Hétfőtől szedik az e-útdíjat Magyarországon
Hétfőtől a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók használatarányos útdíjat (e-útdíjat) fizetnek a magyar gyorsforgalmi-, valamint főutakon.
A fizetendő díj a jármű tengelyeinek a számától, és a motor környezetvédelmi besorolásától függ: a kéttengelyes tehergépjárművek után gyorsforgalmi utakon bruttó 49,90 forint, főutakon bruttó 21,23 forint, a háromtengelyes kategóriában gyorsforgalmi úton bruttó 70,02 forint, főúton bruttó 36,75 forint, míg a négytengelyesek után gyorsforgalmin bruttó 108,38 forint, főutakon bruttó 67,60 forint kilométerenként. A környezetvédelmi besorolásnál az előbbi díjak szorzója 0,8-1,2.
Az e-útdíjrendszer csúcsán a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) áll, vele szerződik az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt., mint útdíjszedő, útdíjellenőrzés-támogató, valamint egyetemes útdíjszolgáltató. Amennyiben az útdíjszedő feladata ellehetetlenül, köteles erről a honlapján és az országos média útján azonnal tájékoztatást adni. Az üzemszünettel érintett útszakasz használatáért nem bírságolható az, aki az üzemszünet miatt nem tudja teljesíteni útdíjfizetési kötelezettségét.
Aki nem, vagy nem a kellő összegű e-útdíjat fizeti és az ellenőrzésnél ez kiderül, annak bírságot kell fizetnie, viszont a jogosulatlan úthasználatért 24 órán belül nem szabható ki újabb bírság. A 24 órás tilalmi terminus július 1-jétől augusztus végéig lesz hatályban. Szeptember 1-jétől már az első jogosulatlan úthasználatot követő 8 órán túl is újra bírságolhatja a hatóság az üzembentartót. Ugyanez vonatkozik a jármű vezetőjére is, amennyiben ő felel a jogosulatlan úthasználatért.
Az e-útdíj törvény három csoportra osztja a jogosulatlan úthasználókat. A bírság a három csoporthoz, illetve a teherautó tengelyeinek a számához igazodik. Például a négytengelyes kamion után 110 ezer forint a bírság. Ha a járművezető személye nem deríthető ki, akkor az üzembentartó fizet ennyit. A háromtengelyes járműnél 90 ezer, a kéttengelyesnél 80 ezer forint a bírság.
Aki viszonylati jeggyel akar közlekedni, annak nem kell regisztrálnia magát a rendszerben, viszont sorba kell állnia a jegyért, és ki kell számítania, hogy hány kilométert akar a fizetős úton haladni. Nyithat előre feltöltött számlát is, ekkor elektronikusan fizethet, viszont ennek feltétele az előzetes regisztráció.
Aki fedélzeti eszközt használ, annak mindenképpen regisztrálnia kell, és szükséges egy előre feltöltött számla, amelyről csak az útdíj fizethető. Az utólagos fizetéshez külön szerződést kell kötnie a fuvarozónak az ÁAK-val.
Múlt pénteken adták át azt a 95 ellenőrző egységet, amely a július elsejétől induló e-útdíj rendszerben az ellenőrzést és a bírságolást végzi. Kibédi-Varga Lajos, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) e-útdíj ügyekben illetékes szóvivője akkor azt hangsúlyozta: az e-útdíj rendszerben az autópályakezelő 45 új mobil ellenőrző egysége segíti majd a díjköteles úthálózat folyamatos ellenőrzését, a hatósági feladatok támogatását.
A regisztráció kezdete óta már több mint 10 500 felhasználó összesen közel 50 000 tehergépjárművet regisztrált pénteken 14 óráig – közölte az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) e-útdíjszóvivője. Kibédi-Varga Lajos elmondta azt is, hogy a rendszer kivitelezése az ütemterv szerint halad, a beszerzési, beruházási feladatok és informatikai fejlesztések június 30-ig megvalósulnak, és az éles üzem a tavaly májusban meghatározott határidőben elindul.
Hétfőig a legfontosabb teendők közé tartozik a viszonylati jegy megvásárlását elősegítő kioszkok eljuttatása a viszonteladói, értékesítési pontokra. Július 1-jétől országszerte több mint 200 kioszkon intézhetik az úthasználat bevallását azon fuvarozók, akik nem regisztráltak, és nincs fedélzeti eszközük – tájékoztatott a szóvivő.
A fuvarozók szeretnék elhalasztani a rendszer indulását. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) az elektronikus útdíj-rendszer bevezetésének legalább egy hónapos elhalasztását javasolta a vállalatok, vállalkozók megfelelő felkészülése érdekében. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete is úgy vélte, hogy a bevezetés előtt 25 napos valós próbaidőre lenne szükségük a fuvarozóknak, különben kilométeres sorok alakulhatnak ki a határon. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) pedig azt javasolta, hogy az intermodális logisztikai szolgáltató központok 70 kilométeres körzetében ne kelljen útdíjat fizetniük a központból, vagy a központba fuvarozó nehézgépjárműveknek. Ugyancsak a halasztás mellett állt ki a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ), a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a A Közúti Közlekedési Szolgáltatók Ágazati Párbeszéd Bizottsága (KKSZAPB) is.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)