Huszonegyszer kerülték meg a Földet
Befutott Pekingbe minden idők leghosszabb dízelmaratonja. 2006. november 17-én épségben érkezett meg a kínai fővárosba az a 36 darab Mercedes-Benz E-osztály.
Az összességében több mint 500 000 kilométert kitevő, szélsőséges körülmények között kivitelezett tartóssági teszt minden kétséget kizáróan bebizonyította, mennyire tisztán, takarékosan és megbízhatóan működnek a Mercedes-Benz korszerű dízelautói. A győztes “eBay”-csapat járművének 7,19 liter/100 km-es
átlagfogyasztása jóval felülmúlta a várakozásokat. Az abszolút legjobb fogyasztás még ennél is kisebb, 5,5 liter volt az egyik napi szakaszon.
35 nemzet csaknem 360 pilótája váltotta egymást az öt szakaszra felosztott “E-Class Experience”-en rajthoz állt dízel limuzinok volánja mögött. Kilenc országon áthaladva, sokszor igen szélsőséges útviszonyok – hó és jég illetve aszfaltburkolat nélküli utak – között mindössze 25 nap alatt teljesítették az óriási távot, ami napi 560 kilométernek felel meg. A G-osztály terepjárókból, műszaki teherautókból és üzemanyag-szállító kamionból álló 24 darab kísérőjármű-flotta futásteljesítményét is beleszámolva összesen 840 000 kilométert tett meg a konvoj, ami annyi, mintha 21-szer megkerülte volna a Földet.
Öt szakaszon Európából Ázsiába
2006. október 21-én, a párizsi Eiffel-torony elől rajtolt el az “E-Class Experience”, és Franciaországon, Németországon, Lengyelországon, valamint a balti államokon áthaladva hét nap elteltével érkezett meg Szentpétervárra, ahol első alkalommal váltották egymást a gépkocsik vezetői. Innen a történelem első transzkontinentális autóversenye, a 99 évvel ezelőtt ellenkező irányban megrendezett legendás Peking-Párizs-autóverseny útvonalán haladtak tovább a résztvevők.
A második sofőrcsapat Oroszországon és a vastag hóval borított Urál-hegységen át
egészen Jekatyerinburgig, a harmadik a még nyár végi hőségtől izzó kazah sztyeppéken át Alma-Atáig vezette az autókat. Az volt a közel 2500 kilométer hosszú szakasz fénypontja, amikor Balhas kisvárosban az ottani polgármester jóvoltából kazah családoknál szálltak meg az autós túra résztvevői.
Útközben nemcsak maga a konvoj keltett feltűnést – sok helyütt megcsodálták és lelkesen üdvözölték a helybéliek -, hanem az azt alkotó limuzinok különleges dekorációja is: a maratoni túra nemzetköziségét hangsúlyozandó, a résztvevő nemzetek zászlói díszítették őket.
A dízelkaraván kilenc nappal ezelőtt érte el Kazahsztán és Kína között az utolsó határátkelőt a nyolc közül. Az utolsó sofőrcserére azt követően került sor, hogy az autók átkeltek a Takla-Makán sivatagon, és a híres Selyemúton mintegy 1000 kilométert megtéve megérkeztek Lancu városába, a Sárga-folyó partjára. Innen teljesítették az utolsó 1700 kilométert a Góbi sivatagtól délre, Belső-Mongólia füves sztyeppéin át. Tegnap este már a cél előtti utolsó éjszakáját töltötte az “E-Class Experience” Badalingben, a Nagy Fal tövében.
5,5 liter/100 km
Joggal győztesnek érezhették magukat a maratoni túra résztvevői, amikor az utolsó szakasz végén célba értek a Jongding kapunál. A 3. számú autóban utazó “eBay”-csapat 7,19 l/100 km-es átlagfogyasztásával megnyerte a 14 000 kilométeres túra idejére meghirdetett fogyasztási versenyt. A német taxi csapata a Lancu és Vuhai közötti 660 kilométeres napi szakaszon még ennél is kevesebbet, 5,5 l/100 km-t tudott elérni takarékos vezetési stílusával. Azért is különösen figyelemre méltóak ezek az adatok, mert amellett, hogy esetenként akár három személyt és rengeteg –
csomagot szállítottak, a rossz útviszonyok miatt öt centiméterrel meg voltak emelve és téli gumikon közlekedtek az egyébként gyári kivitelű 224 LE teljesítményű Eosztályos Mercedesek.
