Itt a Lamborghini Aventador utódja, V12-es motorral!
címkék: aventador, elektromos, lamborghini, plug-in hibrid, revuelto
A Lamborghini fennállásának 60. évében bemutatta a Revueltót, a márka első plug-in hibrid modelljét, amely az Aventador szellemi örökösének is tekinthető. A HPEV-nek (High Performance Electrified Vehicle) elnevezett szuperautó 1015 lóerős és minden idők legfejlettebb Lamborghinije.
A Revuelto már a jövő Lamborghini dizájnját viseli magán, de természetesen a történelem ikonikus V12-es Lamborghini modelljeivel is megtartja a kapcsolatot. A Revuelto megjelenése lenyűgöző, ahogyan egy Lamborghinitől illik, emellett a karosszériája aerodinamikailag is rendkívül hatékony.
A Revuelto jóval merevebb az Aventadornál, amely a különleges ‘monofuselage’ kialakításnak köszönhető. A kocsi teljes egészében szénszálas műanyag önhordó vázra épül, speciális, a Lamborghini által szabadalmaztatott kovácsolt kompozit első struktúrával és alumínium hátsó segédvázzal. A monofuselage szerkezet 10 százalékkal könnyebb az Aventador alvázánál, az első segédváz pedig 20 százalékkal könnyebb alumíniumból készült elődjénél. A torziós szilárdság összességében 25 százalékkal javult az Aventadorhoz képest.
Az aktív aerodinamika új szintre emelte a hatékonyságot és a leszorítóerőt: az Aventador Ultimae modellhez képest a Revuelto 61, illetve 66 százalékkal jobb ezeken a területeken. Ezekért a kiváló értékekért elsősorban az első splitter, a tetőkialakítás és az aktív, állítható hátsó légterelő szárny a felelős. A fékteljesítmény is sokkal jobb lett, elöl immár 410 x 38 mm-es karbon kerámia tárcsákat szorítanak 10-dugattyús féknyergek, míg hátul 390 x 32 mm-es tárcsákat találunk 4-dugattyús nyergekkel.
A tervezők törekedtek arra is, hogy kényelmesebbé, tágasabbá, egyszersmind napi használatra alkalmasabbá tegyék a szupersportautót, így például 26 mm-rel nőtt a fejtér, 84 mm-rel nőtt a lábtér, és az ülések mögött is nagyobb lett a pakolóhely. Emellett az első csomagtartóban immár két kabinbőrönd is elfér. De a műszerfal alatt középen, illetve az ülések között is kialakítottak tárolókat. Az ember-gép interfész rendszer is teljesen új az autóban. Nem kevesebb, mint 3 kijelzőt számolhatunk össze: a sofőr egy 31 cm-es digitális műszerfalról tájékozódik, középen egy 21,3 cm átmérőjű érintőképernyő található, s az utas oldalán is elhelyeztek egy 23 cm átlójú kijelzőt. A rendszer 3D-s grafikával, animációkkal és widgetekkel dolgozik. Legérdekesebb funkciója, hogy kétujjas mozdulatokkal az egyes tartalmak áthúzhatók az egyik képernyőről a másikra.
A Revuelto a Lamborghini első plug-in hibrid modellje és egészen elképesztő technológia rejtőzik benne. A Lamborghini az Aventadorral felhagyott a kizárólag szívó V12-es erőforrással hajtott modellek gyártásával, és mostantól a mai villamosított kornak inkább imponáló hibrid modellek gyártásával folytatja. Szerencsére a pazar V12-es erőforrást nem dobták ki, sőt, továbbfejlesztették. A Revueltóban a 6,5 literes szívóüzemű aggregát egy technikai remekmű; mindössze 218 kilogrammot nyom, és 9250-es fordulatszámon (!) 825 lóerőt produkál. Ez azt jelenti, hogy minden liter lökettérfogatból 127 lóerő termelődik. A 9500-ig elpörgő erőforrás nyomatéka is tisztességes, 725 Nm 6750-es fordulatszámon.
Az igazi varázslat azonban még csak ezután jön, a belsőégésű motorhoz ugyanis három villanymotor kapcsolódik. Ezek közül egyet a nyolcfokozatú duplakuplungos váltómű házába építettek be, amely a benzinmotor mögött található. Ami a Countach óta váltóalagútként szolgált, ott most a lítium-ion akkumulátort találjuk. A villanymotorok támogatják a benzinmotort, sőt a Revueltóból tisztán elektromos autót is képesek faragni. A belsőégésű motor a hátsó kerekeknek adja át az erejét, az első kerekek hajtásáért pedig két villanymotor felel, amelyek egyenként képesek szabályozni a kerekekre jutó nyomatékot. A váltó házába épített harmadik villanymotor a belsőégésű motort tudja kisegíteni, a körülmények és a kiválasztott vezetési üzemmód függvényében.
Az első villanymotorok tömege egyenként 18,5 kilogramm, a teljesítményük pedig 110 kW /150 LE. A hátsó villanymotor szintén 150 lóerőt és 150 Nm nyomatékot mozgósít. Tisztán elektromos üzemmódban a Revueltót a két első villanymotor mozgatja, ekkor a kocsi fronthajtású. Kívánságra azonban a hátsó elektromos motor is bevethető, így a Revuelto négykerék-hajtású villanyautóként vezethető. A benzinmotor nyomatéka 725 Nm, az első villanymotoroké pedig 350-350 Nm. Az összteljesítmény 1015 lóerő. A teljesen lemerült 3,8 kWh-s akkumulátor kábellel 30 perc alatt újratölthető, de menet közben, regeneratív fékezéssel vagy pedig közvetlenül a V12-es motor által is feltölthető, alig 6 perc alatt.
Corsa, azaz verseny üzemmódban, rajtprogram használatával a Revuelto 2,5 másodperc alatt katapultál százra és 350 km/órával is képes száguldani. Agilitásához és stabilitásához nagy mértékben hozzájárul a négykerék-kormányzás és nyomatékvektor-szabályzás, továbbá a kifejezetten számára fejlesztett Bridgestone Potenza Sport abroncsok. Ezek kétféle méretezéssel érhetők el az autóhoz, 20/21 és 21/22 hüvelykes átmérővel, 265/35 / 345/30, illetve 265/30 / 355/25 paraméterekkel. Mindkét szett run-flat típusú, de hagyományos szett is választható, 265/35 ZR20 és 345/30 ZR21 Potenza Sport gumikkal.
A Revuelto sofőrje 13 különböző vezetési üzemmód közül választhat. A leginkább üzemanyagtakarékos módusz a Città, azaz a városi program, amikor csupán 180 lóerő vethető be. A Strada, azaz országúti üzemmód a mindennapokhoz és a hosszabb utakhoz tökéletesen megfelelő beállítás, mindig aktív benzinmotorral és kellemes 886 lóerővel. Sport módban egy kicsit még több, 907 lóerő áll rendelkezésre, a dinamizmus és a teljesítmény csúcsa pedig a Corsa versenypálya üzemmód 1015 kiaknázható lóerővel. A profik a menetstabilizáló rendszert is kikapcsolhatják.