Hogyan készítsük fel autónkat és önmagunkat a téli autózásra?
A tél közeledtével nem csak a hideggel kell megbarátkoznunk, hanem a megváltozott vezetési körülményekkel is. Az előrejelzések alapján, napokon belül megérkezhet az első fagy, amely sok veszélyt rejteget a vezetők számára, ha nincsenek felkészülve a téli útviszonyokra. Érdemes tehát már a mínuszok előtt szakemberrel átnézetni autónkat, és vezetéstechnikailag is hangolódni a csúszós utakra és megváltozott látási körülményekre.
A tél hamarosan beköszönt, és biztos, hogy előbb-utóbb havazni is fog. Balesetbiztonsági szempontból az év legkritikusabb időszaka a tél kezdete, amikor még nem szoktunk hozzá a megváltozott körülményekhez. Ebben az időszakban az átlagosnál több baleset következik be az utakon, mivel az autóvezetők még nem, vagy nem valamennyien készültek fel a téli vezetésre. Kis odafigyeléssel sok bosszúság előzhető meg, így érdemes arra pár órát szánnunk, hogy márkaszervizben átnézessünk gépkocsinkat.
A téli átállás legfontosabb lépése a nyári gumik lecserélése, mivel a megfelelő tapadás ezekkel +7 Celsius fok alatti átlaghőmérsékleten nem biztosítható. A téli gumik összetétele olyan, hogy hideg időben is biztosítja a kellő tapadást és speciális bordázatuk megkönnyíti a latyakos, havas utakon való stabilabb autózást. Mielőtt azonban felszereltetnénk a fél évig tárolt téli gumikat, ellenőriztessük, hogy mind a négy kerék megfelelő állapotban van-e, mert a kopott, esetleg szétrepedt abroncsok balesetveszélyesek lehetnek. A téli üzem megkezdése előtt ajánlatos a fékek, futóművek, kormánymű állapotát is márkaszervizben ellenőriztetni.
A láthatóság is télen, a szürke látási viszonyok között kiemelt jelentőségű, akár egyetlen kiégett lámpa is kockázatos lehet. Éppen ezért indulás előtt – ahogy ezt egyébként a KRESZ is előírja – mindig ellenőrizzük, hogy az autó világítása, irányjelzői és féklámpái hibátlanul működnek. Javasolt az ablaktörlő lapátok ellenőrzése, illetve fagyálló ablakmosó folyadék feltöltése. Éjszakára érdemes az ablaktörlő lapátokat kihajtani, hogy reggelre ne fagyjanak az üveghez, így a törlő gumik nem fognak első beindításukkor leszakadni. A fagyálló feltöltése a hűtőfolyadék esetében is fontos, amelynek fagyási pontját szakemberrel tudjuk ellenőriztetni és szükség esetén a fagyállóságot utántöltéssel, vagy folyadék cserével biztosítani. Az ajtók tömítő gumijait érdemes vékonyan olajjal, vagy szilikonnal átkenni, hogy itt is elkerüljük a fagyás okozta tömítés szakadási károkat.
Szintén sok bosszúságot előzhetünk meg azzal, ha figyelmet fordítunk az akkumulátorunk állapotára, ugyanis egy régi, gyenge áramforrás nagy hidegben könnyen hagyhat minket cserben. Amennyiben korosodó akkumulátorunk cserére érett, ne húzzuk a vásárlást, mert rossz esetben órákat tölthetünk az út szélén várakozva lerobbant autónk mellett.
Mielőtt átállunk a téli autóhasználatra, tanácsos gépkocsinkat egy komplex átvizsgálásra elvinni. A hivatalos márkaszervizek ebben az időszakban több kedvező téli felkészítő csomagajánlatot ajánlanak az autósok számára. Az autók szakszerű felkészítésén túl a csúszós utakon való közlekedést is meg kell újra tanulni. Erre a korábbi tapasztalatok felelevenítése és kezdetben a szokásosnál óvatosabb vezetés a megoldás, illetve rendelkezésre állnak hazánkban is olyan vezetéstechnikai centrumok, ahol a téli vezetés technikáját jól el lehet sajátítani, és mindezt sokkal olcsóbban, mint a Casco önrész vagy a javítás költsége, nem beszélve a személyi sérüléssel járó problémákról és költségekről. Fontos tehát, hogy az autó és vezetője is felkészülten várja a telet.
Az indulás előtt mindig szánjunk időt arra, hogy megfelelően jégmentesítsük, és a hótól is letisztítsuk autónkat, hogy az autóból jól kilássunk.
A tél folyamán a csúszós, nyálkás utak jóval nyugodtabb vezetési stílust igényelnek, egy-egy hirtelen manőver során az autó könnyen megcsúszhat. Menet közben tehát mindig a körülményeknek megfelelő, vagy annál kissé alacsonyabb sebességet válasszunk, törekedjünk a nagyobb követési távolság betartására. Javasolt a kocsiban hóláncot, pokrócot, ásólapátot tartani, hogy elakadás vagy szélsőséges időjárás esetén se kelljen a hó fogságában vesztegelnünk. Soha ne hagyjuk, hogy az üzemanyag-tartályunkban az üzemanyag szintje a fél alá csökkenjen, mert egy dugóban a fűtést esetleg hosszabb ideig is használnunk kell és aztán el is kell, hogy tudjunk indulni az autóval.
A kocsink karbantartása a használat után nem ér véget, a hideg időszakban az utak sózása miatt érdemes többször mosatni autónkat, mert az útra szórt anyagok maró hatása tönkreteheti a kocsi karosszériáját, fém elemeit és a felniket.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)