8,32 l/100 km-es összesített átlagfogyasztásával mind a napi szakaszokon, mind a teljes távon jóval takarékosabbnak bizonyult a 36 autóból álló karaván, mint arra kezdetben számítani lehetett. A gépkocsik által elhasznált 40 530 liter kénmentes gázolaj mintegy 10 000 literrel kevesebb volt az előirányzottnál, azaz kb. 20 százalékkal alatta maradt az eredetileg tervbe vett mennyiségnek.
A klasszikus hátsókerék-hajtással szerelt limuzinok 8,0, a 4MATIC összkerékhajtásúak 8,53 litert fogyasztottak átlagban.
A 360 pilóta és a 40 fős kísérőcsapat ennél jóval nagyobb étvágyúnak bizonyult: a reggeli és a vacsora mellett kb. 8200 szendvicset, 5300 banánt, 4000 csokiszeletet és 9600 üveg ásványvizet vettek magukhoz. Kisebb gyomorrontásokat és megfázásokat leszámítva mindenki épségben ért célba, így nem sok dolga akadt a konvojt kísérő két orvosnak.
Öt kisebb lemezkár
A résztvevők 36 és a kísérők 9 darab E 320 CDI limuzinja egyaránt biztonságosan és megbízhatóan teljesítette az E-osztályok által összesen bejárt 640 000 kilométernyi távot. A szélsőséges út- és közlekedési viszonyok ellenére nem történt komoly baleset útközben. Mindössze öt esetben fordult elő kisebb lemezkár, ám ettől még mindegyik autó tudta folytatni az utat Pekingig. A teljes túra ideje alatt csupán három lökhárítót, két sárvédőt, egy felnit, négy szélvédőüveget, egy hátsó lámpát, tizenkét izzót, egy generátort (a tervezett útvonaltól való eltérés indokolta vízátkelés miatt), és 20 darab gumit kellett cserélni, utóbbiakat minden esetben villámgyorsan pótolták a konvojjal együtt utazó Michelin-szervizcsapat tagjai. A fentieket leszámítva semmilyen “rendkívüli eseményt” nem rögzítettek a szerelők. Végezetül két érdekes adat: mindössze 8 liter motorolaj, ugyanakkor 110 liter ablakmosófolyadék-koncentrátum fogyott a túra alatt.
Komoly előkészületek
Igen alapos előkészítésre volt szükség a maratoni dízeltúra teljesüléséhez. Csaknem 5000 szállodai szobát vettek ki 27 városban, több száz Visa-kártyáról gondoskodtak, repülőjegyeket foglaltak, továbbá felszerelést juttattak el Oroszország, Kazahsztán és Kína legtávolabbi zugaiba a szervezők – a gázolajat is előre szétosztották az útvonal egyes állomásain. Mivel a teljes táv több mint 10 000 kilométerén nem lehet a korszerű motorok működéséhez szükséges kénmentes gázolajat tankolni, napi adagokra osztottak, és tartályokban előre küldtek 110 000 liter “szuperdízelt”. Az oroszországi mennyiséget az egyszerűbb vámkezelés miatt Finnországon, a kazahsztánit Lengyelországon és Fehér-Oroszországon át juttatták el rendeltetési helyére. A Kínába szánt tartályokat először Sanghajba vitték hajóval, majd onnan kamionokkal szállították tovább az 5 000 kilométeres kínai szakasz egyes állomásaira.
Taxizás 40 000 euróért
Egy-egy E-osztályos taxi volt a kontinenseket átszelő flotta két legkülönlegesebb képviselője. Az érdekesség kedvéért mindkettő – az egyik német, a másik francia – bekapcsolt taxiórával teljesítette a távot. A német autóban 16 050 eurót mutatott a műszer 12 000 kilométer megtétele után, a negyedik szakasz végén. A párizsi utasszállítóban lényegesen drágábbra jött ki ugyanez a “fuvar”, itt már 34 090 eurón állt az óra. A pekingi célállomásra megérkezve végül csaknem 40 000 euróra duzzadt a viteldíj.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)