/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Hetven éves a SEAT

2020. május 06. 17:30   |   Autoblog
címkék:  

1950. május 9-én hozták létre azt a céget, amelyik „kerekekre helyezte” Spanyolországot és széles körben tette elérhetővé a mobilitást. Ettől a pillanattól kezdve, és egészen a most szombati 70. születésnapjáig a SEAT mélyreható változásokon ment keresztül, és állandó megújulási képességéről tett tanúbizonyságot.

A SEAT az egyedüli autógyár, amely gépkocsikat tervez, fejleszt, gyárt és értékesít, Spanyolországban az ország vezető ipari befektetője, és vezető szerepet tölt be a kutatás és a fejlesztés (K+F) terén, a GDP 1%-át adja és a legyártott gépkocsik 80 %-át exportálja. Egy erős cégről van szó, mely a Volkswagen-csoport, a világ vezető autógyártó csoportjának   tagja.

Barcelonából a (nagy) világba

A SEAT a Zona Franca-ban – a barcelonai vámszabad területen – lévő gyárában 1953-ban kezdte meg a gyártást, akkor naponta 5 SEAT 1400-ast gyártottak. Miután 40 évig a márka történetében olyan ikonikusnak számító modelleket gyártottak, mint a SEAT 600 és a SEAT 127, a márka egy új, nagyobb, és korszerű gyár felépítése mellett döntött, és 1993-tól a gyártást Barcelonából Martorellbe vitte. Ezt a gyárat, amelyik 244,5 milliárd pesetás (1,47 milliárd euró) kezdeti beruházás után jött létre, a második nemzedékhez tartozó SEAT Ibiza és az új SEAT Cordoba bevezetésével avatták fel. Ezekből naponta 1 500 darabot gyártottak.

Jelenleg a vállalat három gyártóközponttal rendelkezik: Barcelona, El Prat de Llobregat és Martorell, ahol jelenleg az Ibizát, a Leont és az Aronát gyártják. Ezen túl a cég a Cseh Köztársaságban gyártja az Atecát, Németországban a Tarracót, Portugáliában az Alhambrát, és Szlovákiában az elektromos Mii-t, a SEAT 100 százalékban elektromos gépkocsiját. A mai napig összesen több mint 19 millió SEAT gépkocsit gyártottak.

Mióta a vállalat 1965-ben megvalósította az első export értékesítését, amikor a célország Kolumbia volt, a SEAT Spanyolország vezető ipari exportőrévé vált, és a spanyol gazdaság teljes exportjának csaknem 3%-át adja. Manapság a SEAT gépkocsik olyan helyekre is eljutnak, mint Új-Zéland, Mexikó és a Francia Guyana.

A SEAT az elmúlt 70 évben exponenciális fejlődést mutatott, az autók tervezésétől a gyártáson át az export értékesítésig. Manapság három perc alatt állítanak elő ugyanannyi autót, mint korábban egy egész nap alatt, és összehasonlítva azzal, hogy az 1950-es években egy SEAT 600-asra két évet kellett várni, ma a Fast Lane szolgáltatással 5 számítógépes kattintással 10 perc alatt vásárolhatunk autót, melyhez 21 nap alatt hozzá is juthatunk.

Széles és versenyképes termékválaszték

Az elmúlt 70 évben a gyártó összesen 75 modellt hozott forgalomba, különféle változatban és generációkkal, köztük több olyan jelentős modellt, amelyek fordulópontot jelentettek a vállalat életében. Kezdve az 1953-ban bemutatott SEAT 1400-assal, amely a cég által gyártott első gépkocsi volt, vagy a legendás SEAT 600-ast, amelyet 1957-ben mutattak be, és hamarosan a szabadság és a mobilitás jelképé  vált. 1984-ben megérkezett az első SEAT Ibiza, 1999-ben pedig a SEAT Leon, amelynek értékesítési sikere bevezetése óta tart. 2016-ban a vállalat jelentősen bővítette a termékválasztékot azáltal, hogy az Atecával, az Aronával és a SEAT Tarracóval  belépett a szabadidőautók szegmensébe, és 2019-ben bemutatta az első elektromos modelljét.

A SEAT a fenntarthatóbb és környezetbarátabb mobilitás iránti elkötelezettsége részeként jelentős elektromos offenzívába kezdett. A cég új elektromos és plug-in hibrid modelleket fog bevezetni 2020-ban és 2021-ben, amelyek csatlakoznak majd a SEAT Mii elektromos változatához. Először jön az új Leon család, amelynek már van plug-in hibrid verziója, majd a Tarraco PHEV és a Cupra Formentor, amelynek szintén lesz plug-in hibrid változata, végül pedig az el-Born, a cég második tisztán elektromos járműve.

