobb téli gumik
címkék: gumiteszt, hungaroring, négyévszakos, nyári gumi, tél, téli gumi
Ötödik alkalommal, a Hungaroringen található tanpályán zajlott le a Téligumiteszt 2016, amelynek célja, hogy az autósok ne csupán külföldi tesztekre hagyatkozva, hanem hazai környezetben mért eredményekre támaszkodva is tudjanak választani az idei legnépszerűbb abroncstípusok közül. A nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu által szervezett, az országban egyedülálló eseményen tavalyhoz hasonlóan 19 szettet vizsgáltak meg a szakemberek, köztük ötféle új négyévszakos típus, valamint egy új és egy használt nyári garnitúra is szerepelt a teljes körű összehasonlíthatóság érdekében.
Az idei tesztek, melyeket a szakemberek -1 és -4 °C közötti hőmérséklet-értékeken végeztek, mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták különböző sebességek mellett. Emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a kopás, illetve a menetzaj mérésére is. A teszten az itthon legelterjedtebb méretű (195/65 R15) abroncsok szerepeltek.
„A mérések legfontosabb tanulsága idén az volt, hogy míg száraz és nedves aszfalton még hidegben is jól teljesítenek a nyári és négyévszakos abroncsok, addig havas, jeges útviszonyok mellett a téli gumit semmi sem képes helyettesíteni – hangsúlyozta Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője.
„Míg a legjobb téli gumikkal felszerelt autó éppen megáll a 18 méterrel előrébb az úttestre lépő gyalogos előtt, a négyévszakos gumival felszerelt jármű gumimodelltől függően 15-24, míg nyári gumival felszerelt autó 31 km/órával üti el őt. Nagyon tanulságos, hogy ezen az útfelületen a használt, de kopott, éppen 4 mm-es profilmélységgel ellátott téli gumi is ugyanilyen katasztrofális eredményt produkál.”
Továbbra is igaz, hogy négyévszakos gumi használatán csak annak célszerű elgondolkodnia, aki biztosan nem közlekedik jégben vagy hóban. Ez egyes téli időszakokban komoly kompromisszumok vállalását is jelentheti, mivel az autózás szabadságának előre nem tervezhető időszakos feladásával jár.
A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Száraz és vizes úton – fagypont felett – az újszerű nyári és a Michelin CrossClimate egész éves abroncs remekelt, jeges úton fékezhetőségben a Goodyear, míg kapaszkodási képességben a Continental volt a legjobb. A legcsöndesebbnek szintén a Goodyear bizonyult, ugyanakkor a gördülési ellenállás szempontjából – nem meglepő módon – a nyári gumik bizonyultak a legjobbnak.
Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítményeknek a súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a száraz, nedves és jeges aszfalton mért fékutakat, illetve a jeges úton mért kapaszkodást 20-20 százalékos, a kopást 10 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelve a hazai Téligumiteszt 2016 az alábbi sorrendet eredményezte:
Bár az egyes abroncsok a különböző szempontoknak eltérő módon tettek eleget, az összesítésben ezek a különbségek a jó minőségű termékeknél nagyjából ellensúlyozták egymást. Így összességében elmondható, hogy a lista első nyolc helyén szereplő gumimodellek bármelyike jó szívvel ajánlható az idei téli gumijukat még csak most kereső autósok számára.
Fontos hangsúlyozni, hogy az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden. A súlyozás módosítására a teszt részletes eredményeit ismertető oldalon mindenkinek lehetősége van.
A teszt további részletes eredményei az alábbi link alatt találhatók:
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)