Hogyan alakulhat ki a rajtsorrend Brazíliában, ha elmarad az időmérő?
Mivel vasárnapra is esőt jósolnak São Paulóban, hogyan alakulhat ki az F1-es rajtrács, ha az időmérőt a további esőzések miatt törölni kell?
A szombati kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt São Paulóban az F1 elhalasztotta az időmérő edzést vasárnap reggelre, mindössze néhány órával a nagydíj tervezett kezdése elé.
Azonban, ha további eső érkezik, ez újabb komplikációkat okozhat, és fennáll annak a lehetősége, hogy az időmérő egyáltalán nem kerül megrendezésre.
Ilyen esetben a sportszabályzatban nincs meghatározva konkrét kritérium, hogy hogyan kellene összeállítani a rajtrácsot.
Ez a szabály már módosításra került a jövő évre, így 2025-től a világbajnoki sorrend alapján állna fel a rajtrács, ha nem lehet időmérőt tartani – azonban ez az új szabály túl későn született ahhoz, hogy az idei szezonban alkalmazzák.
Így tehát jelentős szabadság áll rendelkezésre a rajtrács kialakításában – de mik a lehetséges opciók?
Az egyik lehetőség a 2025-ös szabály alkalmazása lenne, azaz a világbajnoki sorrend figyelembevétele.
Bár ez hivatalosan nincs benne az idei szabálykönyvben, az F1 dönthet úgy, hogy mégis alkalmazza ezt a megoldást.
Ez esetben Lando Norris indulna az első helyről, míg Max Verstappen a hatodik helyre szorulna vissza, mivel a háromszoros világbajnok öt rajthelyes büntetést kapott a versenyre.
Azonban a hétvége során már volt pályán futás, mivel a pénteki napot nem zavarta meg az eső.
Az első szabadedzést késés és megszakítás nélkül megtartották, és mind a 20 versenyző mért kört tudott futni.
A sportszabályzat 39.4 (b) cikke leírja, hogy a “nem besorolt” versenyzők “a P3 (vagy ha sprintkvalifikációt is rendeznek, akkor a P1) edzés alapján kerülnek sorrendbe”.
Ez azonban várhatóan több csapat ellenállásával találkozna, különösen azokkal, akik eltérő tervekkel futottak ezen az edzésen. Például a P1 eredményének alkalmazása esetén Max Verstappen az utolsó helyről indulna.
További bonyodalmat okoz, hogy a sprint időmérőt is megrendezték pénteken, amely alapján egyesek azt állíthatják, hogy a versenyzők “besoroltak”, annak ellenére, hogy ez a szakasz normál körülmények között nincs összefüggésben a fő versennyel.
A szabályzat 42.3 cikke kimondja: “Azok a besorolt versenyzők, akiknek összesen 15 vagy kevesebb rajtbüntetésük van, ideiglenes rajthelyet kapnak, amely egyenlő az időmérő edzés vagy sprint kvalifikáció eredményével plusz a rajtbüntetések összegével.”
Ez lehetőséget ad arra, hogy a stewardok a fő verseny rajtrácsához a sprint kvalifikáció alapján határozzanak meg sorrendet, amely esetben Oscar Piastri rajtolhatna az első helyről Norris előtt, míg Verstappen a büntetése után a kilencedik helyről indulna.
Végső soron, mivel a szabályzatban nincs egyértelmű útmutatás, a versenybírók bármilyen kritériumot alkalmazhatnak, ha az időmérő elmarad.
Fotó és borítókép: Tóth Zsombor/Sport365
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)