/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Havonta egy átlagbért is elköltenek autóra a magyarok

2014. november 05. 12:00   |   Autoblog
címkék:  

Havi 150 ezer forintnál is többe kerülhet egy új, alsó-középkategóriás autó fenntartása annak, aki parkolóhelyet bérel, casco-biztosítással rendelkezik, és éves szinten 10 ezer kilométernyit autózik – derül ki Magyarország piacvezető közösségiautó–szolgáltatója, az Avalon CarSharing legfrissebb elemzéséből. A cég szerint közösségi autóhasználattal szinte azonos felhasználási feltételek mellett – nem számolva a gyakran rosszul megválasztott devizahiteles finanszírozás extra díját – legalább 20%-kal csökkenthetőek ezek a költségek.

A KSH adatai szerint nemzetgazdasági szinten az átlagos – családi kedvezmény nélkül számított – nettó havi kereset 154 100 forint volt 2014 első hét hónapjában. Az Avalon CarSharing adatai szerint sok magyar autótulajdonos fordít havi szinten ekkora összeget egy, átlagos motorizáltságú és felszereltségű új alsóközép-kategóriás autó fenntartására úgy, hogy a felmerülő költségnek egy részével egyszerűen nem számol.

„Rengeteg autótulajdonos nem veszi figyelembe például az új autók gyors értékvesztését, illetve olyan járulékos költségeket mint a biztosítás és a parkolóhely, így abban a hamis hitben ringatják magukat, hogy komolyabb anyagi tehervállalás nélkül engedhetik meg maguknak a saját gépkocsi fenntartását. A kiábrándító valóság az, hogy ez a legtöbb esetben még egy kompakt autó esetében sem biztosan igaz” – mutat rá Sződi János, az Avalon CarSharing ügyvezető igazgatója.

Az Avalon számításai szerint egy 6 millió forintos vételárú újautó két év használat és 20 ezer kilométer körüli futásteljesítmény után már csak 4 millió forintot ér, így csak az amortizáció értéke meghaladja a havi 81 ezer forintot.

Amennyiben egy átlagos KGFB és casco-díjjal (együtt évi 140 ezer forint) és gépjárműadóval (évi 19 ezer forint) számolunk, illetve havi 15 ezer forintból megoldjuk a parkolóhelyet (Budapest belvárosában ez az összeg a többszöröse is lehet), valamint van éves autópálya-matricánk, akkor ez újabb havi 31500 forintot tesz ki. Ehhez, ha hozzáadódik egy kedvezőnek mondható 7 liter/100 km-es fogyasztás évi 9600 kilométer-futással kombinálva 400 forint/literes üzemanyag ár mellett, az havi 22 400 forinttal terheli meg a pénztárcát. Kilométerenkénti 16 forintos szervizköltséggel számolva mindez havi 150 033 forintjába kerül a tulajdonosnak.

Ezek a költségek azonban drasztikusan csökkenthetők, ha az embernek szüksége van egy autóra, de nem ragaszkodik ahhoz, hogy a tulajdonába is kerüljön. Ilyen alternatíva lehet a CarSharing, amely ma már egy innovatív, környezetbarát közösségiautó-használatot jelent, amelyben az autó akár félórás időtartamra is igénybe vehető. A korábban felvázolt feltételeknek teljesen megfelelő autó használatát, azonos éves kilométerfutással körülbelül havi 118 ezer forintból lehet megoldani CarSharing konstrukcióban, ami 20%-os megtakarítást jelent.

„Azoknak a városi lakosoknak, akik autójukat nem mindennap használják hosszabb utakra, egyszerűen nem éri meg saját autót tartani. A CarSharing főként azoknak kínál jelentős költségmegtakarítást, akik leginkább pár órás, városon belüli utakhoz keresnek autót, hiszen évi 6-10 ezer kilométer alatt olcsóbb, mint a saját autó, és rugalmasabb, mint a bérautó” – magyarázza Sződi János.

Sződi János hozzáteszi: a valós különbség még nagyobb a CarSharing javára, hiszen német és svájci tapasztalatok szerint a CarSharingre váltók drasztikusan csökkentik az autóval megtett kilométereik számát: a korábbi átlagos, éves 5000 kilométernyi használatot éves 800-ra szorították. Ez magyar körülmények között azt jelentené, hogy a korábbi 10 000 kilométeres futás 2000 alá szorulna.

Ekkor még azonban nem beszéltünk a gépjármű finanszírozásáról: ha készpénzre vesszük, akkor a betéti kamatokról mondunk le, ha hitelre, akkor pedig a kamatok, illetve devizahitel esetében az akár kedvezőtlenül alakuló árfolyam költségeit nyögjük.

Azonban nemcsak vadonatúj, hanem a 2-5 éves autók esetében is szembetűnő a CarSharing előnye: egy 2 éves, 4 millió forintért vásárolt, 3 évi használatban összesen 21 ezer kilométert futó, a korábbi körülményeknek megfelelően üzemeltetett kisautó havi fenntartása mintegy havi 108 ezer forintot tesz ki, míg CarSharing rendszerben 70 ezernél is kevesebbe kerül. De még egy 5 éves, 2 millió forintba kerülő, 4 évi használatban 20 ezer kilométert futó, de már sem cascóval, sem autópálya-matricával nem rendelkező autó üzemben tartása is közel havi 54 ezer forintot emészt fel, míg CarSharingben 47 300-at.

A CarSharing előnyei nemcsak költségoldalon jelentkeznek, hanem sokoldalúbb, és rugalmasabb tud lenni, mint a saját tulajdonú jármű. Különböző helyzetekben ugyanis más-más autóra lehet szükség: a CarSharing felhasználók pedig akár tucatnyi típus (városi minitől a 9 személyes furgonig) közül tudnak választani. Sződi János hozzátette: a felhasználó komfortszintjét növeli, hogy a járművek mindig tiszták, illetve üzembiztosak; amennyiben az autó mégis leállna, Budapest területén egy órán belül érkezik a csereautó.

A CarSharing rendszer ma már öt működő állomással rendelkezik Budapesten, ebből négyet 2014 szeptemberében adott át az Avalon CarSharing. Az idén ősszel átadott helyek érdekessége, hogy mindegyik fedett parkolóházban helyezkedik el, ezért a felhasználók komfortosabban vehetik igénybe a szolgáltatást:

  • VI. kerület: Opera parkoló, Zichy Jenő u. 9., illetve Weiner parkoló, Weiner Leó u. 16.
  • VII. kerület: Holló parkoló, Holló u. 6., valamint Akácfa parkoló, Akácfa u. 12–14.

A cég országos parkoló- és átvevőpontok átadását i tervezi a közeljövőben, elsősorban a nagyobb vidéki városok vasútállomásainak közelében.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/