/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Jövőre utóléri magát az autópiac

2010. december 22. 16:19   |   Autoblog
címkék:  

Jövőre 63 millió új gépjármű találhat gazdára a világon, ez 1,4 millióval meghaladja a válság előtti utolsó évben eladott autók számát – derül ki a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank elemzéséből. Az értékesítés idén 9,3 százalékkal emelkedik, de a korábbi évek visszaesése miatt ez csak arra elegendő, hogy 60 millió autót sikerüljön eladni, ez pedig még mindig 1,6 millióval kevesebb, mint a 2007-es érték.

Jövőre 63 millió új gépjármű találhat gazdára a világon, ez 1,4 millióval meghaladja a válság előtti utolsó évben eladott autók számát – derül ki a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank (CA-Cib) elemzéséből. A válság előtt az Egyesült Államok volt a világ legnagyobb egységes autópiaca 16,1 millió eladott személyautóval, 2010-ben Európa vezet 13,6 millióval, de a prognózis szerint 2012-ben már Kína lesz az első a maga 14,7 milliós piacával. Az új autók eladása világszinten már idén is 9,3 százalékkal emelkedik, de a korábbi évek visszaesése miatt ez csak arra elegendő, hogy 60 millió autót sikerüljön eladni, ez pedig még mindig 1,6 millióval kevesebb, mint a 2007-es érték.

A növekedés motorja az Egyesült Államok és a BRIC zóna (azaz Brazília, Oroszország, India és Kína) lesz, Európában az idei 6 százalékos visszaesést további 1 százalékos csökkenés követi 2011-ben. Az CA-Cib elemzése szerint Amerikában és Európában változatlanul magas a lecserélésre érett 4-7 éves gépkocsik száma, de a lakosság keresletét visszafogja a növekvő munkanélküliség és általában a bizonytalan gazdasági helyzet. Európában e tekintetben nem várható fordulat, de az Egyesült Államokban különösen 2011 második felében javulhat a gazdaság teljesítményébe vetett hit, és ez a lecserélendő autók nagy száma miatt ugrásszerű értékesítés növekedést eredményezhet. Más a helyzet a BRIC zónában, itt sokkal inkább a gazdaságok jó állapota, a folyamatosan emelkedő életszínvonal eredményez növekvő keresletet, a lecserélési kényszer itt lényegesen kisebb szerepet játszik az értékesítés növekedésében.

A Távol-Keleten a hagyományosan nagy gyártónak számító Japánban idén jelentős értékesítés növekedés következett be, de az ezt támogató kormányzati program szeptemberben lezárult, és az előrehozott vásárlások miatt jövőre az idei 4,5-ről várhatóan 4,3 millióra csökken az eladott új autók száma. Kínában két év alatt megduplázódott az új autók értékesítése, a 2008-as 6,7 millió után idén már 13 millió kocsi találhat gazdára.

Részletes elemzés régiónként

A CA-Cib elemzése azzal számol, hogy az Egyesült Államokban a munkanélküliségi ráta 2011-ben nem csökken 9 százalék alá a jelenlegi 9,6 százalékról. A fogyasztói bizalmi indexek ennek megfelelően gyengék maradnak, így az elmúlt két évben bekövetkezett 35 százalékos visszaesés miatt megemelkedett lecserélési ráta ellenére az értékesítés idén és jövőre is 1-1 millió darabbal nő a tavalyi 10,4 millióhoz képest. Az elemzés arra hívja fel a figyelmet, hogy a 2011-ben várható 12,4 millió darabos értékesítés még mindig messze elmarad a válság előtt 16,1 milliótól, így az amerikai piacon csak 2015-ben állhatnak helyre a válság előtti szintek. Ennek ellenére a két nagy amerikai gyártó, a Ford és a GM jó üzleti eredményre számíthat, mert az elmúlt két évben kényszerű módon megszabadultak fölösleges kapacitásaiktól, fix költségeik ennek megfelelően csökkentek, az értékesítési árakon viszont már csökken a nyomás.

