/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Fiat diadal a Nemzetközi Év Motorja választáson

2011. május 24. 14:56   |   Autoblog
címkék:  

A Fiat forradalmi TwinAir motorja a Nemzetközi Év Motorja 2011. díjak kiosztása során nem kevesebb, mint négy elismerésben részesült. A 36 ország 76 szakújságírójából és autóipari szakértőjéből álló zsűri nem csupán saját méretosztálya (1000 cm3 alatt) legjobbjának választotta meg, hanem az összesítésben legjobbnak ítélt erőforrásnak járó Nemzetközi Év Motorja 2011. díjat is az olasz kéthengeresnek osztotta ki. A Fiat Powertrain TwinAir erőforrása emellett a Legjobb Új Motor 2011. és a Legjobb Zöld Motor 2011. díjakat is megkapta.

A jelenleg 85 LE Turbo kivitelben a Fiat 500/500C modellhez rendelhető, hamarosan az új Lancia Ypsilon kínálatát is erősítő TwinAir erőforrás a közeljövőben 65 lóerős szívó kivitelben, egy még erősebb, 105 lóerős turbós változatban (kategóriaelső 120 LE/liter fajlagos teljesítménnyel), továbbá egy környezetbarát, 80 LE Turbo Bi-Fuel kettős üzemű verzióban is megjelenik. A méretcsökkentés (downsizing) filozófiájának esszenciáját képviselő TwinAir motorcsalád a MultiAir intelligens szívószelep-vezérlést használja.

A zsűri tagjai igen hízelgően beszéltek a TwinAir motorról: „Íme a bizonyíték, hogy az agresszív méretcsökkentésnek nem kell harmatos teljesítménnyel együtt járnia. Ez a parányi kéthengeres ráadásul nem csak meglepően nyomatékos és lenyűgözően takarékos, de karakteres motor is" – John Carey, Wheels

„Négy díj, egyetlen évben? Említésre méltó teljesítményével a TwinAir beírta magát a Nemzetközi Év Motorja Díj történelemkönyvébe" – Dean Slavnich, Engine Technology International.

1,0-1,4 liter

Az 1,0-1,4 liter hengerűrtartalom közötti kategóriában ismét a Volkswagen 1,4 TSI erőforrása diadalmaskodott, sorozatban már az ötödik alkalommal nyerte el a kitüntetést. Az utóbbi két évben pedig ezt választották meg az Év Motorjának.  

A turbófeltöltőt és mechanikus kompresszort kombináló Twincharger elv alkalmazásának köszönhetően az 1,4 literes TSI-motort kiemelkedő vonóerő és gazdaságosság jellemzi. Teljesítménye akár 180 lóerő is lehet. Alacsony sebességnél egy mechanikus kompresszor biztosítja a nagy nyomatékot, azután pedig egy turbófeltöltő préseli a levegőt a hengerekbe. A Twincharger rendszer maximális töltőnyomása eléri a 2,5 bart 1500-as fordulatszámon.

1,4-1,8 liter

Ezt a kategóriát már négy éve a BMW és a PSA közös fejlesztésű, 1,6 literes turbós benzines erőforrása uralja, bár idén a BMW által továbbfejlesztett verziója volt a nyerő.

Az 1,6-os egység a MINI teljes palettájában megtalálható, maximális teljesítménye az S modellekben 184, míg a John Cooper Works kivitelekben 210 lóerő. High-tech közvetlen befecskendezéses erőforrás, a BMW Valvetronic szisztémáján alapuló különleges változó szelepvezérléssel.  

1,8-2,0 liter

Idén ebben a kategóriában újra egy BMW erőforrás találtatott a legjobbnak. A zsűri körében a bajorok 2 literes biturbó dízelmotorja kapta a legmagasabb pontszámot.

A két különböző méretű turbófeltöltőt házasító erőforrás néhány évvel ezelőtt a BMW 123d-ben tűnt fel, majd az X1 szabadidő-autóba is bekerült. Alacsony fordulatszámon a kisméretű turbó gondoskodik a jó gázreakcióról és megszűnteti a turbólyukat. A motor teljesítménye 204 lóerő, miközben 5,5 liter az átlagfogyasztása és 138 g/km a CO2-kibocsátása.

2,0-2,5 liter

A 2,0-2,5 literes osztály kiszámíthatatlanságára jellemző, hogy a díj történetének 13 éve kilenc különböző gyártó győzelmét hozta. Tavaly az Audi kiváló 2,5 literes öthengeres turbója nyűgözte le a zsűrit, és idén is erre esett a választás.

A tavaly a TT RS-ben debütált hajtómű idén az Audi RS3-ba is bekerült. Az egyik legkarakteresebb erőforrás a placcon, a 80-as évek quattro raliautóira emlékeztető hangfekvéssel. 340 lóerős, 450-es nyomatékát pedig 1600 és 5000-es fordulatszám között fenntartja. A motor mindkét Audiban bőven 5 másodperc alatti gyorsulást tesz lehetővé és akár 280 km/órás sebesség is elérhető vele.

2,5- 3 liter

A 2,5-3 liter hengerűrtartalom közötti kategória hagyományosan a BMW felségterülete. Az utóbbi 6 évben bajor hajtómű végzett az élen, ráadásul az utolsó 4 esztendőben a második helyet is BMW motor szerezte meg. 2011-ben a 3 literes biturbó benzinmotorjuk vitte a prímet, míg a szintén kétturbós dízel aggregát futott be a második helyen.

Az alumínium-magnézium szerkezetű, Bi-VANOS szelepvezérlésű benzines immár 320-340 lóerőre képes, és az 1 M Coupé modellben 4,9 másodperces nulla-százas sprintet tesz lehetővé. Csúcsnyomatéka 400 Nm 1300-5000-es fordulatszám között.

3,0-4,0 liter

A BMW M3 erőforrása az évek múlásával csak egyre jobbá válik, így a zsűri sem tehetett mást: újra megválasztotta azt a kategória bajnokának.

A 202 kilós 4 literes V8-as 2008 óta verhetetlen, nem véletlenül. 30 mm-rel rövidebb és könnyebb is, mint a legendás 3,2 literes sorhatos aggregát, amely 2001 és 2006 között hatszor nyerte el az elsőséget. A V8-as versenypályás használatra és kellemes városi kocsikázásra egyaránt alkalmas. Kiemelkedően jó gázreakció jellemzi, fékezésnél pedig visszatermeli a kinetikus energiát. 420 lóerőt ad le.

4,0 liter felett

A 4 liter hengerűrtartalom fölötti kategóriában 2001 óta nem győzött Ferrari motor. Idén azonban a zsűri a legtöbb pontot a 458 Italia fantasztikus szívó 4,5 liter V8-as erőforrásának osztotta ki. A Legjobb Sportmotor díjat is a Ferrari erőforrásának ítélték oda.

A 4,5 literes direkt befecskendezéses V8-as a világ egyik legjobb literteljesítményű motorja (125 LE/liter). 570 lóerőt és 540 Nm nyomatékot szolgáltat. A 458 Italiát 3,4 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára és 325 km/órás végsebességet tesz lehetővé.

A 32 ország összesen 65 autós szakújságírója alkotta zsűri az egyes motorokat a menettulajdonságok, a zajszint, a kulturált járás, valamint az üzemanyag-takarékosság teszteredményei alapján értékelte.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/