Hamarosan Budapesten is tankolható CNG
Hamarosan átadják Budapest első nyilvános CNG töltőállomását a Főgáz beruházásaként. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) szerint hosszú idő után úgy tűnik, hazánkban is terjed a tiszta, alternatív földgáz és biogáz járműhajtás, mellyel jelentősen csökkenthető a közlekedés által okozott károsanyag kibocsátás. A gépkocsi és autóbuszgyártók már felkészültek az alternatív üzemanyag előretörésére, a közeljövőben számos modell közül válogathatunk Magyarországon is.
Az új állomás – mely az egyik fővárosi MOL kúton üzemel majd – átadását követően a Győrben és Szegeden feltankolható CNG autók Budapesten is feltölthetőkké válnak. A Főgáz CNG árai ugyan még nem ismeretesek, de az ígéretek szerint üzemeltetési költség terén jelentős megtakarítást érhet majd el, aki náluk tankol. A dízelüzemmel összehasonlítva ötödével, a benzinüzemhez képest pedig több mint harmadával kevesebb lesz a CNG járművek kilométerre vetített üzemeltetési költsége. Ráadásul az árstabilitás is biztosítottnak látszik, hiszen az MGKKE tagjainak sorába lépett GDF Suez kezében lévő győri kút 249,9 Ft-os kilónkénti ára már két éve változatlan, energiatartalom szerint 166 Ft-os benzin árnak felel meg.
A hazai CNG töltési pontok közül érdemes kiemelni az ország első biogázból táplált CNG kútját, amely Zalaegerszegen, a helyi szennyvíztisztító telepén működik, bár jelenleg még nem nyilvános kútként. Ez utóbbi a legjobb megoldás a közlekedés fenntarthatóságának tökéletes biztosítására, hiszen az itt tankolt autók PM szilárd részecske (PM) kibocsátás nélkül, töredék NOx és CH emisszióval vesznek részt a közlekedésben. Mindemellett a globális felmelegedést okozó CO2 kibocsátás terén is szinte páratlan eredményt nyújtanak, ezáltal pedig körülbelül 80 százalékkal csökkentve a körfolyamat hatását. Mindennek tetejében a gáz a közlekedésben a kőolaj felhasználást is csökkenti.
Az új budapesti CNG töltőállomás egy fontos lépés ahhoz, hogy a friss sűrített földgáz üzemre gyártott modellek Magyarországon is bemutatkozhassanak. Még idén ősszel várható, hogy az Iveco Daily frissen modernizált változatának bemutatójával egy időben a – nagyon sok országban sláger terméknek számító – CNG motoros is megérkezik hozzánk, jelentős üzemanyag megtakarítási lehetőséget kínálva a vállalkozások számára. A nyáron modellfrissítésen áteset Mercedes-Benz városi autóbusza, a Citaro CNG változata elsők között érkezik Magyarországra és a hazai NABI Sirius autóbuszcsalád készülő gázüzemű változatával együtt igyekszik majd meggyőzni a közlekedési társaságokat arról, hogy az élhető városi környezet és az üzemeltetési költségek kézbentartása miatt kifizetődő a CNG járműpark elterjesztése. Európában már több mint 145 ezer CNG hajtású autóbusz közlekedik, Magyarországon azonban jelenleg csak a Tisza Volán közlekedtet CNG járműveket. Úgy tűnik azonban, hogy mostanra más társaságok is célba vették a gázüzemet.
A személyautók és kisáruszállítók terén sem maradnak el az újdonságok, Európa vezető CNG márkájának típusaira, a FIAT különböző modelljeire már most mutatkozik érdeklődés. A márka Punto, a Qubo, a Doblo és a Ducato Natural Power változatai kiváló alternatívát jelentenek a benzin és gázolajos változatokkal szemben. Az Opel mindkét jelentős darabszámban értékesített CNG modelljének ősszel bemutatkozó új generációja, az egyterű Zafira Tourer és a népszerű kisáruszállító, a Combo is lesz ismételten alternatív CNG kivitelben. Ezek a modellek természetesen elsősorban flottavásárlók kegyeit keresik majd, ami érthető, hiszen a többlet beruházás gyors megtérülése a futásteljesítménytől függ.
Két másik márka valamivel későbbi CNG-s megjelenése is várható, az Audi volumenmodelljeinek az A3 és az A4 új generációinak elejében is lesz gázbefecskendezés, előbbi 1,4, utóbbi 1,8 és 2,0 literes hengerűrtartalommal. De a kecskeméti Mercedes-Benz gyárból lassan kigördülő B-osztály aktuális változatát is Európa nagy részén elérni a 180 NGT feliratú alternatív hajtással, amely a most bemutatkozó következő generációban is megjelenik majd.
További, CNG modellekkel rendelkező márkák importőrei is elemzik a sűrített földgázzal hajtott modellek bemutatását. Így a Volkswagen Passat, Caddy, Touran és T5 is létezik EcoFuel, vagy BiFuel feliratú CNG-s változatban, sőt a Frankfurtban bemutatkozó új városi kisautó az Up gyártása CNG üzemben is indul, impozáns 79 g/km-es CO2 kibocsátást ígérve. Számos piacon a Ford sem marad ki a CNG típusok piacáról, a Focusszal, illetve a Transit Connecttel számolhatnak a gázüzemű modelleket keresők. A kínálni, vagy nem eladni dilemmát természetesen az eladható darabszám okozza, hiszen a szerviz háttér megteremtése többlet ráfordítást igényel.
Háttérinformáció:
A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotórészét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után jármű hajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta az évtized közepétől majd érvénybelépő nagyon szigorú EURO6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége a jelentős, akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent.
A CNG nem az, amit LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)