Az Ibiza Cupra 1996-os elindítása óta a Cupra mindig is a SEAT sportosságának legmagasabb szintű kifejeződése volt. 2018-ban a SEAT létrehozta a Cupra márkát, ami által új piacokra és új célközönséghez jut el. Ez a célközönség pedig azokból áll, akik különlegesebb terméket keresnek, és ezen keresztül a márka hozzájárul a SEAT jövedelmezőségének növekedéséhez.

Egy mobilitási technológiai vállalat

Tavaly a SEAT-ot a teljes Volkswagen-csoport kompetencia központjává jelölték ki. Feladata, hogy vezesse a városi mobilitással kapcsolatos új termékek és szolgáltatások stratégiájának kialakítását. Ennek érdekében a vállalat elindította a városi mobilitás stratégiai üzleti egységét, a SEAT Urban Mobility-t, és bemutatta az eScooter Concept tanulmány motorkerékpárt, a SEAT első motorkerékpárját, valamint az eKickscooter Concept termékeket, amelyek az elektromos EXS Kickscooter modellváltozatokat egészítik ki.

Mindezen túl a vállalat tavaly létrehozta a SEAT: CODE-ot, a szoftverfejlesztés minőségi szintű központját. Az új laboratórium két fő dimenzió előmozdításán dolgozik a SEAT-on belül. Egyrészt arra törekszik, hogy erőteljesen vigye tovább a digitális átalakítást, és a folyamatok digitalizálása révén növelje a hatékonyságot. Másrészt erősítse az üzleti modelleket a mobilitás, az összekapcsolhatóság és a gépkocsi-digitalizálás új koncepcióinak területén.

Az ipar jelene és jövője Spanyolországban

70 éves története során a SEAT a fenntartható növekedés állandó pályáján haladt, ami előre vitte a spanyol autóipart. Ahol a gépkocsigyártás 1953-ban 925 fővel megkezdődött, ott ma a SEAT-nál több mint 15 000 alkalmazott dolgozik, és ennek multiplikáló hatása van a beszállító iparra, összességében mintegy 100 000 munkahelyet teremtve. 2017-ben a vállalat az Egészségügyi és Rehabilitációs Központ (CARS Healthcare and Rehabilitation Centre) megnyitását követően a munkahelyi egészségvédelem referenciájává is vált a vállalati környezetben. Ez egy egyedülálló egészségügyi központ, amely megelőző és egészségügyi szolgáltatást, valamint rehabilitációs ellátást nyújt a vállalat több, mint 15 000 munkavállalója számára, és évente több mint 70 000 konzultációt folytat le.

2019-ben 11,157 milliárd eurós összforgalommal, a gépkocsik és az alkatrészek exportjával a forgalomból 81% -kal részesedve (9.041 milliárd euró), a SEAT Spanyolország vezető ipari exportőre volt. Hasonlóképpen, a SEAT martorelli gyára gyártja a legtöbb gépkocsit Spanyolországban, Európa második legnagyobb gépkocsigyártó piacán. Érdemes megemlíteni azt is, hogy a SEAT 2019-ben 1,259 milliárd eurót különített el beruházásokra és a K + F ráfordításokra, ebből 27 millió eurót közvetlenül a martorelli létesítményeinek fenntarthatósági kezdeményezéseibe fektettek be. A gyárat 2030-ra nulla széndioxid-kibocsátású üzemmé alakítják.

A SEAT 600-astól a lélegeztető gépek gyártásáig

A SEAT 70 éve az emberek életének részévé vált egy olyan kihívást jelentő időben, mint például a koronavírus-válság, amikor meg akarta mutatni a társadalom és annak szükségletei iránti elkötelezettségét. Ebben a nehéz időszakban a SEAT különféle kezdeményezéseket indított a vírus leküzdésére; így konkrétan a kórházak számára leginkább szükséges berendezések, például a lélegeztető gépek gyártását indította el. A 150 szakemberből álló csapat hetekig dolgozott a prototípus kifejlesztésén, a SEAT-nál kinyomtatott fogaskerekek, a sebességváltó tengelyek és a SEAT Leon ablaktörlő adaptált motorja felhasználásával. Ennek eredményeként több mint 600 lélegeztető gépet gyártottak és küldtek a kórházakba egész Spanyolországban.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/