Itt a téli gumik felszerelésének ideje
A téli gumiabroncs szükségességéről és használatáról nem lehet eleget beszélni és szerencsére egyre többen ismerik fel: a hideg évszakokban használt abroncsok mintázata és anyaga eltér a nyári időszakban felszerelttől. A téli gumiabroncsot nem elsősorban a havas úton történő könnyebb haladásra találták ki, hanem arra, hogy a 7 °C-nál hidegebb aszfalton is kellő tapadást biztosítson.
A gumiabroncsoknak nem használ a téli-nyári le, illetve felszerelés, ezért érdemes külön felnit vásárolni mindkét szett számára. Javasoljuk, hogy télen ne használjunk könnyűfém felnit, hanem csak acélfelnit. Ha a tavaly használt téli abroncsokat szereltetjük fel, győződjünk meg azok kifogástalan állapotáról: ha megfelelően tároltuk őket, és a profilmélységük legalább 4 mm mély, elvileg nem érhet bennünket kellemetlen meglepetés, de ha kétségeink vannak, forduljunk szakemberhez.
A nem használt kerekek elhelyezése: a felnire – közkeletű nevén kerékre – szerelt gumiabroncsokat felfüggesztve vagy egymásra helyezve kell tárolni. A leszerelt abroncsokat viszont állítva, de rendszeres időközönként megforgatva tegyük el a következő szezonig. A gumiabroncsokat hűvös, hőforrásoktól legalább egy méterre lévő, száraz, pormentes, lehetőleg sötét tárolóban vagy ahol erre mód van, a szakszervizben raktároztassuk.
Aki hegyes-dombos területen lakik, vagy kora reggel indul dolgozni, annak nem kell megvárnia az abroncsserével a valódi hideget. Október második felében már nem korai felszerelni a téli szettet, ráadásul ilyenkor még jó eséllyel a sorban állás is megspórolható.
Az abroncsokat nagyjából három kategóriába sorolhatjuk: budget, közepes és prémium minőség. Aki kisautójával keveset autózik, az nyugodtan választhat az olcsóbb polcokról is, a nagy gyártók termékeiben megbízhatunk. Aki sokat autózik és erősebb – nagyobb forgatónyomatékú – motor van az autójában, az válasszon jobb minőségű abroncsot. Ezek biztonságosabbak, gazdaságosabbak és csendesebbek, ráadásul az élettartamuk is hosszabb lehet. Az új abroncsoknál kötelező energiatanúsítvány könnyen áttekinthetően tájékoztat az üzemanyag-hatékonyságról, a vizes úton mért fékútról és a gördülési zajról.
Az úgynevezett négyévszakos abroncs kompromisszum: az anyagának összetétele, a lamellák profilja és azok mélysége inkább a nyári gumiabroncsokéhoz hasonló.
Jelentős mennyiségű hó esetén ajánlott a hólánc, amely felszerelését érdemes otthon, indulás előtt begyakorolni. Egyes országokban a hólánc kötelező felszerelés. A határ másik oldalán ellenőrizhetik meglétét, sőt azt is, hogy a gumiabroncshoz illő méretűt tartunk-e a csomagtartóban.
Ha a gumiabroncs csere kapcsán úgyis a szervizben járunk: nézessük meg a fékbetéteket, cseréltessük le a nyári ablakmosó folyadékot télire, ellenőriztessük a fagyálló folyadék fagyáspontját, valamint szintjét és szükség szerint állítassuk be. A nyáron gondmentesen „dolgozó”, de 4-5 évnél régebbi akkumulátor teljesítménye télen már kevés lehet a motor indításához, ezt is érdemes megnézetni.
Ijesztő belegondolni, mennyi autós nincsen tisztában a biztonságos közlekedés alapjaival!
A Magyar Gumiabroncs Szövetség téli gumiabroncs szezont megelőző kutatásában arra kereste a választ, hogy a magyar gépjárművezetők mennyire vannak tisztában a gumiabroncsok szerepével a biztonságos közlekedésben. Az eredmények azt mutatják, hogy bőven van még hová fejlődni, holott a tét az életünk lehet.
1. Magyarországon az autóvezetők mintegy 40%-a nem tudja pontosan, mikor kell lecserélnie a gumiabroncsokat.
Egy reprezentatív felmérés szerint a 18-70 éves autóvezető lakosság 40,8%-a – helytelenül – nem attól teszi függővé a gumiabroncs cseréjét, hogy a hőmérséklet 7 °C alatt vagy felett van. Jellemző hiba például, hogy megszokás szerint egy adott hónapban cseréli le az abroncsokat, az időjárástól függetlenül.
Szigorúan a téli gumiabroncsok felszerelését tekintve az arány valamivel jobb, azonban még mindig túlságosan nagy: az autóvezetők 36%-a nincsen tisztában a 7°C alatti hőmérséklet jelentőségével. Habár számokkal kifejezve a helyzet nem tűnik drasztikusnak, emlékezzünk rá, hogy a súlyos balesethez elég csupán egyetlen nem megfelelő abroncsokkal felszerelt gépjármű.
2. Sokan akkor cserélnek gumiabroncsot, ha az rossz állapotban van – azonban gyakorlatilag nem tudják, mikortól rossz az abroncsok állapota.
Az autóvezetők 46%-a akkor cseréli le a gumiabroncsot, ha az „rossz állapotú”. Azonban ennek a csoportnak több mint 60%-a nem, vagy rosszul tudja, meddig mondható jó állapotúnak egy abroncs (minimális profilmélység alapján)
3. Biztonsági szempontból fontosabbnak tartjuk a gyerekülést a téli gumiabroncsnál.
Gyermekeink biztonsága természetesen az egyik legfontosabb dolog a világon. De mi a helyzet a közlekedésben résztvevő többi emberrel, köztük saját magunkkal?
Íme, a válaszadók átlagos prioritási listája, ha biztonságos autózásról van szó:
1. fékek állapota
2. menetstabilizáló rendszer
3. biztonsági öv
4. fényszórók, lámpák állapota
5. életkornak, testsúlynak megfelelő gyerekülés
6. lengéscsillapítók állapota
7. téli gumiabroncs
8. légzsákok
9. ABS
4. A magyar autóvezetők szerint a megfelelő gumiabroncs használata fontosabb a taxik esetén, mint a személygépjárműveken.
Habár az eltérés nem nagy – egy tízes skálán egy pontos –, mégis érdekes kérdéseket vet fel. Gondoljunk csak bele: a mindennapi forgalmat tekintve vajon hány személygépjármű jut egy taxira? Vagy emlékezzünk vissza, hogy az elmúlt egy évben hányszor ültünk taxiban és hányszor saját, vagy mások autójában?
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)