/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Jön a hálózatról tölthető Audi A8

2019. október 22. 17:45   |   Autoblog
címkék:  

Hamarosan érkezik az első plug-in hibrid hajtásláncú luxus Audi, az A8 L 60 TFSI e quattro. A 450 lóerős hálózatról tölthető luxusmodell 46 kilométert képes tisztán elektromos üzemben megtenni, így számos országban, többek között nálunk is különböző kedvezményekre jogosult. Az 5,3 méter hosszú limuzin novemberben lép piacra, s néhány hét múlva követi a normál tengelytávú változat is.

Audi A8 L 60 TFSI e

Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro modellben nem négy, hanem hathengeres TFSI benzinmotort találunk, amely teljesíti az Euro 6d temp normát, így közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltésű és részecskeszűrővel szerelt. 340 lóerőt és 500 Nm nyomatékot szolgáltat. Nincs azonban egyedül, egy 100 kW-os/136 lóerős és 350 Nm nyomatékot termelő állandó mágneses szinkronmotor kapcsolódik hozzá. Együttesen 449 lóerőt és 700 Nm nyomatékot állítanak elő. Az utóbbi ráadásul már alig valamivel alapjárat fölött, 1250-es fordulatszámon rendelkezésre áll, ami elképesztő.

Ha a két motor mindent belead, az A8 L 60 TFSI e quattro 4,9 másodperc alatt eléri a százas tempót és meg sem áll a 250 km/órás leszabályzásig. A hátsó ülések alá beépített 14,1 kWh-s akkumulátor jóvoltából a nagy Audi zéró emisszióval is képes közlekedni, maximum 135 km/órás sebességgel. Teljesen feltöltött teleppel 46 kilométert tud megtenni.

Az Audira jellemző módon a hálózatról tölthető hibrid modellekből sem hiányozhat a quattro összkerékhajtás. Az A8 L e esetében quattro állandó összkerékhajtást találunk, amely tisztán mechanikus szabályzású központi differenciálművel készül. Ez alapesetben 40:60 arányban osztja el forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között, s szükség szerint túlnyomó részét az éppen hatékonyabb vonóerőátadási képességekkel rendelkező tengelyre irányítja.

Az elektromos motor a sebességváltóba integráltan működik és a belsőégésű erőforrás, illetve a sebességváltó között kap helyet. A hibridmodul az elektromos gépből és a TFSI-erőforrást a hajtásrendszerrel összekötő tengelykapcsolóból áll. Utóbbi közvetlenül a sebességváltó előtt működik, amelynek szerepét nyolcfokozatú tiptronic váltómű tölti be.

A hajtásrendszer-stratégiát úgy alakították ki a tervezők, hogy a vezetés sokrétű élményét tegye lehetővé a vezető számára, mégpedig egyfelől az elektromos hajtás magas részarányával a lehető leggazdaságosabb módon, másfelől azonban a boost-üzemmód és a nyomatékos elektromos motor révén – igény szerint – kimondottan sportos stílusban.

A mindennapos közlekedés során az elektromos motor veszi át a legtöbb lassítás feladatát, a közepesen intenzív fékezési folyamatoktól – 0,3 g lassulás felett – pedig együttműködik a hidraulikus kerékfékekkel. Különösen igényes járműhangolás gondoskodik arról, hogy a generátor- és a hagyományos kerékfékezés közötti átmenet alig érzékelhető, illetve, hogy a jó fékerő igen pontosan adagolható a fékpedállal. A hajtásrendszer-menedzsment akár 80 kW rekuperációs teljesítményt is lehetővé tesz a lassítások során. A villanymotor a boost-funkción keresztül támogatja a belsőégésű motort, a rásegítés karakterisztikája pedig a választott menetprogram szerint alakul.

Amikor a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, a hajtásrendszer-menedzsment a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően három lehetőség közül választ. Az A8 L PHEV egészen 180 km/óráig leállított belsőégésű erőforrással szabadon is gördülhetnek („vitorlázás”), a belsőégésű motor gyors és csaknem észrevétlen újraindításáról kizárólag az elektromos motor gondoskodik.

