Immár Magyarországon is a városi terepjárók a legnépszerűbbek
címkék: autópiac, re-export, suv, szabadidőautó, újautó-értékesítés
Az idei év első félévében elképesztő mértékben növekedett a hazai SUV-szegmens: miközben a teljes magyarországi személyautó és haszongépjármű piac csupán 13,5%-al nőtt, addig január és június között 43,6%-al több városi terepjáró talált gazdára, mint a tavaly év azonos időszakában. Ezzel a szegmens aránya a teljes piacon a tavalyi 24,8%-ról 31,4%-ra nőtt.
A korábbi évek nagy slágere, az egyterű járművek (MPV) szegmense évek óta lassú visszaesést könyvelhet el világszerte és így hazánkban is: Magyarországon az MPV-k részesedése a teljes piacból az idei év első hat hónapjában 5,8%-ról 5,3%-ra csökkent. Ez a világszintű trend nem egy autógyártót modellstratégiája átgondolására, és egyes egyterű modelljeinek megszűntetésére késztet. Ezzel egy időben sosem látott dinamikával növekszik az SUV-szegmens, amely immáron a magyarországi értékesítésekben is évek óta egyértelműen átvette a prímet: az idei év első félévében minden harmadik hazánkban regisztrált új autó városi terepjáró volt.
Árnyalja ugyan a képet az úgynevezett re-export tevékenység (az elsőként hazánkban regisztrált új autók rövid időn belüli külföldre történő értékesítése) amely valamelyest csökkent ugyan tavaly óta hazánkban, ám még így is jelentős tényező: 2016 első félévében a teljes hazai újautó-értékesítés 15,2%-át, idén ugyanebben az időszakban csupán 12,9%-ot tett ki.
Az SUV, azaz a szabadidőautók szegmense esetén ugyanakkor ez az arány jóval meghaladja a piaci átlagot, tavaly január és június között 25,8%-os volt, idén valamelyest csökkenve 22,7%-ot tett ki. Ennek köszönhetően a valóban Magyarországon maradó SUV-k ’csupán’ a teljes újautó-értékesítés 27,9%-át teszi ki (szemben a korábban említett, re-export nélkül kalkulált 31,4%-al), ám ez még így is tekintélyes szám, ami bőven elég ahhoz, hogy továbbra is ez a szegmens vezesse a hazai eladásokat: a 2017 első félévében Magyarországon regisztrált új SUV-k közül 15 441 itthon is maradt.
A szubkompakt C SUV szegmensben egészen magas, 29,3%-os a re-export arány, ám a kompakt D SUV szegmens még rátesz egy lapáttal, a re-export aránya itt 31,1%. Az E SUV-oknál már fordul a kocka, itt szinte alig beszélhetünk re-exportról.
Izgalmas megvizsgálni azt is, hogy vajon a magánvásárlók, vagy inkább a vállalati beszerzések felelősek azért, hogy Magyarországon is ennyire szárnyal az SUV-k értékesítése. Általánosságban elmondható, hogy a kisebb méretű SUV-k a magánvásárlók favoritjai, és minél nagyobb az autó, jellemzően annál nagyobb a flottavásárlások aránya.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)