Megjelent a McLaren márka hazánkban
Tegnap a Corinthia Hotel Budapest szállodában bemutatkozott a McLaren márka és az MP4-12C szuper-sportkocsi, amelyet most először lehetett látni Magyarországon. Mivel itthon márkakereskedés nem nyílik, a magyar vevők Bécsben vehetik át autójukat és a későbbiekben ott is szervizeltethetik azokat. Ősszel bővül a modellpaletta, érkezik a 12C Spider, amely talán még vonzóbb a kupénál.
A McLaren modern története 30 évvel ezelőtt kezdődött, azonban autógyártóként csak mintegy két éve funkcionálnak. Első modelljük az MP4-12C, amelynek értékesítését idén kezdték meg világszerte. A 12C szuper-sportkocsit a McLaren gazdag Formula 1-es szaktudásának felhasználásával építették meg; a mérnökök célja az volt, hogy új mércét állítsanak fel vele az egzotikus sportautó szegmensben.
A McLaren Automotive két év alatt globális, 38 tagú márkakereskedői hálózatot épített ki, 12C modelljük immár 22 országban kapható. A dealer hálózat természetesen tovább bővül, a tervek szerint 75 tagúra. Idén nyitott meg például a skóciai és a közép-kelet európai régiót kiszolgáló osztrák McLaren kereskedés, de egy svédországi, oroszországi és kínai bemutatóterem nyitása is a tervek között szerepel. A 12C modell az új, 40 millió fontos wokingi McLaren Production Centre gyártóüzemben készül. Jelenleg naponta 9 darabot szerelnek össze a létesítményben.
A McLaren Vienna a Wolfgang Denzel Auto AG leányvállalata, amely Ausztria legnagyobb autókereskedéssel foglalkozó vállalatcsoportja, és amely felelős a márka megjelenéséért a közép-kelet európai országokban. A májusban megnyitott új McLaren autószalon és szerviz Bécsben, az impozáns "Megadenzel Erdberg" ügyfélközpontban található, amely 58 ezer négyzetméter alapterületével a legnagyobb autókereskedés Európában. Ügyfélkiszolgálásban is Formula 1-es szintet hoz, ugyanis más gyártókkal ellentétben a McLaren dealerek helyben tárolnak minden alkatrészt az MP4-12C szuper-sportkocsihoz. Így a nagyobb javításokat is egy napon belül végre tudják hajtani. De ha szükséges, a cég „repülő orvost", azaz egy wokingi specialistát küld a világon bárhová, amennyiben ott helyben nem tudják megoldani a problémát.
A McLaren MP4-12C (h.sz./m.: 4509/1908/1199 mm) a szuper-sportkocsik között különlegesnek számít, mégpedig azért, mert ez az első teljes mértékben szénszálból készült sorozatgyártású modell. A cég már 30 éve használja versenykörülmények között a karbonszálat, utcai autóiban pedig 20 évvel ezelőtt kezdte alkalmazni. Emlékezzünk a legendás McLaren F1-re és a McLaren SLR-re! 1981-ben a McLaren istálló úttörőként alkalmazta a szénszálas műanyagot a Formula 1-ben, MP4/1 versenyautójuk karosszériája 100 százalékban ebből az anyagból készült (karbon monocoque). Ma pedig az MP4-12C utcai autó is hasznosítja ezt a technológiát.
A 12C MonoCell-nek elnevezett középső „kapszulája" extrém magas torziós merevséget biztosít és mindössze 75 kilogramm súlyú, tehát rendkívül biztonságossá és könnyűvé teszi az autót, amely a szuper-sportkocsiknál lényegi kérdés. A 12C száraz tömege 1301 kilogramm, a mindössze 198 kilós, 625 lóerős biturbó V8-as középmotor így 3,1 másodperc alatt katapultálja százra, 8,8 szekundum alatt gyorsítja kétszázra és 26,5 másodperc alatt 300-ra (feláras Corsa gumikon). Összehasonlításul: a 700 lovas, brutális Lamborghini Aventador a első két mutatványt 2,9 és 8,9 másodperc alatt hajtja végre. S még néhány fontos adat: a McLaren 10,6 másodperc alatt futja a negyed mérföldet (400 méter), a végsebessége pedig 333 km/óra.
Az MP4-12C fékezésnél is kijátssza az alacsony tömegéből eredő előnyöket: „légfékként" funkcionáló, aktív hátsó szárnya segédletével 30,5 méteren belül megáll 100 km/óráról és 123 méteren belül állóra fékez 200 km/órás sebességről.
A McLaren hangolható futóművel és váltóművel rendelkezik, ezért a mindennapokban kifejezetten kellemes társ tud lenni. Normál körülmények között nem fogyaszt sokat, mindössze 11,7 litert. Ám versenypályás használatra is alkalmas, és félelmetesen jó köridőkre képes. Mégpedig két egyedi technológiának, a Brake Steernek és a ProActive Chassis Controlnak köszönhetően. Előbbi egy Formula 1-es fejlesztés, amely az ívbelső hátsó kerék fékezésével segít kanyarban az ideális ívet megtartani. Utóbbi pedig a McLaren egyedi elektrohidraulikus adaptív felfüggesztése, amely páratlanul hatékony egyenetlen városi útakon és versenypályán is. A sofőr normál, sport és pálya hangolás közül választhat, mint a 7-fokozatú SSG szekvenciális váltómű esetében. Két évvel ezelőtt, egy szériakivitelű MP4-12C modellel 7 perc 28 másodperces kört autóztak a Nürburgring Nordschleifén, ami bámulatosan jó eredmény.
Nyitott tetővel is
A McLaren MP4-12C hazai bemutatkozásával egy időben jelentette be a brit gyártó, hogy felvesz rendeléseket a nyitott tetős új modellre, a 12C Spiderre is. A káprázatos külsejű kocsit ugyanaz a 625 lóerős, 32 szelepes, 3,8 literes biturbós V8-as erőforrás hajtja, mint a 12C modellt. Az első kiszállítások novemberben lesznek.
A 12C Monocell struktúrája olyan merev, hogy a Spider esetében nem volt szükség külön megerősítésre, így az csupán 40 kilogrammal nagyobb súlyú, mint a kupé. Száraz tömege 1341 kilogrammra adódott. A 12C Spider kéttized másodperccel lassúbb a 0-200 km/órás sprintben, mint a kupé, a végsebessége pedig 4 km/órával szerényebb (329 km/óra), azonban a gyakorlatban a tulajdonosok ezt aligha fogják észrevenni.
Az elektromos keménytető 17 másodperc alatt nyílik illetve záródik, akár menet közben is, 30 km/órás sebességig. A kellemetlen légörvényeket a sofőr és utasa mögötti szélvédőüveg csökkenti minimálisra, de csukott tetőnél leereszthető, hogy a V8-as motor orgánuma maradéktalanul élvezhető legyen. Zárt tető esetén az ülések mögé is lehet pakolni, 52 literes üreg várja a holmikat. A McLaren MP4-12C Spidert passzív borulásvédelemmel is felszerelték.
Az igen vonzó Spider vételára Ausztriában 280 500 euró, így jelentősen drágább a kupénál, ami már 240 250 eurótól elvihető. Persze extrákra még több autó árát el lehet költeni, a karbon kerámia fékrendszer például 13 460 euróba kerül.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)