Háromhengeres motor az új MINI-ben
November 18-án mutatkozik be a MINI harmadik generációja, amelyről néhány információ már napvilágra került. A legfontosabb ezek közül talán az, hogy a prémium kisautó új nemzedékébe vadonatúj három- és négyhengeres BMW erőforrásokat szerelnek, szélesebb teljesítménytartományt lefedve.
Az összetéveszthetetlen gokartos vezetési élmény 1959 óta védjegye a MINI-nek: ekkor készült el az első, klasszikus Mini, amelynek vázlatát Sir Alec Issigonis ebéd közben firkantotta egy szalvétára két évvel korábban. Az egyszerű skiccből a 20. század egyik legnagyobb autóipari legendája született, szokatlan formatervével forradalmat indított az autók történelmében. Az üzleti és sportsikerek, illetve filmszerepek után a BMW csoport tulajdonába került márka 2001-ben újult meg, készen a 21. századra. A klasszikus formát megtartva, de az autó eredeti üzenetét a kornak megfelelően újraértelmezve született meg az új MINI, amely azóta több újításon ment át, sőt számos testvérrel bővült a ma már „hétgyermekes” család. A világhírű brit márka eredeti és legismertebb képviselőjének harmadik generációja november 18-án, az oxfordi gyárban mutatkozik be.
Az új MINI meghajtásáról gondoskodó erőforrások közös jellemzője a BMW TwinPower Turbo technológiája, ami egyensúlyt teremt a nagy teljesítmény és a környezettudatosság között. Mindegyik motort turbófeltöltővel és közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel szerelik, az erősebb benzinmotorokba pedig a BMW csoport szabadalmazott Valvetronic változó szelepvezérlését is beépítik. A motorblokkok súlykönnyítése és a teljesítmény növelése érdekében az erőforrások könnyebb és erősebb alkatrészeket kaptak.
Az egyik új erőforrás az 1,5 liter hengerűrtartalmú, háromhengeres turbómotor, melynek teljesítménye 136 LE, nyomatéka pedig 220 Nm (overboost funkcióval 230 Nm). A másik új, nagyobbik hajtómű a 2,0 literes, négyhengeres benzinmotor, amely 192 lóerőt és 280 Nm forgatónyomatékot ad le (túltöltéssel 300 Nm). Az erőforrások dinamikus karaktereit hűen tükrözi, hogy 6500-ig terjedő fordulatszám-tartományukból már 1250-es percenkénti fordulattól leadják maximális forgatónyomatékukat. Az új MINI piaci bevezetésével egy időben a vadonatúj, 1,5 literes háromhengeres dízelmotor is bemutatkozik, amely 116 lóerős teljesítménye és 270 Nm forgatónyomatéka ellenére elődjénél 7 százalékkal kevesebb üzemanyagot éget el azonos körülmények között. A MINI TwinPower Turbo erőforrások új generációjának mindegyik képviselője teljesíti az EU6 környezetvédelmi szabványt.
Az új MINI a kézi váltók új generációját és az automata szerkezetek kényelmét is elhozza. A manuális váltóhoz a brit gyártó egy innovatív érzékelőt társít, amely minden egyes fokozatváltás közben az éppen aktuális fordulatszámon tartja a motort, így biztosítva a folyamatos lendületet, tovább növelve a sportos vezetési élményt. A navigációs rendszerrel felszerelt automataváltós MINI-k a beépített térkép segítségével maguktól, a terepviszonyokhoz alkalmazkodva állítják be az éppen optimális sebességfokozatot. A rendszer a hajszálpontos és részletes térképnek köszönhetően előre felkészül a változó szintkülönbségekre, kereszteződésekre és kanyarokra, és éppen akkor kapcsolja a lendületes haladáshoz szükséges fokozatot, amikor a jármű az érintett szakaszhoz érkezik.
A kerékfelfüggesztés, a rugózás, a lengéscsillapítók, a kormányzás és a fékrendszer folyamatos fejlesztésének és optimalizálásának köszönhetően az új MINI minden eddiginél intenzívebb vezetési élményt ígér. A MINI modellekre jellemző alacsony súlypont, a széles nyomtáv, a rövid túlnyúlások, a keresztben beépített erőforrás, a merev karosszéria és a könnyűszerkezetes kialakítás a vadonatúj futóművel párosítva egyedülállóan pontos irányíthatóságot és sportos vezethetőséget eredményez. Az új modellhez állítható keménységű lengéscsillapítás is elérhető lesz az opciós listán, a MINI történetében először. A lengéscsillapító szelepek elektromos vezérlésével a sofőr saját belátása szerint váltogathat a keményebb hangolású, határozottan sportos beállítás és a komfortosabb csillapítás között.
A nemzetközi bemutatkozására készülő MINI-t a gyárban a gyalogosok védelme érdekében egy új biztonsági megoldással is felszerelik. Amint az első lökhárítóba integrált szenzor 20-55 km/órás sebesség között ütközést érzékel, a szélvédő elé épített pirotechnikai reteszek megemelik a motorháztetőt, amely így elnyeli az ütközési energiát és megakadályozza, hogy a gyalogos a jármű keményebb felületeinek csapódjon, jelentősen csökkentve a sérülések mértékét.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)