Hazai menetpróbán a SEAT szabadidőautója
Vezettük a SEAT első SUV modelljét, az Atecát, amely mély benyomást tett ránk. Egyrészt kívülről szép és karakteres, másrészt belül igényes kialakítású és tágas, intelligens összkerékhajtásával pedig ügyesen mozog a kiépített utaktól távol is. Erősen kezd tehát az Ateca és az ára sem rossz, már 5 millió forinttól megvásárolható.
A spanyol márka első SUV modellje igen népes mezőnyben igyekszik megkedveltetni magát, ahol többek között a Nissan Qashqai is képviselteti magát. A Qashqai már 10 éve jelen van a piacon és időközben rengeteg hasonló modellt gyűjtött maga köré, amelyek mind összeszedték a maguk vásárlói bázisát. A SEAT Ateca a 4,5 méternél rövidebb kompakt szabadidőautók táborába érkezik, ám még mindig nem megkésve. Kiforrott és korszerű Volkswagen-technikát vonultat fel, emiatt a legjobbakkal is felveszi a versenyt.
A SEAT Ateca remekül néz ki. A dizájnereknek sikerült egyedi autót alkotniuk, ami első ránézésre SEAT, letisztult és dinamikus karakterű. Aki kedveli a SEAT-okat, ezt is fogja. A márkára abszolút jellemző formai nyelvezete SUV-modellként is működik és dögös. Számos eleme, mint például a trapéz alakú hűtőrács, a hangsúlyosan domborodó sárvédők és a nappali menetfény háromszög alakú világítási képe a Leont juttatják eszünkbe.
Az Ateca karakteres részletei közé tartoznak az Xcellence csúcskivitelt leszámítva feláras full LED fényszórók is, amelyek a nappali menetfény háromszög alakú világítási képével közösen semmi mással össze nem téveszthető megjelenést biztosítanak. Az Ateca esetében az irányjelzők is e sajátos összkép részei. Az Ateca mindenhol inkább szögletes, még a kerékjáratai is, és ez jól áll neki, igazán férfias jelenség. Az oldalablakok krómszegélyű sávja, a leghátsó ablak megtört kontúrjával vizuálisan megnyújtja az autót. A visszapillantó tükrök az ajtók vállövén kaptak helyet, ami többnyire a sportautók formai megoldása. Az Ateca akár 19 colos kerekeken is gördülhet, a könnyűfém kerekek választéka pedig széles és szép darabokat tartalmaz. Az Ateca fara a lámpák alatt mélyen behúzott – emlékeztet más Volkswagen-csoportos autókra. A LED-es lámpák kicsit audisak, de ezt egyáltalán nem bánjuk.
Az Ateca mindössze 4,36 méter hosszú, de utastere meglepően tágas. Nemcsak elöl, de hátul is remekül el lehet benne férni. A lábtér kifejezetten nagy, a fejtér pedig fejedelmi, magas sofőr mögött sem ér a térd az üléstámlához, éppen mint a testvérmodell Tiguan esetében. Négy meglett férfiember kényelmesen elhelyezkedhet az autóban és csomagjaiknak is tekintélyes hely marad. A csomagtér 510 literes, a 4Drive összkerékhajtású változatokban 485 literes. A rendről a csomagtér kettős padlózata gondoskodik, a hátsó ülések pedig egyszerűen a csomagtér felől is lehajthatók. Extraként elektromos mozgatású csomagtérajtó is kérhető, amely a megfelelő lábmozdulatokkal is nyitható, illetve csukható. Nagyon jók az ülések, méretesek, ülőlapjuk hosszú és kiválóan támasztják a testet.
A cockpitet a vízszintes vonalak határozzák meg, miközben egyértelműen a vezetőre összpontosít. A kezelőelemek csoportokba rendezve állnak kézre, a kijelzők, mint például az akár 8 col képátlójú infotainment képernyő, könnyen áttekinthetők – ezen a téren a Volkswagen-csoportos modellek utolérhetetlenek. Kellemes a környezet, a SEAT anyagminőség tekintetében előrébb lépett és az illesztések is olyan szorosak, amilyenek egy prémium autóban lenniük kell. Bár az általunk próbált autók egytől-egyig előszériás, Spanyolországból idehozatott példányok voltak, a kitartó nyüstölés ellenére semmi sem zörgött az utastérben, az Ateca jól összerakott autó benyomását keltette. Mint arra már kitértem, remek a kezelhetőség, nagyon informatív a középső kijelző, a középső 8 colos kijelző pedig már az ujjak közelségére is reagál és mindent tud.
A vezetés minden szituációban élvezetes élménye a SEAT márka egyik fő erénye. A Leon család tagjai például különösen pontosan irányíthatóak és agilisak. De az Ateca sem kevésbé meggyőző. Nem túlzás kijelenteni, hogy tökéletesen hangolt a futóműve, a komfortos és a sportosan feszes között egyensúlyoz és még a legnagyobb, 19 hüvelykes kerekkel is jól csillapít, nem továbbít ütéseket az utasok gerincére. Kiváló a kormányzás is, az Ateca a legkisebb mozdulatra is közvetlenül reagál, terelése élményszámba megy. Érezni ugyanakkor azt is, hogy a kasztni a kategória egyik legkönnyebbje (1280 kilogrammtól) és legmerevebbje (az MQB padlólemez áldásos hatása), ezért az Ateca a legkisebb 1 literes háromhengeres turbómotorral is élénken megy.
