Jön a karbon kerék a BMW-nél
A BMW bemutatta teljes egészében, vagy részben szénszálas műanyagból készült felnijeit, melyek 1-2 éven belül jelenhetnek meg a szériamodelleken.
Az egész történet még 1972-ben kezdődött, amikor a Citroen és a Michelin közös munkával kifejlesztette az SM modell rali változatára a világ első szénszálas felnijeit. Ezután egészen 2008-ig kellett várni, hogy a karbon kerekek újra megjelenjenek, ráadásul a japán Weds Sports tervei szerint ezeket már személyautókra szerelték volna, amit egy prototípus modellen mutatott be a cég, azonban a megfelelő érdeklődés hiánya miatt az egész projekt csupán koncepció maradt.
Az első sikeres, magánemberek számára is elérhető ilyen felniket az ausztrál Carbon Revolution kezdte gyártani 2009-ben. A CR-9 fantázianevű szénszálas kerekek első körben a Shelby Ultimate Aeróra kerültek, de 15 ezer dolláros induló áron a mai napig bárki vehet magának egy szettet. Ez átszámítva több mint 800 ezer forintnak felel meg darabonként.
Így tulajdonképp gyári kiszerelésben senki sem juthatott a rugózatlan tömeg extrém csökkentését megcélzó – ám komplikáltan előállítható és sérülés esetén javíthatatlan – speciális felnikhez. Eddig. A BMW nemrég bemutatta az egy-két éven belül az extra-lista kínálatában megjelenő szénszálas műanyag alapú görgőit, melyek 25, illetve 35%-kal kisebb tömegűek könnyűfém társaiknál.
Ám nem csak a kerekekre helyezi a hangsúlyt a bajor autógyártó, ugyanis az új M3 és M4 modellekben már a kardántengely is az imént említett anyagból készül, nem beszélve a beltér egyes elemeiről – mint például a kormánykerék.