/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Magyar tervező munkája az új Kacsa furgon

2022. szeptember 29. 16:10   |   Autoblog
címkék:  

A Citroën Berlingo külső stíluselemekkel tiszteleg a legendás Kacsa furgonváltozata, a 2CV AU előtt, amelynek első példánya 1951-ben látott napvilágot, de utódai egészen 1987-ig gyártásban maradtak. A Berlingo 2CV Fourgonnette egyfajta modern átértelmezés, amely a mai Berlingók minden elismerésre méltó tulajdonságát magáénak mondhatja a szerkezeti felépítés, a teherbírás és a modularitás, a fedélzeti technológiák és a menetteljesítmény terén.

A Caselani karosszériacég az olasz autós kultúrában mélyen beágyazott vintage trendet képviseli. Ez a magáncélú és a professzionális használatra szánt járművek esetében egyaránt a múlt egyik kultikus modelljének újjáélesztését jelenti, a jelenkor járműveinek korszerű felszereltségével és teljesítményével.

A Berlingo esetében az újraértelmezés a maga korában úttörőnek számító „dobozos” Kacsa és a Berlingo furgon sikerei közötti párhuzamra épít. A Berlingo kishaszongépjármű változata 1996-os bevezetése óta a szegmens egyik legfontosabb szereplője Európában, és három generációja összesen több mint 1 891 196 eladott példánnyal büszkélkedhet. (Európában 2022 augusztusában 17%-os piaci részesedéssel a második helyen állt kategóriájában.) Ez a sokoldalú jármű, amely az évek során mindig képes volt megújulni, megteremtette  a kompakt családi szabadidő-autó kategóriát. Számos innovatív megoldás fűződik a nevéhez, ezek közé tartozik az integrált vezetőfülke, a három első ülés, az elektromos rögzítőfék vagy a nemrégiben, a legújabb generáción bevezetésre került túlterhelésjelző. A Berlingo emellett egyike volt a már 2013-tól elérhető első elektromos kishaszonjárműveknek.

A Berlingóhoz készülő stílustanulmányt a Caselani cég Obendorfer Dávid tervezőre bízta, aki 2017-ben már megtervezte a Citroën Jumper alapjára épülő új Type H-t, 2020-ban pedig az új Type HG-t a Jumpy/SpaceTourer modellekhez. Ezzel immár teljessé vált a Citroën márka Caselani kézjegyével fémjelzett furgonkínálata.

A Berlingo 2CV Fourgonnette az 1951-ben bemutatott ikonikus 2CV AU, valamint az 1954-es 2 CV AZU modern, stílusos és ihletett örököse. A 2CV AU modell (amelynek nevében az U betű utal a haszongépjármű-jellegre) a maga idejében fergeteges sikert aratott, közel 1 247 000 eladott példánnyal. Az 50-es évek furgonjainak időtálló stíluselemei az új Berlingón is megjelennek.

A Berlingo elülső részét teljesen áttervezték, hogy tükrözze az egykori 2CV jellegzetes vonásait. A lökhárítókat és a sárvédőket is új, a karosszériaszerkezethez tökéletesen idomuló üvegszálas elemekre cserélték, amelyeket csipeszekkel és csavarokkal rögzítenek. Ezen elemek összeszerelése a Caselani lombardiai műhelyeiben történik, Észak-Olaszországban.

Az ívelt V-alakú motorházfedél alul elkeskenyedik, éppen úgy, mint az egykori modellen. Középen a jól ismert, térben kissé kiemelkedő márkajel szinte az egész felületet kitölti. Az eredeti fényszórókkal ellentétben, amelyek teljesen elkülönültek a motorháztetőtől, a Berlingo furgon kerek lámpái nem egészen válnak el tőle. A részben a motorházba ékelődő fényszóróházak egy modernebb értelmezésről tanúskodnak, amelyben az egyes elemek szervesebben illeszkednek a jármű egészébe. A sárvédők feletti karosszériahornyok már a 2CV-n is megjelentek, és a motor szellőzését segítették.