Az Ateca a legkorszerűbb, kivétel nélkül turbófeltöltésű erőforrásoknak köszönheti remek dinamikáját. Palettájuk a 115 LE és a 190 LE közötti teljesítménytartományt öleli fel. A dízelek kínálata a 115 lóerős 1.6 TDI aggregáttal indul, míg a 2.0 TDI két, 150 és 190 lóerős teljesítménylépcsőben is rendelkezésre áll. A benzines belépőmotor a 115 lóerős 1.0 TSI, a részterhelésnél hengerlekapcsolással üzemelő 1.4 TSI pedig 150 lóerőt teljesít. A 150 lóerős TDI és TSI aggregátok DSG sebességváltóval vagy összkerékhajtással is rendelhetők, míg a 190 lóerős TDI már alapkivitelben DSG váltóművel és a 4Drive összkerékhajtással készül. Az 1 literes TSI motor is 11 másodperc alatt gyorsítja az autót százra, a 150 lóerős 1,4 TSI-vel 8,5 másodperc alatt sprintel százra és eléri a 201 km/órás sebességet. A kis TSI még egy picit jobban is megy, mint a 2,0 TDI, az ugyanis kézi váltóval 9, DSG-váltóval és összkerékhajtással párosítva 8,9 szekundum alatt gyorsít 100 km/órára, a végsebesség pedig 192, illetve 189 km/óra.
A tesztautók zöme 2 literes 150 lóerős TDI motorral és hatgangos kézi váltóval érkezett Magyarországra. Ez az egyik ideális hajtáslánc kombináció a modellhez, a másik pedig a hasonló teljesítményű 1,4 literes TSI szintén kézi váltóval, bár ezt nem volt alkalmunk kipróbálni. A 150 lovas TDI-vel hajtott autókkal közlekedtünk, olykor úttalan utakon is, s az erőforrás lenyűgözött finom járásával és csendes üzemével. A nap végén 6,8 literes átlagfogyasztást produkált, ami a sűrű terepezés és hegymászás fényében egészen remek. Bár az Atecát nagy valószínűséggel sosem viszik majd terepre, érdemes megfontolni a 4Drive négykerék-hajtást, amivel laza vagy síkos talajon is biztonsággal jut előre. Ráadásul nem drága, a felára csupán 300 ezer forint. A SEAT itt is részesült a legkorszerűbb konszern technikából, új fejlesztésű, hidraulikus működtetésű és elektronikus szabályzású lamellás tengelykapcsolót, a Haldex technika ötödik generációját használja. Alapvetően fronthajtást alkalmaz, de a hajtásrendszert érő minden hatásra villámgyorsan reagál és átcsoportosítja a hajtónyomatékot.
A SEAT Ateca három felszereltségi szinttel érkezik. Az alapváltozat a Reference, amelyet nemcsak vonzó ár, hanem a mindennapok során lényeges összes olyan felszerelés jellemez, mint például a légkondicionáló berendezés vagy az 5 col átlójú képernyővel szerelt Media System touch, az elektromos rögzítőfék, valamint olyan biztonsági berendezések, mint a hét légzsák, a fáradtságérzékelő rendszer, a gumiabroncs-nyomásellenőrző berendezés, illetve az EU-országokban a Front Assist. A Style kivitel egyebek mellett 17 colos könnyűfém keréktárcsákkal, LED-technikájú hátsó lámpákkal, hátsó parkolásérzékelőkkel, Climatronic légkondicionáló berendezéssel és bőrbevonatú kormánykerékkel egészül ki.
A csúcsváltozat az Xcellence, amelyben az Ateca különösen igényes és kényelmes felszereltséget kap Alcantara (extrafelszerelésként bőr) kárpittal, színvonalas dekorbetétekkel és Multicolor hangulatvilágítással. Az Ateca Xcellence szó szerint ragyogó külsővel érkezik, krómozott tetősínekkel és oldalablak-szegélyekkel, fényes fekete hűtőráccsal, sötétített üvegekkel és 18 colos könnyűfém keréktárcsákkal. Az Xcellence alapfelszereltségének része a teljes-LED fényszórók, az üdvözlőfény, a SEAT Drive Profile, a hátsó parkolószenzorok, az eső-/fényérzékelő, a tolatókamera és a KESSY-rendszer.
A SEAT Drive Profile rendszerével az Ateca alapvető karaktere mindenkor a pillanatnyi menethelyzethez, útviszonyokhoz és vezetője személyes ízléséhez igazodhat. A középkonzol Driving Experience gombjával a Normal, Sport, Eco és Individual menetprofilok választhatók, amelyeket az Ateca 4Drive modellekben a Snow és az Offroad profil, valamint a lejtmenet-asszisztens (Hill Descent Control) egészít ki.
A SEAT Ateca már rendelhető, hamarosan megjelenik a hazai márkakereskedésekben. Eddig már több mint 40 darabra adtak le előjegyzést, a kocsik java részét az 1,4 literes 150 lovas TSI motor hajtja. Az Ateca alapára 5 millió forint, a csúcskivitel pedig 10,8 millió forintba kerül. Íme az árak:
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)