/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Megismerhetjük a Peugeot Le Mans-i hiperautójának hajtásláncát

2020. december 14. 18:55   |   Autoblog
címkék:  

A 25 éve szoros partnerkapcsolatot ápoló Peugeot és Total leleplezte a FIA-WEC világbajnokságra készült LMH Hypercar versenyautó hajtásláncának műszaki paramétereit.

A FIA-WEC új követelményeinek megfelelő Peugeot HYBRID4 500KW hajtáslánc legfontosabb jellemzői a következők: hibrid technológia alkalmazása hátul egy 680 LE teljesítményű 2,6 literes biturbó V6 motorral, elöl pedig egy 200 kW-os (272 LE) elektromos motor/generátor egységgel, a Peugeot Sport és a Total által közösen fejlesztett nagy teljesítménysűrűségű akkumulátor, négykerék-meghajtás és 7-sebességes szekvenciális sebességváltó, intelligens hajtáslánc- és energiaáramlás-szabályozó rendszer.

A Peugeot Sport a hosszútávú versenyzésben szerzett tapasztalataira, valamint a PSA Motorsport WRC-beli rutinjára alapozva fejlesztette ki az új 90 fokos hengerszögű, 2,6 literes biturbó V6 motorblokkot. A pilóta mögött elhelyezett 165 kg-os motor a hátsó kerekeket hajtja és a szabványnak megfelelően 500 kW (680 LE) maximális teljesítmény leadására képes.

A 7-sebességes szekvenciális váltó vezérlése a kormánynál lévő kapcsolókkal elektromosan történik. A fékrendszer teljes egészében elektronikusan vezérelt. A lassítási fázisokban a villanymotor által generált motorfékerőt valamint a fékbetétek által a tárcsákra kifejtett erőt az optimális fékerőeloszlás érdekében a pilóta maga szabályozza. Az energiagazdálkodás (a szabályozás értelmében max. 200 kW erejéig) tehát mind gyorsításkor, mind visszatápláláskor kulcsfontosságú tényező lesz az autó teljesítménye és hatékonysága szempontjából.

A Peugeot Sport a Hypercar versenyautóhoz a Totaltól származó egyedi fejlesztésű motor és sebességváltó-hűtőfolyadékokat valamint kenőanyagokat használ. E prototípusok az autó versenyképességéhez is nagyban hozzájárulnak. Kifejezetten nagy igénybevételre tervezték őket, és széles hőmérsékleti tartományban bizonyulnak tartósnak. A Total speciális kenőzsírokat is készített, amelyek versenycélokra kifejlesztett termékek tovább tökéletesített változatai.

Az akkumulátor a Peugeot Sport és a Saft (a Total leányvállalata) közös fejlesztése. A nagy sűrűségű és teljesítményű (900 V) akkumulátor kulcsszerepet játszik az autó teljesítményében, és tökéletesen integrálható a járműbe, valamint a hajtáslánc energiagazdálkodási folyamatába. Az új akkumulátort a pilóta mögött, az üzemanyagtartály alatt található karbonházban helyezik el, az autó monocoque típusú vázszerkezetén belül. Úgy tervezték, hogy egy esetleg 24 órát is meghaladó versenyciklus alatt végig ugyanazt a teljesítményt nyújtsa, és az ehhez szükséges élettartammal rendelkezzen.

A belsőégésű motor 500 kW (680 LE), az elektromos motor/generátor pedig 200 kW (272 LE) teljesítmény leadására képes, a szabályok a versenyzés során viszont csak 500 kW maximális teljesítményt engedélyeznek. A szabályzat tiltja a villamos erőforrás használatát 0 és 120 km/h sebesség között: gyorsításkor egyedül a belső égésű motor használható. Az elektromos motor/generátor csak az előírt sebesség elérését követően lép működésbe. Teljes gáznál a V6-os biturbó motor 300 kW-ban (408 LE) maximálja a saját teljesítményét, és azt a 200 kW-os elektromos motor/generátor által pillanatnyilag biztosított teljesítményhez igazítja. Az utóbbi közvetlenül az akkumulátor töltésszintjétől függ.

Az elektromos motor/generátor bekapcsolásakor a gépkocsi automatikusan négykerék-hajtásra vált. Ez másfajta viselkedést és például a nagy sebességgel bevett kanyarokban nagyobb stabilitást biztosít. Ha lemerül az akkumulátor, a belsőégésű motor ismét 500 kW-ra (680 LE) kapcsol. A versenyeken az akkumulátort indulás előtt egy hálózatra kapcsolt töltőeszköz segítségével 100%-ra feltöltik. Útközben viszont az akkumulátor kizárólag a fékezéskor felszabaduló mozgási energiának köszönhetően töltődik újra.

A belső égésű motorblokk teljesítménye az egyenes szakaszok végén 3%-kal 515 kW-ra (700 LE) növelhető. Az akkumulátor ilyenkor üres, így az elektromos motor/generátor 15 kW erejéig a váltóáramú generátor szerepét játssza. Ezt az „End of Straight” névre hallgató helyzetet az autó elektronikája automatikusan generálja. A belsőégésű, illetve a villanymotor, vagy akár egyszerre mindkettő használható a boxutcán való áthaladáskor, ahol a maximálisan megengedett sebesség 60 km/óra.

A Hypercar az előírásoknak megfelelően speciális érzékelőkkel lesz felszerelve, amelyek az egyes kerekeknél mért teljesítményt valós időben továbbítják a FIA illetékeseinek. Az utóbbiak így tudják biztosítani a BOP (Balance Of Performance = teljesítményeloszlás) révén rögzített maximális teljesítmény betartását.

Mielőtt az autó 2021 végén versenypályán is tesztelésre kerülne, a Peugeot Sport és a Total csapata tovább folytatja a fejlesztést, amelyet 2021 első felében a stratégiai fontosságú próbapados és szimulátoros megmérettetés követ.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 50.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/