Hatvan éves a Volvo Amazon
A Volvo időtlen szépségét, az Amazont pontosan hatvan évvel ezelőtt pillanthatta meg először a világ. A görög mitológia harcos női népéről elnevezett modell a mai napig a Volvo történetének egyik legemlékezetesebb típusa.
A Volvo új négyajtósáról 1956 szeptemberének első hétvégéjén rántották le a leplet. A svédországi Örebro városában bemutatott, elegáns modell szakított mindazokkal a beidegződésekkel, amelyek a Volvók tipikus megjelenéséről éltek a közönségben.
Az Amazon szépséges volt és kacér, vonalaiban megjelentek a legkiválóbb olasz, brit és amerikai autóépítési hagyományok. Az autó formatervéért az akkor 26 éves Jan Wilsgaardot illeti köszönet; őt később kinevezték a Volvo vezető formatervezőjének, és az ő nevéhez fűződnek a 140-es, 240-es és 700-as szériák, valamint a 800-as sorozat egyes részletei. Jan Wilsgaard a közelmúltban, 86 évesen hunyt el.
Az újdonság a PV444 után a második modell volt, amelyet a Volvo a világháború után piacra bocsátott, nevét eredetileg úgy írták: Amason. Az autó a görög mitológiában szereplő, kizárólag nőkből álló, harcos törzsről kapta a nevét. Az írásmódon a sorozatgyártás beindítását megelőzően, 1957-ben változtattak, így lett az autó neve a nemzetközi piacokon ismerősebben csengő Amazon. Sajnálaton módon egy német moped- és motorkerékpár-gyártó vállalat, a Kreidler ugyanekkor vezette be saját, Amazone névre hallgató kismotorját, így a Volvo számos fontos piacon nem használhatta a fantázianevet.
Ugyanakkor sikerült megállapodásra jutni, amelynek értelmében a Volvo továbbra is Amazon néven értékesíthette a típust a skandináv piacokon. A világ egyéb pontjain az alapkivitel Volvo 121, a sportosabb változat Volvo 122 néven vált ismertté. Az alapmotoros kombi volt a 221-es, míg a Volvo 222 a sportos motorral szerelt kombi típus kódja volt. Ennek ellenére a köznyelv világszerte Amazonként ismerte meg az autót.
Az első években elképesztően elegánsak voltak az Amazonok. 1957-től 1959-ig kizárólag kéttónusú fényezéssel készült a típus. A fekete, éjfélkék és rubinvörös karosszériához világosszürke tető tartozott, míg a világosszürke karosszériaszínhez fekete tetőlemezt társítottak. 1959 után megjelentek az egyszínű kivitelek a kínálatban, és 1961 után már egyáltalán nem gyártottak kéttónusú Amazont.
Az 1958-as Amazon Sportot kifejezetten azon vevők kedvéért fejlesztették ki, akik nagyobb teljesítményre vágytak. A dupla SU karburátorral és sportosabb vezérműtengellyel szerelt motor legnagyobb teljesítménye 85 lóerő volt (SAE).
A Volvo 1959-ben szabadalmaztatott hárompontos biztonsági övét a világon elsőként alapfelszerelésként kínálta az Amazon. Az automobil történetében egyetlen más utasbiztonsági fejlesztés sem bizonyult ekkora jelentőségűnek. A becslések szerint az elmúlt 57 év során legalább egymillió életet mentett meg a hárompontos biztonsági öv.
1962 februárjában lépett színre az Amazon kombi kiadása. Az autó alapvetően eltért a Duett modelltől. Az Amazon kombi elegáns vonalvezetésű jármű volt, amerikai ihletésű, vízszintesen osztott csomagtér-ajtóval.
A legsportosabb Amazon a 123 GT volt, amelybe az 1800S sportkocsi motorját építették bele. Az 123 GT az 1967-es modellévvel jelent meg a kínálatban, legnagyobb teljesítménye 115 lóerő volt, sebességváltója gyorsító (overdrive) áttételt is kínált. A külső visszapillantó tükröket az első kerékdobokra szerelték, alapfelszerelésként jártak a modellhez a kiegészítő reflektorok, a műszerfal fölött fordulatszámmérő kapott helyet.
Az Amazon termékfejlesztése annak ellenére folytatódott, hogy 1966-ban színre lépett a 140-es széria. 1969-ben mindkét modellsorozat megkapta az új B20-as motort, Ez nagyobb lökettérfogatának köszönhetően érezhetően nyomatékosabb volt, és valamelyest a teljesítmény is nőtt.
1956 és 1970 között összesen 667 791 darab Amazon készült, több, mint addig bármely más Volvo modellből. A korábban elsősorban belföldi piacra termelő Volvo az Amazonnal lépett ki igazán az exportpiacokra: a legyártott példányok 60 százaléka Svédországon kívül talált gazdára.