Európában gyökeresen más a helyzet. Az elmúlt évek visszaesését itt limitálták a kormányzati gépjármű vásárlási támogatások, a jelentős visszaesés emiatt elmaradt, a válság kifutása viszont elhúzódik. A 2007-es 16 milliós európai értékesítés így kisebb hullámzással bár, de folyamatosan csökken 2011-ben várható 13,5 millióra, hogy azután 2014-ben végre némi növekedés következzen be. A kormányzati programok tavaly és idén az év első felében hatottak kedvezően az eladásokra, az előrehozott vásárlások miatt ezután jelentős visszaesés következett be, idén összességében 6 százalékkal kevesebb új autó talál gazdára az öreg kontinensen, mint 2009-ben. A legnagyobb visszaesést Németország könyvelheti el, ahol az összesen 5 milliárd eurós állami támogatás tavaly 1 millióval növelte az értékesítést, idén viszont 27 százalékkal veti vissza a keresletet. Az elemzés szerint az Európai visszaesésnek jövőre főleg a vállalati flották megújításának igénye szab gátat. Ez a szegmens Európában lényegesen nagyobb szerepet tölt be a piacon, mint bárhol másutt, és az alacsony kamatszint, és a javuló üzleti bizalmi indexek együttesen emelkedő trendre állítják az ebben a körben kedvelt típusok eladásait.

Japánban a javuló gazdasági kilátások és egy kormányzati támogatás kombinációja vezetett oda, hogy idén 14,7 százalékkal emelkedik az új autók értékesítése. A kormányzati támogatás azonban már szeptemberben kifutott, amire a piac 20-30 százalékos visszaeséssel reagált. Az előrehozott kereslet visszafogó hatása CA-Cib elemzése szerint még jövőre is érvényesül, így az értékesítés az idei 4,5 millió autó után 2011-ben 4,3 millióra csökken.

A világ gépjármű gyártása egyértelműen a BRIC zónának és azon belül is Kínának köszönheti, hogy az ágazat a körülményekhez képest jól vészelte át az elmúlt három évet. Ebben a négy országban a válság alatt is folyamatosan és gyors ütemben emelkedett az értékesítés: 2008-ban 1, 2009-ben 4,3, idén pedig 3 millióval több új autó talált itt gazdára, így együttes keresletük a válság előtti 11,5 millió autóról csaknem 20 millióra emelkedett. Külön figyelmet érdemel Kína, ahol két év alatt megduplázódott és 13 millió autóra emelkedett a fogyasztás. Ez a lendület a CA-Cib elemzése szerint nem tarthat örökké, a BRIC országok kereslete idén ugyan még 17 százalékot meghaladó ütemben nő, jövőre és 2012-ben azonban konszolidáltabb, 8,8, illetve 7,2 százalékos növekedés várható.

A növekedés lassulásának hátterében országonként különböző okok állnak. Kínában az alacsony hitelkeresletet igyekeznek a gyártók saját finanszírozási üzletág telepítésével javítani, de a kulturális különbségek miatt a hitelből vásárolt autók arányát nehéz lesz 10-ről 12 százalék fölé tornázni. Brazíliában ezzel szemben éppen a lakosság hitelplafonja veszi vissza lendületet, hiszen a háztartások eladósodottságának mértéke bevételeikhez képest a 2005-ös 15 százalékról 2010-re 35 százalékra emelkedett. Oroszországban rendkívül jelentős kormányzati program indult 2010-ben a hazai gyártmányok támogatására. Ennek és az emelkedő olajárak hátán talpra álló gazdaságnak köszönhetően a tavalyi 30 százalékos visszaesés után idén 24 százalékkal nő az eladott új autók száma az országban. A kormányzati program jövőre kifut, így akkor már csak 200 ezer darabos, 11 százalékos növekedés várható az orosz piacon.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 50.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/