Ideális társ a városi dzsungelben – Škoda Kamiq menetpróba
A Škoda egy harmadik modellel egészítette ki európai SUV-palettáját – a Kamiq az eddigi legkisebb, ám a nagyvárosi forgatagba leginkább illő szabadidőautó. Az emelt hasmagasság és vezetési pozíció kompaktautós agilitással társul, és Škodáról lévén szó a helykínálat is kivételes. A Kamiq a jelenlegi legmodernebb SUV-ként lép piacra, számos konszerntechnika benne debütál, nagyon ajánlható.
Az új Škoda Kamiq a cseh márka újabb k-val kezdődő és q-ra végződő nevű SUV-ja, amely a Kodiaqkal és a Karoqkal meghonosított formatervezési irányvonalat fejleszti tovább és talán a legjobban néz ki a trióból. A Kamiq 90 százalékban a másik két cseh szabadidőautón alkalmazott formavilágot hozza, frontrésze azonban a kétszintes fényszórókkal újat mutat. A megoldás nagyon jól az autónak, amely így értékesebb, modernebb hatást kelt.
A nappali világítás és irányjelző funkciókat oldalanként négy darab dióda látja el, amelyeket a főfényszórók fölött vékony csíkban rendeztek el. A Kamiqhoz full LED fényszórók is kérhetők, ebben az esetben az irányjelzők elöl-hátul dinamikusak (futófényesek), a szegmensben elsőként. Remekül néz ki a dupla lamellákból álló hűtőmaszk, valamint a középen kidomborított motorháztető is – a Kamiqra rá lehet fogni, hogy elölről egészen sportosan fest. A sziluettet a stílusos könnyűfém felnik és a tornádóvonal teszik lendületessé. A tetőlécek az alapfelszerelés részét képezik, plusz pénzért pedig panorámatető és feketére festett tető is rendelhető.
Bár a Škoda Kamiq csupán 4,2 méter hosszú, elképesztően tágas az utastere (h./sz./m./ttáv: 4241, 1553, 1793, 2651 mm). A tengelytávja egyenesen a legnagyobb a szegmensben. A tervezők ismét varázsoltak, és a rendelkezésre álló alapterületből kihozták a maximumot. Elöl és hátul is nagyvonalú a tér, egyik irányban sincs helyszűke, 186 centiméteremmel én is simán elfértem magam mögött, ami nagy szó. A gyáriak rekord fejtérről, könyöktávolságról és fejtérről beszéltek, és a Kamiq e tekintetben valóban brillírozik. Négy felnőtt valódi kényelemben utazhat az autóban és még a csomagjaiknak is jut elegendő hely, a poggyásztér kereken 400 literes. A hátsó üléstámlák lehajtásával pedig a raktér 1395 literre bővíthető. Opcióként az első utasülés támlája is lehajtható; síkba döntött ülésekkel ilyenkor közel 2,5 méter hosszú tárgyak is elszállíthatók.
A Kamiqban megvan az, amiért a SUV-okat szeretik a vásárlók, a hagyományos személyautóknál magasabb üléspozíciót (+ 40 mm a Scalához képest) és tetemesebb hasmagasságot kínál (188 mm), ami tisztább előrelátást nyújt és segít leküzdeni a járdaszigeteket is. Az ülések méretesek és ideális szabásúak, az állíthatóság kitűnő, mindenféle testalkatú ember könnyen megtalálja a számára ideális vezetési pozíciót. Egyedül a bal könyök elhelyezése nem tökéletes, hátrébb tolt ülésnél nem tudjuk kellőképpen megtámasztani. Egyébként minden kézre áll és magától értetődő, ahogyan a Volkswagen-konszernes modellektől megszokhattuk. A minőség- és összerakottság érzet is meglepően magas szintű, az anyagok tapintásra nem rosszabbak, mint például a Volkswagen T-Rocban. A Dynamic csomag igényes, sportos atmoszférát teremt a beltérben; a Kamiq ekkor mikroszálas, integrált fejtámlás sportülésekkel, multifunkciós bőr kormánykerékkel, rozsdamentes acél pedálokkal, fekete mennyezetkárpittal és speciális díszítőbetétekkel szerelve érkezik.
