Mi lesz a Detroiti Hármakkal?
A The Washington Post szerint még a szövetségi mentőcsomaggal sem biztos, hogy mindhárom vállalat életben marad.
Az amerikai kongresszus már a héten el akarja fogadni a demokrata párti kezdeményezést arról, hogy a három vezető amerikai autógyár, a General Motors, a Ford Motor és a Chrysler 15-17 milliárd dollár összegű szövetségi áthidaló hitelt kapjon.
A kongresszusból kiszivárgott információk szerint ekkora összegről állapodtak meg a Fehér Ház képviselői és a törvényhozás demokrata vezetői. Az összeg alig a fele annak, mint amennyit a detroiti hármak igényeltek; a vezérigazgatók vállalataik átszervezési tervének bemutatásával 34 milliárd dollárt kértek az összeomlás elkerüléséhez. A demokrata vezetők reménye szerint a kialkudott összegből a GM, a Ford és a Chrysler márciusig folytathatja működését, akkor pedig az Obama-kormányzat és az új összetételű kongresszus már új mentőcsomagról dönthet.
A General Motors (GM) összesen 18 milliárd dollár hitelt kér. A 252 ezer embert foglalkozó cégnek 2007-ben 38 milliárd dollár vesztesége volt. Richard Wagoner vezérigazgató szerint cégének decemberben 4 milliárd, januárban újabb 4 milliárd dollár segítségre lesz szüksége az életben maradáshoz. A GM piaci részesedése a 2000. évi 28,7 százalékról 2008-ban 22,2 százalékra esett. A Times magazin összeállítása szerint a GM-nél hosszú távú vezetési gondok vannak, a vállalat nem volt képes autóit és termelési rendszerét a megváltozott fogyasztói igények szerint átalakítani. A cégnek újra kell tárgyalni a munkaszerződéseket és gyárait rugalmasabbá kell tennie. A GM jövőbeni reménye a 40 mérföld per gallonos fogyasztást ígérő Chevy Volt elektromos hibrid autó. A cég négy alapmárkájára – Chevrolet, Buick, GMC és Cadillac – akar koncentrálni, és a tervek szerint megválik a Hummertől, a Saabtól, a Saturntől és a Pontiactól, vagy beolvasztja azokat. A cég a jelenlegi 6450-ről 2012-ig 4700-ra tervezi csökkenteni márkakereskedéseinek számát (ez még így is négyszer több lesz a Toyota-kereskedéseknél).
A Ford van a három detroiti cég közül a legkedvezőbb pénzügyi helyzetben, a vállalatot nem fenyegeti közvetlen fizetésképtelenség. A 87 700 főt foglalkoztató vállalat tavaly 2,7 milliárd dollár veszteséget könyvelt el. Alan Mullaly vezérigazgató 9 milliárd dolláros készenléti hitelkeretre tart igényt, arra az esetre, ha a dolgok rosszabbra fordulnának. A Ford az amerikai piacon 2000-ben a forgalom 23,5 százalékát, idén már csak 15 százalékát birtokolta. A Ford az utóbbi években sikeresen “zöldebbé” formálta magát, népszerűek voltak hibrid terepjáró modelljei. A cég sikeressége a kis- és közepes járművek gyártásától függ, közöttük olyan hibrid modellektől, amelyek nemzetközileg is állják a versenyt. A legnagyobb reménye az amerikai piacon 2010-ben megjelenő Fiesta, amely az Európában már kapható modell másolata. A Ford valószínűleg túlad a Volvón.
A Chrysler első embere, Robert Nardelli közölte: 7 milliárd dolláros “sürgős áthidaló hitelre” van szüksége. A cég vezetése a GM-hez hasonlóan azt mondta, ha év végéig nem jut szövetségi segítséghez, csődbe mehet. A Chrysler 55 ezer embert foglalkoztat, az utóbbi negyedévben 3 milliárd dollárral apadt készpénztartaléka. A Chryslernél, miután katasztrofálisnak bizonyult fúziója a Daimlerrel, a többségi tulajdont a Cerberus szerezte meg. A Chrysler hagyományos sikeres modelljei, a nagy városi teherautók, a nagy teljesítményű járművek vereséget szenvedtek a magas olajárak közepette. A cég szerződést kötött a Volkswagennel és a Nissannal, hogy járműveket készít azoknak, de a költségek megosztáshoz mindenképpen egy partnerre lesz szüksége. A cég egyik reménye a jövőbeni sikerre az elektromoskisautó-program.
A három autógyártó eladásai novemberben nagyot zuhantak az egy évvel ezelőttihez képest: a GM forgalma 41 százalékkal, a Fordé 31-gyel, a Chrysleré 47-tel csökkent. A pénteki hitelmegállapodás kapcsán George Bush elnök figyelmeztetett: a három vezető autóvállalat egyike nem biztos, hogy túl fogja élni a válságot.
Nancy Pelosi házelnök közölte: a kongresszus ragaszkodni fog ahhoz, hogy az adófizetők pénzéből nyújtandó kölcsönöket folyamatos és szigorú felügyelet mellett költsék el az amerikai autóipar hosszú távú versenyképességének biztosítására.
A The Washington Times szerint a Nagy Hármaknak nem szabadna több szövetségi hitelt nyújtani, hiszen a nagy szövetségi kölcsön modellje nem működik, ez bebizonyosodott már 1979-ben, az akkor megsegített Chrysler esetében. Ehelyett arra van szükség, amire a Chrysler annak idején nem volt hajlandó: csődeljárás keretében gyökeres átszervezést végrehajtani a munkaszerződések újratárgyalásával.
A mértékadó The Wall Street Journal is úgy foglalt állást: a nyitott végű szövetségi hitelek helyett jobbnak tűnik a csőd, hiszen maguk a vezérigazgatók sem biztosak abban, hogy a jövő energiatakarékos járműveit jobban és nagyobb profittal tudják majd értékesíteni, mint a jelenlegi járműveket. Az újság “áthidaló hitel a semmibe” kifejezéssel jellemezte a tervezett szövetségi segélyt.
A The Washington Post megállapította: a GM és a Chrysler a csőd szélén tántorog. A Ford figyelmeztetett, ő is csődbe mehet, ha valamelyik versenytársával ez történik. A lap szerint kétség sem fér hozzá, hogy a Nagy Hármak csődje katasztrofális hatással járna a gazdaságra, ezért ezt mindenképpen el kell kerülni. Az újság szerint bizonyos, hogy további több ezer munkahely fog megszűnni, részben örökre, és még a szövetségi mentőcsomaggal sem biztos, hogy mindhárom vállalat életben marad.
Forrás: MTI
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)