Már közúton teszteli a Toyota a szilárdtest akkumulátoros autóját
címkék: elektromos, szilárdtest, szilárdtest-akkumulátor, toyota
Bár a Toyotát a legtöbben a hibrid és a hidrogén üzemanyagcellás autók specialistájaként tartják számon, a japán autógyártó a tisztán elektromos hajtású járművek fejlesztését sem hanyagolja el.
Már hivatalosan bejelentették, hogy 2025-ig összesen 15 villanyautójuk érkezik majd a piacra, elsőként a Subaruval közösen fejlesztett kompakt szabadidőautó, amely a tavasszal bemutatott bZ4X tanulmányautó szériaváltozatának tekinthető. Abban még lítium-ion akkumulátor lesz, de a vállalat már gőzerővel dolgozik az akkumulátorok következő, szilárdtest technológiájú változatán, amely nem csak energiasűrűségben és töltési sebességben jelent majd nagy előrelépést, hanem gyártási költségek tekintetében is.
Szeptember elején jelentették be, hogy 2030-ig összesen 13,6 milliárd dollárt, azaz körülbelül 4100 milliárd forintot fognak lítium-ion és szilárdtest akkumulátorok fejlesztésre fordítani, ami nagyjából az ötöde Magyarország teljes éves költségvetésének.
Már régóta terjednek pletykák arról, hogy a vállalat jól halad a szilárdtest akkumulátorok fejlesztésével, nemrég azonban egy közvetlen bizonyíték is ezt támasztotta alá, ugyanis Tokió utcáin egy elektromos hajtású Toyota prototípust filmeztek le mozgás közben. Kívülről a jármű a 2019-es Tokiói Autószalonon bemutatott, 4-es szintű önvezetéssel, mesterséges intelligenciával és digitális személyi asszisztenssel rendelkező Toyota LQ-ra hasonlít.
Azóta a tanulmányautó számos, Tokiói Olimpiával kapcsolatos Toyota reklámfilmben is feltűnt, de eddig még csak azt lehetett tudni róla, hogy valamiféle elektromos hajtással rendelkezik, a most lefilmezett változatáról azonban a „Powered By All-Solid-State Battery” felirat egyértelműen elárulta, hogy szilárdtest akkumulátoros technológia biztosítja az autó mozgatását.
A szilárdtest akkumulátorok megjelenése a várakozások szerint hatalmas mérföldkövet jelent majd az elektromos hajtástechnológiák fejlődésében. Ha a jelenlegi akkumulátorokban használt folyékony elektrolitokat szilárd anyagra cserélik, akkor az akkumulátorok sokkal kevésbé lesznek gyúlékonyak, ennek köszönhetően a jelenleginél szélesebb hőmérséklet-ablakban tudnak majd működni. Ez pedig lehetővé teszi, hogy a lítium-ion akkumulátoroknál több energiát tudjanak leadni és sokkal gyorsabban töltődjenek, mivel jóval kisebb a hőveszteségük, ami a tűzveszély elsődleges okozója. Ezen kívül az energiasűrűségük is jobb, mint a ma használatos akkumulátoroké, ami könnyebb, nagyobb hatótávolságú járművek gyártására ad majd lehetőséget.
A technológia azonban eddig nehéz diónak bizonyult az autóipar számára, mert kiderült, hogy a robusztus, az autóipari felhasználás nehézségeivel megküzdeni képes szilárdtest akkumulátorok kifejlesztése hatalmas kihívás. Az új akkumulátoroknak meghibásodás nélkül kell bírniuk az ismételt töltési és kisütési ciklusokat is, ha megbízható áramforrásnak akarják használni őket az elektromos járművekben, emellett a gyártásuk nehézségeivel is meg kell küzdeni.
A jövőbeni elektromos járművekhez több száz gigawattóra akkumulátor-kapacitásra lesz szükség a világon, ezért az autó- és akkumulátorgyártóknak még ki kell dolgozniuk, hogyan pontosan hogyan lehet nagyteljesítményű szilárdtest akkumulátorokat előállítani tetemes mennyiségben, alacsony költségszint mellett.
A működő szilárdtest akkumulátoros Toyota létezésének bizonyítéka azért nagy dolog, mert eddig szinte még egyetlen ilyen technológiájú elektromos autót sem láttunk önerőből gurulni.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)