/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Forradalmi jelentőségű Toyota innovációk, melyekről sosem hallott

2021. május 18. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

Mi a közös a világ első elektromos szabadidőjárművében, a világ első azbesztmentes tengelykapcsolójában vagy a világ első turbómotoros versenyautójában? Eláruljuk: mindegyik a Toyota nevéhez köthető, ahogy még számos további újítás is, ön ezekről azonban még valószínűleg sosem hallott.

A Toyota kapcsán számos világelsőségről tudunk, a hibridektől kezdve a hidrogén üzemanyagcellás technológián át az autóiparon kívül is fogalommá vált Toyota gyártási módszerig. Van azonban egy sor olyan sorsfordító, korszakalkotó innováció is, amelyekről nem közismert, hogy a Toyotának köszönhetik létezésüket. Ezek közül tekintünk át most néhányat.

A világ első sorozatgyártású, elektronikus tranzisztoros gyújtási rendszere (1967)

Az autóipar első évtizedeiben Szent Grálként kutatták a megbízható gyújtási rendszerek titkát az autómérnökök. A legkiválóbb koponyák dolgoztak azon, hogy a mechanikus rendszereket stabilabb elektronikus technológiával váltsák ki, ám ezek rendre megbízhatatlannak bizonyultak. Az áttörést a tranzisztorok és tirisztorok feltalálása hozta el – ezek egyenletes járású, takarékosabb motorokat eredményeztek, minimális karbantartási igény mellett –, de a korai rendszerek magas költségeik miatt csak a motorsportban érvényesülhettek.

A Toyota és a Nippon Denso már a hatvanas évektől kezdve igyekezett a sorozatgyártás szintjére szorítani a technológia árát. Persze az első szériamodell, amibe beépítették a több mint kétmillió tesztkilométeren át finomított rendszert, a legkevésbé sem volt népautó: a Toyota frissen bemutatott zászlóshajója, az első generációs Toyota Century 1967 novemberében már ezzel a forradalmi technológiával lépett színre. Egy évvel később aztán számos európai márka is bemutatta a maga hasonló megoldását, amely a következő évtized végére gyakorlatilag teljesen kiszorította a mechanikus befecskendezőket a tömegpiacról.

A világ első turbómotoros versenyautója (1970)

A motorsportot rendszerint az autóipar laboratóriumának tekintjük: itt tökéletesítik azokat a megoldásokat, amelyek később a tömeggyártásban is megjelennek. A turbófeltöltő esetében azonban pont fordítva működött a dolog. Az Oldsmobile már 1962-ben bemutatta a világ első turbómotoros személyautóját, ám az végtelenül megbízhatatlannak bizonyult. Az évtized hátralévő részében meglehetősen óvatosan közelítettek a technológiához a nagy gyártók, mígnem a Toyota a hatvanas évek utolsó hónapjaiban a Yamahával együttműködésben megkezdte a 91E versenymotor fejlesztését.

A mérnökök megoldották a turbinakerék kenését, illetve kiküszöbölték a hőtágulásból adódó megszorulást. Az 5.0 literes V8-as erőforrást két Garrett turbóval szerelték fel, a prototípussal elért 850 lóerős csúcsteljesítményt később 800-ra vették vissza. A maximális forgatónyomaték 726 Nm volt – és mindezt egy 620 kilogrammos versenyautóban, a Toyota 7 Turbóban vetették be 1970 nyarán.

Az első eredmények több mint ígéretesek voltak, ám két hónappal később a csapat egyik pilótája, Minoru Kawai életét veszítette egy versenybalesetben, a Toyota pedig visszavonult a pályaversenyzéstől. A Toyota 7 Turbo soha nem mutathatta meg, mire is képes valójában, a turbófeltöltő koncepciója viszont elfogadottá vált a motorsportban.

A világ egyik első sorozatgyártású kipufogógáz-visszavezető rendszere (1972/73)

A hatvanas évek végén új, szigorú károsanyag-kibocsátási szabályozást vezettek be Kaliforniában. A légminőség rohamos romlásának megállítására hozott jogszabályok nem érték váratlanul a Toyotát, amely ekkor már gőzerővel dolgozott az emisszió-csökkentő megoldásokon – nem véletlenül, hiszen a frissen bevezetett Celica kupé rendkívül ígéretes jövő elé nézett a napfényes nyugati parton. A titkos megoldás a kipufogógáz-visszavezetés (EGR) volt: a kipufogórendszer és a szívócső közé beépített szelep visszavezette az égéstérbe a tökéletlenül elégett káros anyagokat, ahol azokat semlegesítette a motor.

