Két új brutális SUV-ot mutat be a BMW
A BMW megalkotta az X modellcsalád legerősebb tagjait, amelyekben 530 lóerős turbómotor dolgozik. Az X5 M50i és X7 M50i bivalyerős aggregátjával, M-es futómű-technológiájával és sport differenciálművével a menetdinamika új dimenzióját váltja valóra a szegmensben. Az új modellek sorozatgyártása augusztusban veszi kezdetét, az első példányok pedig 2019 őszén érkeznek meg az utakra.
Kivételesen magas fokú teljesítmény- és forgatónyomaték-leadásával az új BMW X5 M50i és X7 M50i meghajtásáról gondoskodó 4,4 liter hengerűrtartalmú erőforrás le sem tagadhatná nyolchengeres felépítését. Az új V8-as szív letaglózó teljesítményszintet garantál, legyen szó akár kimért, alacsony tempójú haladásról, akár a legdinamikusabb kigyorsításokkal tarkított, padlógázas vezetésről.
A mérnökök a motor számos alkatrészét továbbfejlesztették, így többek között a forgattyúházat, a hengerperselyeket, a dugattyúkat, a főtengelyt, a hengerfejeket és a BMW TwinPower Turbo technológia vezérlőelektronikáját. A V alakban elrendezett hengersorok közé nagyobb turbófeltöltők kerültek, a közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszer pedig immár maximum 350 bar nyomáson dolgozik. A fedélzeten a VALVETRONIC változó szelepvezérlés és a dupla-VANOS változó vezérműtengely-állítás legkorszerűbb változata is megtalálható.
Az új V8-as motor a gázpedál legapróbb érintésére is azonnali gázreakcióval reagál. 750 Nm csúcs forgatónyomatéka a percenkénti 1800 és 4600 főtengely-fordulat közötti tartományban mindvégig a vezető rendelkezésére áll, a teljesítmény-leadás erőtöbbletének mértékét így minden vezetési szituációban a bajor prémiumgyártó ügyfele szabhatja meg. Az erőforrás 530 lóerős maximális teljesítménye az 5500-6000-es fordulat-tartományban érhető el. A BMW X5 M50i így 4,3 másodperc, míg a BMW X7 M50i 4,7 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre.
A lélegzetelállító teljesítmény-leadást az alapfelszereltségként kínált BMW M sport kipufogórendszer jellegzetes orgánuma kíséri. A vezetési élménykapcsoló használatával a sofőr az új csúcsmodellek kényelemre hangolt és extrém sportos karakterét hívhatja elő, utóbbi esetben a motor reakcióideje is élénkebbé válik. A Sport és Sport Plus vezetési üzemmódok aktiválásával nem csupán a dinamikus vezetési stílus szerint konfigurált gázpedál-karakterisztika, de az erőforrás teljesítmény-leadásának intenzitása és jellegzetes hangzása is a legsportosabb vezetési élményt élteti.
Mindkét Sports Activity Vehicle csúcsmodell sportosra hangolt teljesítmény-leadását egy típus-specifikus fejlesztéseken átesett váltó segíti: az új V8-as motorhoz már az alapfelszereltség részeként nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó kapcsolódik, amely kivételesen gyors fokozatváltásokat garantál. A mérnökök a manuális sebességváltás lehetősége érdekében a kormány mögé váltófüleket szereltek, a Launch Control elnevezésű rajtprogram pedig a lehető legdinamikusabb, tökéletes tapadásra optimalizált állórajtokat segíti elő.
A BMW xDrive intelligens összkerékhajtás legkorszerűbb változata a másodperc törtrésze alatt, a vezetési szituáció és az adott útviszonyok függvényében osztja el a motorból érkező teljesítményt és forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között. A rendszer a hátsókerék-meghajtás preferenciái szerint dolgozik, amely még tovább fokozza a vezetési élményt. Sőt mi több, az alapfelszereltség része a BMW M sport differenciálmű is. A hátsó tengelybe épített technológia elektronikusan vezérelt differenciálzárja kanyarodás közben folyamatosan kontrollálja az ívbelső és az ívkülső kerék eltérő forgási sebességének kiegyenlítését, amellyel elősegíti a lehető legdinamikusabb kigyorsításokat.