A sebességváltó S-üzemmódjában, amely az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer dynamic menetprofiljának előválasztott beállítása, az elektromos gép motorféküzemben is tovább működik és energiát táplál vissza. A további beállítások során – az előretekintő gazdaságossági asszisztenssel együttműködve – a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás csak akkor lép működésbe, ha energetikai szempontból előnyösebb a szabad gördülésnél.

Az előretekintő gazdaságossági asszisztens (PEA) mindenkor az adott menethelyzetnek megfelelően, az előretekintő útvonaladatok pillanatnyi és közeli paraméterei alapján szabályozza a hajtás és a rekuperáció működését. Ezen információk közé tartoznak az útvonalon következő lakott területet jelző táblák, az útkereszteződések, a körforgalmak, a kanyarokat is tartalmazó topográfiai adatok, az emelkedők és a lejtők, illetve az ismert sebességkorlátozások, de a radarszenzor által érzékelt, elöl haladó járművek is. A rendszer a megfelelő kijelzőkön tájékoztatja a vezetőt, valamint a gázpedálon érzékelhető impulzussal jelzi, hogy célszerű elvennie a gázt.

Az előretekintő üzemi stratégia (PBS) a teljes útvonalterv mentén szabályozza a hajtás és az energia-visszatáplálás működését, s az útvonal autópálya-, országúti és városi szakaszainak arányát is tekintetbe veszi a leggazdaságosabb hajtásstratégia kiszámításakor, akárcsak a pillanatnyi forgalmi helyzetet az útvonal mentén, az ismert sebességkorlátozásokat és a topográfiai adatokat. A rendszer automatikusan, a navigáció útvonalvezetésével együtt lép működésbe és folyamatosan kiértékeli az útvonaladatokat, amely során olyan valós idejű eseményeket is tekintetbe vesz, mint például a közlekedési torlódások vagy a sűrű városi forgalom, és számításait a sofőr vezetési stílusához illeszti. Ezen adatok alapján a PBS a teljes útvonalra tervet készít.

Az aktív útvonal vezetés mellett alapesetben működő hibrid üzemmódon túl a vezető az EV és a Battery Hold móduszok közül választhat. Az EV üzemmódban az autó kizárólag elektromos hajtással közlekedik, amíg a vezető egy változó és jól érzékelhető nyomásponton túl nem nyomja a gázpedált, de az EV az alapbeállítás a jármű minden indításakor is. A Battery Hold üzemmód az adott szinten tartja az akkumulátor töltöttségét, de ennek során is szerepelnek tisztán elektromos szakaszok.

A TFSI erőforrást, illetve segédberendezéseit, valamint a sebességváltót magas, míg az akkumulátort, a töltőberendezést, az elektromos motort és a teljesítményszabályzó elektronikát pedig alacsony hőmérsékletű hűtőkör temperálja. Az A8 hőmenedzsment-rendszere integrált hőszivattyút is tartalmaz, amely egy kilowatt elektromos teljesítménnyel akár három kilowatt hőteljesítményt is produkálhat. E megoldás a légkondicionáló berendezés hűtőközeg-köréhez csatlakozik és a nagyfeszültségű komponensek maradékhőjét hasznosítja az utastér fűtésére.

A 400 voltos váltakozóáramú csatlakozóról 7,4 kW teljesítménnyel mintegy két és fél órát, a 230 voltos háztartási csatlakozóról pedig nagyjából hat és fél órát vesz igénybe az akkumulátor teljes feltöltése. Útközben 2-es típusú csatlakozóval ellátott, 3-as típusú kábel szolgál a töltésre a nyilvános állomásokon. Az Audi saját töltőszolgáltatása, az e-tron Charging Service kívánságra 19 európai országban nyilvános töltőállomások sokaságához biztosít hozzáférést, s az ügyfelek egyetlen kártyával számos különböző szolgáltatótól vehetik igénybe a töltést.

A myAudi alkalmazás révén az ügyfelek az Audi connect kínálatából használhatnak szolgáltatásokat okostelefonjukon. Ezek közé tartozik a pillanatnyi akkumulátortöltöttségi szint, illetve hatótáv lekérdezése, a töltési folyamat elindítása és timer-funkciójának programozása, valamint a töltési és fogyasztási statisztika áttekintése. További funkció az indulás előtti klimatizálás.

Az új Audi A8 L 60 TFSI e quattro már megrendelhető, németországi alapára 109 900 euró.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/