Hazai befutóval állított fel távolsági rekordot a Mitsubishi
Azokat, akik a lehető legalacsonyabb fogyasztással tesznek meg egy adott útszakaszt, hypermiler (szabad fordításban mérföldfaló) néven szokás emlegetni. Svájc egyik első ilyen embere Felix Egolf, egy Swiss Airbus 330/340 utasszállító gép egykori kapitánya, aki több hihetetlen ’egy tankolásos’ távolsági rekordot is felállított már különböző Mitsubishi modellekkel, egyebek közt a Härkingen – Santiago de Compostela – Cabo Finisterra közti 1871 kilométeres útszakaszon, egy ASX DID volánja mögött ülve.
Egolf ezúttal a Mitsubishi legújabb típusát, a 2014 januárjában bemutatkozott Attrage szedánt vitte el egy tankolásnyi körre. A Space Star alapjaira épülő négyajtós modell 1,2 literes, háromhengeres szívómotorja 80 lóerős teljesítményre képes. A kisautótól örökölte annak előnyös, üzemanyag-takarékos technikáját az Attrage is: a mérsékelt fogyasztást a mindössze 0,29-es légellenállási együttható mellett a csupán 885 kilogrammos önsúly is elősegíti.
A Mitsubishi Switzerland a következő feladat elé állította Felix Egolfot: egyetlen tank üzemanyaggal a lehető legnagyobb távolságot megtéve jelentős mértékben csökkentse az autó szabványos, 4,9 l/100 kilométeres vegyes fogyasztását. Nehezítésként a budapesti kirándulásra később, repülővel érkező felesége csomagjait is magával kellett vinnie a ’mérföldfalónak’, összesen 120 kilogrammos tömeggel terhelve a 4,25 méter hosszú négyajtóst. Miután csordultig töltötték az Attrage üzemanyagtartályát, Felix Egolf 2015. május 11-én útnak indult a budapesti Emil Frey cégcsoport Mitsubishi Motors vezérképviseletéhez.
A cél meglehetősen nagyra törő volt: az Attrage 42 literes üzemanyagtankjának tartalmával több, mint 1030 kilométert kellett megtennie Egolfnak, vagyis 4,1 l/100 km-es fogyasztással kellett teljesítene a távot. Végül ennél is alacsonyabb fogyasztást ért el az egykori pilóta. Az eredmény egészen fantasztikus: a ’mérföldfaló’ Felix Egolf 1030 kilométert autózott szenzációsan alacsony, mindössze 3,88 l/100 km-es átlagfogyasztással (a CO₂kibocsátás csupán 89 g/km volt). Ez 21%-os csökkenést jelent a szabványos (4,9 l/100 km) fogyasztáshoz képest.
Az Attrage takarékossága tehát még a várakozásokat is felülmúlta. Miután Egolf megérkezett a Mitsubishi Mogyoródi úti vezérképviseletéhez, még közel 2 liter benzin maradt a szedán tankjában. Ez különösen annak tekintetében jó eredmény, hogy a rekorder az út nagy részét országúton, a megengedett leggyorsabb tempóval tette meg. A 100 kilométerre vetített utazási költség kevesebb, mint 1500 forintra adódott.
Jármű: Mitsubishi Attrage 1.2 Invite, 80 LE
Útvonal: Härkingen (Mitsubishi Switzerland) – Feldkirch – Arlbergpass (1800 méteres magasság) – Innsbruck – St.Johann i.T. – Bad Reichenhall – Salzburg – Linz – Bécs – Győr – Budapest.
Távolság: 1033,7 km
Üzemanyag-fogyasztás: 3,88 l/100 km – 21 százalékkal a szabványos fogyasztás (4,9 l/100 km) értéke alatt
Az utazás időtartama: 20 óra
Átlagsebesség: 55 km/óra (a teljes távolság 11%-a volt autópálya-menet)
Hogyan vezessünk takarékosan?
Felix Egolf mérföldfaló hitvallása egyszerű, és könnyen átültethető a mindennapokra:
- Suhanj, ne rohanj. Mindenki szeret autózni, az időt pedig egyre jobb autókban tölthetjük el – akkor pedig minek sietni?
- Használd ki a motor nyomatékát, és korábban válts magasabb fokozatra (figyeld a fokozatváltásra figyelmeztető kijelzőt)
- Emelkedőn érdemes kissé visszalassulni, de nem szabad hagyni, hogy túlságosan lecsökkenjen a tempó
- Vezetés közben gondosan figyeld az előtted haladókat, és tarts megfelelő követési távolságot
- Ha nem muszáj, ne fékezz és az autó lendületét használva mindig gurulj ki
- Időben vedd le a lábad a gázpedálról (a fölösleges gázadás elkerülése = zéró üzemanyag-fogyasztás)
- Tervezz be elegendő időt az utazáshoz
- Használd ki a modern járműtechnológiákat, például az automatikus stop/start rendszert.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)