1971-ben már számos Toyota motorban ott dolgozott a technológia, és végül a Toyota 18R-C Celica volt az első EGR-rel szerelt modell, amely piaci forgalomba került. A 2.0 literes motor néhány lóerő feláldozásával rendkívül jól teljesítette a kaliforniai előírásokat, és nagyban hozzájárult a Celica piaci sikeréhez. Az igazsághoz tartozik, hogy a technológiát nem feltalálta, csupán alkalmazta a Toyota, méghozzá a legelsők között a világon.

A világ első sorozatgyártású azbesztmentes tengelykapcsolója (1982)

Az azbeszt maga a tökéletes anyag: kiváló szakítószilárdság és rugalmasság jellemzi, ellenáll a vegyi és fizikai hatásoknak. Egy apró probléma azonban mégis akadt vele: mikroszkopikus rostjai rendkívül rákkeltőnek bizonyultak. A WHO idevágó, 1977-es állásfoglalása rendkívüli nehézségek elé állította az autóipart. A Toyota villámgyorsan reagált, és kifejlesztette az azbesztmentes kuplungbetétet. A Toyota Crown 110 kéziváltós kiviteleit 1982 augusztusában a világon elsőként szerelték fel az egészségre immár ártalmatlan, új alkatrészekkel. Az ezt követő évek során a Toyota szisztematikusan és kivétel nélkül kivezette a gyártásból minden egyéb azbeszttartalmú alkatrészét.

A világ első elektromos szabadidőjárműve (1996)

Ma a szabadidőjárművek menetelnek az elektromos forradalom élvonalában, harminc évvel ezelőtt azonban a villanyautó furcsa, életképtelen gondolatnak számított – ahogy a modern crossover formátumához is épp csak kezdett hozzászokni a világ. A Toyota azonban gondolt egy merészet, és az 1994-ben bevezetett RAV4-est akkumulátoros elektromos hajtáslánccal szerelte fel. Az innovatív modellváltozat belpiaci értékesítése 1996 elején vette kezdetét, a 67 lóerős villanymotort akkor ultramodernnek számító nikkel-metál hidrid (NiMH) akkumulátorok táplálták.

A 288 voltos rendszert a Panasonic-kal közösen fejlesztette ki a Toyota, a háromajtós modell egy feltöltéssel több mint 150 kilométert tudott megtenni. Egy évvel később az Egyesült Államokban is megjelent a modell, és a háromajtós után bevezették az ötajtós kiadást is. Öt év alatt kétezer példányban talált gazdára az innovatív autó, ami egy évvel megelőzte a Toyota egy másik villamosított kísérletét, amely nagyságrendekkel népszerűbbnek bizonyult – a Priust.

Újrahasznosított polietilén-tereftalátból (PET) készült szövetanyag (2011)

Amikor brit kutatók a múlt század negyvenes éveiben megalkották az első polietilén-tereftalát alapú anyagot, mindenki ujjongott; amikor pedig 1973-ban Amerikában elkészült a világ első PET-palackja, az emberiség belépett egy vadonatúj korszakba. Hamarosan kiderült azonban, hogy zsákutcáról van szó: évente milliószámra kerülnek hulladékgyűjtőkbe, óceánokba a PET-alapú anyagok, a morzsálódásuk során keletkező mikroműanyagok pedig minden élő szervezetbe – így az emberekébe is – befészkelik magukat.

A Toyota 2011 márciusában mutatta be a Lexus CT 200h kompakt hibrid ferdehátú modellt Európában: ez volt az egyik első autó a világon, amelynek számos utastéri szerelvényét újrahasznosított PET-ből készítették. Az ötletet mostanra számos autógyártó a magáévá tette, és a vizespalackból gyártott prémium autóbelső mára nemcsak természetes, de kívánatos és divatos is lett.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 50.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/