Itt az új Porsche Panamera
A Porsche bemutatta sportlimuzinjának második generációját, amely bővített, már induláskor tíztagú modellválasztékkal, opcióként hosszú tengelytávú verzióban, és még erősebb motorokkal érkezik a márkakereskedésekbe.
Az új Panamera elegánsabb lett elődjénél, ami különösképp igaz a 15 centiméterrel nyújtott hátsó ajtókkal rendelkező Executive verziókra. Az elölnézetet immár nagyobb középső légbeömlő nyílással ellátott lökhárító, valamint új stílusú bixenon, illetve felárért diódás fényszórók határozzák meg, míg a sziluett meghatározó eleme az első sárvédőkben kialakított „kopoltyú”, amelyből karaktervonalak futnak hátrafelé. Másként fest az autó fara is, ahol vadonatúj, mélyre lenyúló ötödik ajtót látunk, rajta az új 911 Carrera stílusát követő feliratokkal és új LED-es világító egységekkel.
Ahogy az első nemzedék esetében, az egyes modellek kívülről jól láthatóan elkülönülnek egymástól. A féknyergek színe a hajtómű függvénye, az orr-rész is mindig más, emellett a kipufogóvégek is eltérnek egymástól. A Turbo modellek és a GTS verzió pedig szignifikánsan különböznek a többitől. A hosszú tengelytávú Executive modellek 15 centiméterrel nyújtott hátsó ajtóikról ismerhetők fel. Szervomotorok révén puhán és hangtalanul csukódnak, s kétrétegű üvegezésükkel tökéletesen elszigetelik az utasokat a külvilág zajától. Az Executive modellekben a két hátsó fotel döntöttebb, így kényelmesebb mint a normál autókban és elektromosan állítható deréktámasszal, háttámlával, illetve fejtámlával rendelkeznek, emellett hosszanti irányban is szabályozhatóak. Háromfokozatú fűtést és szellőztetést is tartalmaznak. A lábtér 12 centiméterrel nagyobb, s alapfelszerelés a négyzónás klímaberendezés, továbbá az elektromos oldalsó és hátsó napellenzők.
Az értékesítés kezdetekor tízféle Panamera modell közül lehet majd választani: Panamera és Panamera 4, Panamera Diesel, Panamera S, Panamera S E-Hybrid, Panamera 4S és 4S Executive, Panamera GTS, valamint Panamera Turbo és Turbo Executive. Jövőre csatlakozik a palettához egy, a jelenleginél erősebb új dízelmotoros kivitel, valamint két új modell, a Panamera Turbo S és Turbo S Executive. Az alapmodellt egy 3,6 literes V6-os, 310 lóerős benzinmotor hajtja, amelyhez hétfokozatú PDK duplakuplungos váltóművet kapcsoltak. Hátsókerék-hajtással 6,3, négykerék-hajtással 6,1 másodperc alatt gyorsul százra. A dízel modell 3 literes V6-os turbódízel motorja 250 lóerőt mozgósít és nyolcsebességes automataváltójával 6,8 szekundum alatt gyorsít százra.
A Porsche a népszerű Panamera S és 4S modellek részére a downsizing jegyében új motort fejlesztett ki, egy 3 literes biturbó feltöltésű V6-os aggregátot, amely a 4,8 literes V8-ast váltja le. A sportkocsigyártó első V-elrendezésű erőforrása, amely a szívó és a kipufogóoldalon is variálható szelepvezérlést kapott. A V8-asnál 20 lóerővel és 20 Nm-rel potensebb, miközben 18 százalékkal kevesebbet fogyaszt. Az erőforrás 420 lóerőt és 520 Nm nyomatékot szolgáltat, az S kivitelt 5,1, a 4S verziót 4,8 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára. A hangsúlyosan sportos Panamera GTS még ennél is gyorsabb, 4,8 literes szívó nyolchengerese 440 lóerőt termel, így a nulla-százas sprint 4,4 másodpercet vesz igénybe, a csúcssebesség pedig 288 km/óra. A modellsorozat csúcsán egyelőre a Panamera Turbo és Turbo Executive áll, amelyek 4,8 literes biturbó V8-asa 520 lóerőt szabadít fel. PDK váltóval előbbi 4,1, utóbbi 4,2 szekundum alatt katapultál százra, végsebességük 305 km/óra.
A modellsorozat legérdekesebb, technikailag legfejlettebb tagja a Panamera S E-Hybrid, amely az egyik leggyorsabb hibridhajtású limuzin a planétán. Villanymotorja az elődmodelléhez képest kétszeres teljesítményű, 47 helyett 95 lóerős, lítium-ion akkumulátorának kapacitása pedig az ötszöröse az előző nikkel-metál-hidrid telepnek (9,4 kWh 1,7 kWh-val szemben). A 333 lovas, elsődleges meghajtást biztosító kompresszoros V6-os benzinmotorral a Panamera S E-Hybrid rendszerteljesíménye 416 lóerő. Ekkor a hibrid Gran Turismo 5,5 másodperc alatt elérheti a százas tempót, a csúcssebessége pedig 270 km/óra lehet. De a villanymotorra hagyatkozva is különleges élményben részesíti az utasait: 6,1 szekundum alatt 50 km/órára gyorsít és eléri a 135 km/órás sebességet, ami autópálya tempó. Az elektromos hatótáv 18-36 kilométer.
A Panamera S E-Hybrid négy különböző intelligens menetmódot kínál. Az E-Power a tisztán villanyhajtás, amelyet kikapcsolva aktivizálódik a hibrid mód. Létezik emellett az E-Charge mód, amely menet közben hatékonyan tölti az akkumulátort, majd a kombinált Sport mód, amely a hibrid limuzinból előcsalogatja a sportautós tulajdonságokat. Az E-Charge mód különösen hasznos például autópályán, a villanymotor ugyanis generátor üzemmódba átkapcsolva energiát termel vissza a telepbe, hogy a városba érve a sofőr újra átválthasson emissziómentes elektromos módba. A rekuperáció természetesen fékezéskor is működik. A hibrid Panamera szabványos fogyasztása hihetetlen 3,1 l/100 km, széndioxid-kibocsátása pedig 71 g/km.
A lítium-ion telep a leghatékonyabban a Porsche által minden autóhoz mellékelt Universal Charger by Porsche Design berendezéssel tölthető fel. Két különböző, egy háztartási töltést lehetővé tevő és egy gyorstöltő kábel tartozik hozzá. A Panamera S E-Hybrid 16 amper áramerősségen két és fél óra alatt 100 százalékra tölthető, 10 amperen ez négy órát vesz igénybe.
A Porsche mérnökei ezzel párhuzamosan kényelmesebbre hangolták a felfüggesztést, az Executive modellekben átfésülték a légrugózást, ezen kívül közvetlenebbé tették a kormányzást és javítottak a fékteljesítményen is.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)