A Kamiq, amikor októberben piacra kerül, az egyik legmodernebb Volkswagen-konszernes modell lesz a piacon. A Scala után a második Škoda és az egyik legelső konszernmodell, amely az MQB A0 padlólemezre épül. Emellett a legkorszerűbb infotainment és konnektivitási megoldásokat kapja meg. Szubkompakt crossoverhez képest példátlan a tudása. Először is állandóan online a jelenléte, ami a beépített eSIM kártyának köszönhető. Digitális asszisztenst is kapott, Laurát, aki megérti a természetes beszédet. Az infotainment rendszer ezenkívül érintéssel és gesztusokkal is vezérelhető. A csúcs Amundsen készülék 23 centiméter átmérőjű kijelzőt kapott, ami a legnagyobb a szegmensben és kiegészül online 3D navigációval, 64 GB-os merevlemezzel és Wi-Fi hotspottal is. A SmartLink és Bluetooth technológiák is az alapfelszereltség részeit képezik. Az Amundsenhez 26 cm átmérőjű, konfigurálható digitális fő műszeregység is jár.
Az aktív és passzív biztonsági rendszerek arzenálja is példátlanul bőséges. Az alapellátmány része többek között a sávtartó asszisztens, a városi vészfékrendszer, az elektronikus differenciálzár és a dombsegéd. Akár kilenc légzsák is lehet a fedélzeten, rendelhető proaktív utasvédelmi rendszer, ütközés utáni fékrendszer, 70 méterre hátralátó holltérfigyelő, mögöttes forgalomra figyelmeztető rendszer, parkolóasszisztens, fáradságfigyelő és adaptív tempomat is stop/go funkcióval. A tesztautókban mindezek benne voltak és korrektül működtek. És Škodáról lévén szó, számtalan simply clever megoldással is találkozunk, mint az ajtóél-védelem, a kivehető LED-es elemlámpa, vagy az elektronikusan kihajtható vonóhorog.
A csinos, tágas és igényes Kamiq menet közben is igen meggyőzőnek bizonyult. Bár a motorpaletta öt tagot számlál, csupán egyetlenegy erőforrással tudtuk vezetni. Az eladások derékhadát azonban vélhetően ez a motor, az 1 literes háromhengeres, 115 lóerős TSI fogja kitenni. Létezik egy gyengébb, 95 lovas verzió, és választható az 1,5 literes négyhengeres TSI turbó is 150 lóerővel. Végül pedig elérhető a 115 lovas 1,6 literes TDI és később érkezik a CNG-üzemű, 1.0 literes háromhengeres G-TEC, amely 90 lóerőt ad le. Magyarországon a Škoda Kamiq azonban kizárólag benzinmotorokkal lesz elérhető, s az arany középutat a 115 lovas 1,0 TSI képviseli. Ez a blokk háromhengeres létére rendkívül kifinomult, vibrációja gyakorlatilag nulla, hangszíne sem kellemetlen és tisztességesen mozgatja az 1,2 tonnánál könnyebb Kamiqot. Hatfokozatú kézi vagy hétsebességes DSG-váltóval konfigurálható, s mindkettővel hasonló menetteljesítményeket kapunk. Az érzés azonban nagyon más, manuális váltóval a kis SUV sokkal közlékenyebbnek és agilisabbnak mutatkozik.
Az apró erőforrás 115 lóerőt és 200 Nm nyomatékot generál, előbbit az 5000-5500-as, utóbbit a 2000-3500-as fordulatszám-tartományban. Tűzijátékra ne számítsunk tőle, de 3500-as fordulatszámtól azért be tud lendülni és viszonylag élénken gyorsítja a kocsit. A DSG-váltó alacsony sebességnél néha tétovázik, s olykor megrántja az autót, egyébként ügyesen kapcsolgat, főleg Sport fokozatban. De a Kamiq terelgetése a hatfokozatú kézi váltóval okoz igazán örömet, a remek, pontosan járó szerkezettel kifejezetten élvezetes a gépészkedés. Franciaország tükörsima, hibátlan burkolatú útjain a felfüggesztésről csak annyit tudtunk megállapítani, hogy profi. Inkább a kényelem irányába hangolt, de nagyon jó a kanyartartása és a csillapítása. A Kamiq egyáltalán nem hajlamos az alulkormányzottságra, nagyon kiegyensúlyozott és a végletekig stabil. Meglepően nagy sebességgel lehetett beszúrni a kanyarokba, így a szerpentines szakaszok még 115 lóerővel is nagy élményt nyújtottak. Feltűnt az is, hogy a kocsi mennyire csendes, a kategóriában szerintünk nincsen nála jobban szigetelt modell.
Az új Škoda Kamiqról nem tudunk rosszat mondani. Stílusos, tágas, jól felszerelt és rendkívül korszerű városi szabadidőautó, amely remek kiegészítése a cseh márka SUV-palettájának. Városba tökéletes és családi autónak is maradéktalanul megfelel. A Kamiq szeptember közepétől rendelhető Magyarországon és októberben kerül a márkakereskedésekbe. Árakat még nem közöltek.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)