Az új furgonon a 2CV AU egy másik izgalmas és emblematikus eleme, a homorú felső vonalú (vagy egy felfelé szélesedő M betűt idéző) hűtőrács is visszaköszön. A nagy krómozott márkajel is megfelelő hangsúlyt kap a hűtőrács közepén, hogy kellően szembeötlő legyen. Az új furgon identitását megannyi elem alakítja, illetve fűzi a Citroën márka történetéhez és hírnevéhez.

A lökhárító látványosan alacsonyabbra került, mint a korábbi Berlingókon. Míg a 2CV lökhárítója krómozott volt, az új furgon lökhárítóját fehérre festették. Az átalakító készlet részeként az oldalfalak, a hátsó ajtók, valamint a tető is a Berlingo karosszériára illeszthető borítást kap. A Kacsa furgon jellegzetes hullámos lemezeit idéző üvegszálas elemeknek ma már pusztán dekoratív szerepük van. Az eredeti modell idejében még tényleges funkciójuk volt, mégpedig a karosszéria merevségének biztosítása. A Berlingo esetében a bordázott elemek és a tető megemelése is tudatos tervezői választás az utastérnek a jármű rakterétől való optikai elhatárolására, amely a régi modell egyik szembeötlő jellegzetessége volt.

A Berlingo mindkét hátsó ajtaján egy-egy keskeny, alul-felül lekerekített ablak jelenik meg, amelyeket szintén a 2CV ablakainak formái ihlettek. A modernebb jelleg érdekében ugyanakkor eltűntek az ablakok körül futó vastag fekete tömítések. A tolató- és a féklámpák tökéletesen kerek formáját még jobban kihangsúlyozza jókora méretük és az őket körülvevő piros keret, amely nemcsak láthatóbbá teszi őket, hanem korszerűbb jelleget is kölcsönöz nekik.

A 2CV furgonváltozata annak idején fenekestül felforgatta a kategóriáját eredeti megjelenésével és teljesítményével. A haszongépjármű 40–50 km/h-s átlagsebességet tudott produkálni, és 1,88 m3-es hasznos térfogatával – a vezetőt nem számítva – akár 250 kg-nyi rakomány szállítására is alkalmas volt. Az új Berlingo esetében már nem hallatszik az egykori kéthengeres motor zaja, és a hűtőrácson sincs már lyuk a kurblinak. A Berlingo 2CV Fourgonnette a mai kor legjavát kínálja a kényelem, a helykínálat, a modularitás és a biztonság tekintetében.

A Berlingo haszonjármű-változata három személy szállítására alkalmas (a személyautó-változat ötüléses), sokkal nagyobb sebességre képes, és nagyobb is elődjénél, amit négyszer akkora – akár egy tonnás – teherbírása és gyakorlatilag megháromszorozott – akár 4,4 m3-es – hasznos térfogata is bizonyít.

A vezetés, a ki- és berakodás, valamint a manőverek megkönnyítésére a Berlingo furgonváltozata akár 18-féle vezetéstámogató és 4-féle csatlakozási technológiát kínál: ezek közé tartozik a színes head-up display, a kulcs nélküli nyitás-zárás és indítás, a túlterhelésjelző, a Surround Rear Vision parkolássegítő, de említhetnénk olyan funkciókat is, mint az aktív biztonsági fék, a vontatmánystabilizáló, a lejtmenetvezérlő, a visszagurulás-gátló vagy éppen a holttérfigyelő rendszer.

A haszonjármű-változat 1.5 BlueHDi dízelüzemű vagy 1.2 PureTech benzinmotorral, illetve EAT8 automata váltóval is rendelhető, de elektromos meghajtás is szerepel a kínálatban, amely akár napi 275 km zajoktól és rezgésektől mentes megtételére alkalmas, anélkül hogy emiatt csorbulnia kellene a hasznos térfogatnak. Az elektromos változat akkumulátora 30 perc alatt feltölthető 80%-ra bármely nyilvános töltőállomáson. Az ë-Berlingo furgon töltésidőzítő és előfűtési/-hűtési funkciót is kínál, mely utóbbi lehetővé teszi az utastér hőmérsékletének beállítását.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/