Szintén az Amazon az első olyan Volvo modell, amelyet Svédországon kívül szereltek össze: Halifax városában 1963-ban nyílt meg a Volvo kanadai gyártóüzeme. Itt építették az észak-amerikai piacokra szánt autókat.
Később a dél-afrikai Durban városában is megnyílt egy összeszerelő üzem. A legnagyobb beruházást azonban a belgiumi Ghent városában eszközölte a Volvo. Mivel Svédország kívül esett az akkori EGK-n (Európai Gazdasági Közösség), fontos volt, hogy a Volvo a kontinentális vámunión belül is megtelepedjen. A gyár 1965-ben kezdte meg a termelést, éves kapacitása ekkor 14 ezer darab autó volt.
Az Amazon utolsó példánya 1970. július harmadikán gördült le a Torslanda-i gyártósorról. A sötétkék autót egyenesen abba a gyűjteménybe szállították, amelyből később létrejött a mai Volvo múzeum.
10 dolog, amit kevesen tudnak a Volvo Amazonról:
A Svédországban eladott mintegy 297 000 darab Amazon körülbelül 8 százaléka még mindig használatban van. A leggyakoribb kiadás az 1966-os széria, ebből jelenleg is forgalomban van 4804 darab. Svédországban összesen 24 282 darab Volvo Amazon rendelkezik érvényes forgalmi engedéllyel.
A Volvo gyári pilótája, Carl-Magnus Skogh 1965-ben egy 122S volánja mögött nyerte meg a görögországi Akropolisz-ralit.
A svéd rendőrség együttműködési megállapodást kötött a Volvóval, közösen kifejlesztett felszereléseiket később a civil sorozatgyártású példányokba is beépítették. A rendőrségi kivitelek tárcsaféket, fékrásegítőt, valamint radiális abroncsokat kaptak, évekkel azelőtt, hogy ezek elterjedtek volna a sorozatgyártású modelleken. A rendőrségi Amazonokat a hátsó ablakra fúvó ventilátorokkal szerelték fel, és a kormánykeréken elhelyezett gomb segítségével össze lehetett kapcsolni a szélvédőmosót a leggyorsabb törlési fokozattal.
Colin Powell, az Egyesült Államok egykori külügyminisztere, a vezérkari főnökök egyesített tanácsának volt elnöke nagy rajongója az autóknak. Garázsában számos veterán Volvo állt már, többek között egy 1966-os Amazon kombi. Amikor 1993-ban leköszönt vezérkari posztjáról, Bill Clinton elnök és Al Gore alelnök urak egy teljes felújításra szoruló Amazont ajándékoztak neki.
Az 1963-es Genfi Katalógusban szerepelt egy Volvo 122S Cabriolet elnevezésű típus, amelyet egy belga karosszériaépítő, bizonyos Jacques Coune jegyzett. A szépséges átalakítást keret nélküli oldalablakok, hátul finoman lekerekített ajtónyílások és előrefelé dőlő hátsó lámpatestek tették különlegessé. Az a tény, hogy a kabrió szerepelt a katalógusban, azt a benyomást kelthette, hogy sorozatgyártású típusról volt szó, holott valójában a Volvónak semmi köze nem volt az autóhoz, amelyből mindössze négy példány készült.
Egy New York-i reklámszakember, Amil Gargano 1962-ben kezdett dolgozni a Volvónak. Arra jutott, hogy a Volvók gyakorlatilag mindent kibírnak, és ez az állítás vált a márka egyedi terméktulajdonságává. Egy korai reklámfilmen földúton száguldanak egy Amazonnal. A reklám üzenete egyértelmű, bár manapság elfogadhatatlan volna: „Vezesd úgy, mintha gyűlölnéd. Olcsóbb, mint a pszichiáter.”
Egy időben szó volt arról, hogy V8-as erőforrást, egy továbbfejlesztett teherautó-motort építenek be az Amazonba. Állítólag öt prototípus is készült, ám végül a cégvezetés ráébredt, hogy a V8-as nem lett volna megfelelő választás az Amazonhoz – már csak azért sem, mert a kínálatban hathengeres motor sem szerepelt, így túlságosan nagy lett volna a különbség a négy- és a nyolchengeresek között.
A Volvo halifaxi (Kanada) összeszerelő üzemében épített Amazonokat Volvo Canadian néven forgalmazták.
Amikor az Amazon bevezetésével kibővült a Volvo modellkínálata, a márka 1958-ban visszanyerte a ‘Svédország első számú autómárkája’ címet. Ezt a címet azóta is rendületlenül tartja a Volvo.
A Richard Nixon elnök lemondásához vezető Watergate botrányról szóló „Az elnök emberei” című filmben a Washington Post riportere, Bob Woodward (Robert Redford) fehér Amazonnal jár.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)