/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Huszonöt éves a Škoda Felicia

2019. október 17. 20:50   |   Autoblog
címkék:  

1994. október 17-én vette kezdetét Mladá Boleslav-ban a Škoda Felicia gyártása. A Favorit utódja 25 esztendeje a cseh autógyártó első olyan modelljeként jelent meg, amelyet már a Volkswagen-csoport tagjaként fejlesztett ki. 2001-ig összesen több mint 1,4 millió készült a modellcsalád tagjaiból, amelyek között a ferdehátú változat mellett a Felicia Combi, a Pickup, a Vanplus és a Fun is szerepelt.

191015_skoda_felicia-1

A Škoda Felicia negyed százada új fejezetet nyitott a Škoda történetében. A vállalat már 1991 óta a Volkswagen-csoport tagjaként működött, folyamatosan korszerűsítve a korábbról átvett Favorit, Forman és Pickup modelleket. A Felicia megjelenése azonban mérföldkőnek számított a Škoda számára, elődjének műszakilag igényes és széleskörű továbbfejlesztéseként ugyanis már 1187 új alkatrészt tartalmazott. Ferdehátú, Combi, Pickup, Vanplus és Fun modellváltozataiban az újdonság tágas beltérrel és vonzó ár/érték-aránnyal ötvözte modern technikáját és felfrissített dizájnját.

A Felicia modellnevet nagyon is tudatosan választotta a Škoda. Egyfelől az ötvenes évek végének, illetve a hatvanas évek elejének kabrió-ikonjára utalt, másfelől a latin „felicitas”, azaz „szerencse” szót idézte – így természetes volt, hogy a Škoda annak az Ondráček-családnak ajándékozta a modellcsalád egyik első példányát, akik a Felicia névadójával csaknem egyidőben négyes ikrek születésének örvendhettek.

Az ötajtós ferdehátú változat hosszúsága 40, szélessége pedig 15 milliméterrel haladta meg a Favorit megfelelő méreteit, csomagtartója pedig 21 literrel volt nagyobb. Karosszériaszerkezetét mindemellett jóval nagyobb torziós merevség jellemezte, ami az új lengőcsapágyházakkal, a továbbfejlesztett első futóműgeometriával és a kiegészítő hátsó keresztstabilizátorral jól érzékelhetően színvonalasabb zaj- és lengéskényelmet tett lehetővé. Mindehhez magasabb biztonsági színvonal is járult, amit egy 1995-ben végzett TÜV-törésteszt is igazolt. Az új modell gyártása és összeszerelése is szigorú minőségi követelmények szerint zajlott, ezt az ISO 9002 szabvány szerinti minősítés bizonyította. A Mladá Boleslav-i motorgyártó részleg a Škoda első üzemeként felelt meg e magas követelményrendszernek.

A Felicia alapmotorjául négyhengeres, 1289 köbcentiméter lökettérfogatú benzinmotor szolgált, amely 54 LE és 68 LE teljesítményváltozatokban állt rendelkezésre. Az erősebb, 75 LE teljesítményű 1.6 MPI motor, valamint az 1,9 literes, 64 lovas dízel erőforrás 1995-ben érkezett.

191015_skoda_felicia-2

1995-ben a Škoda a még tágasabb Combi változattal bővítette a modellcsaládot, ugyanezen év augusztusától pedig Kvasinyban a Vanplus kisáruszállító és a Pickup is készült. A platós kivitel műszaki alapjain Felicia Fun néven mintegy négyezer szabadidőjármű is született, amelyek jellegzetes ismertetőjegyéül sárgára fényezett karosszériájuk mellett variálható, 2+2-üléses utasterük szolgált. A haszonjármű-kivitelek különösen népszerűnek bizonyultak, s 1996 és 2000 között a Škoda Volkswagen Caddy néven is készített belőlük közel 19 ezer darabot, amelyek Latin-Amerikában arattak nagy sikert.

Számos korszerű felszerelés is megjelent a modellprogramban, például a blokkolásgátló, az akár négy légzsák, a légkondicionáló berendezés, a szervokormány, az állítható magasságú és fűthető első ülések, a bőrkárpitozás és a fedélzeti számítógép. A vállalat alapítása százéves jubileuma előtti tiszteletadásként a cseh márka 1995-ben a Laurin & Klement luxusváltozatot is bemutatta, majd olyan további különleges kivitelek következtek, mint például az 1996-os nyári olimpiai játékok alkalmából készült Felicia Atlanta.

A Felicia a versenysportban is igazolta sokoldalúságát. 1995 és 1997 között megfelelő kit-car változatában állt rajthoz a rali-világbajnokságon és mindjárt első szezonjában a harmadik helyet szerezte meg kategóriájában. 1996-ban a svéd Stiq Blomqvist/Benny Melander kettős a brit RAC Rali összesített harmadik helyén végzett, miközben megnyerte a 2,0 literig terjedő kit-car-kategóriát. Az 1997-es világbajnokságon a Škoda a második helyen zárt Felicia versenygépével kategóriájában, ezután azonban már az Octavia Kit Car, az 1999-es idénytől pedig az új Octavia WRC írta tovább a történetet.

A Škoda 1998 februárjában jelent meg a Felicia modellfrissítésével a piacon, amely modern formájú fényszórókat, illetve hozzájuk illeszkedő hűtőrácsot is tartalmazott, ezzel a márka belépőmodellje is átvette a nagyobb Octavia által képviselt formai nyelvezetet. A Felicia pályafutása 1 401 489 legyártott példány után 2001 júniusban ért véget, utódja a már 1999-ben a piacra érkezett, s mindmáig nagysikerű Fabia sorozat.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/