A dinamikus menetstabilizáló rendszerrel együttműködő BMW M sport differenciálmű laza terepeken és változó tapadású útfelületeken is optimalizálja az egyes kerekekre jutó motorerő mennyiségét, amellyel megakadályozza a kerekek megcsúszását. A folyamatos menetdinamikát a rendszer minden pillanatban a teljesítmény és a forgatónyomaték célzott továbbításával tartja fenn. Mindkét modell alatt kettős keresztlengőkarra támaszkodó első- és ötkaros hátsó futómű dolgozik, amelyeket típus-specifikus elasztokinematikai kerékfelfüggesztés-hangolás, független rugózási és lengéscsillapítási beállítások, illetve eltérő méretű gumiabroncsokkal szerelt, 21” méretű BMW M könnyűfém keréktárcsák egészítenek ki.
A széleskörű alapfelszereltség része továbbá a Servotronic funkcióval kiegészített, elektromechanikus szervokormány és a BMW M sport fékrendszer, kékre fényezett féknyergekkel. Az opciós listán a 22” méretű könnyűfém keréktárcsák is megtalálhatók.
Az új BMW X5 M50i hajtásláncában aktív BMW M futómű dolgozik, amelynek elektronikusan vezérelt lengéscsillapítóit kétféle karakterisztika szerint állíthatják be (Comfort és Sport). Az új BMW X7 M50i hajtásláncában ezzel szemben mindkét tengelyen adaptív légrugós futómű dolgozik, amely Sport üzemmódban vagy 138 km/órás sebesség fölött automatikusan 20 milliméterrel csökkenti a modell hasmagasságát. A vezető a légrugós futómű magasságállító funkcióját gombnyomással is aktiválhatja: a rendszer két állásban, akár 40 milliméterrel is képes megemelni a modell hasmagasságát. A légrugós futómű az X5 M50i extrafelszereltségei között is megtalálható.
Mindkét modellhez megrendelhető továbbá az aktív hátsókerék-kormányzás, amely még tovább fokozza az agilitást. A technológia főként sávváltásokkor és belvárosi manőverezésekkor érezteti pozitív hatását, a sebesség függvényében ugyanis az első kerekekkel megegyező vagy ellentétes irányban képes kormányozni a hátsó kerekeket. A kimagasló menettulajdonságokat az elektronikusan vezérelt, aktív stabilizátorok is fokozzák: az első és a hátsó tengelyen dolgozó elektromos forgómotorok dinamikus kanyarváltásokkor gyors és precíz ellensúlyozásokkal egyenlítik ki a futóműre nehezedő oldalirányú erőhatásokat. Mindkét technológia a feláras BMW M Professional adaptív futómű, illetve az Executive Drive Pro kiegészítő futómű-szabályzás része.
Az új csúcsmodellek egyszerre exkluzív és sportos kisugárzását típus-specifikus stílusjegyek nyomatékosítják. Az első lökhárító extra nagy légbeömlői a V8-as benzinmotor hűtésigényét jelzik, a csúcsmodellek rendhagyó kialakítását pedig egyedi küszöbtoldatok és hátsó lökhárító, valamint a BMW Individual magasfényű Shadow Line külső felszereltségi csomag Cerium Grey árnyalatú kiegészítői fokozzák. A két újdonság utasterében BMW M bőrkormány, BMW M logóval díszített előválasztó kar, kontraszt-varrással ellátott, lélegző felületű Vernasca bőrkárpit, illetve Aluminium Tetragon vagy magasfényű metál felületkezelésű, fából készült Fineline Black dekorbetétek gondoskodnak a sportosan elegáns hangulatról.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)