Módosul a zöldkártya
Júniustól a gépjárművek környezetvédelmi felülvizsgálata változik. A zöldkártya ellenőrzés ára ugyan nem, de az eljárás szigorodik.
Az eddig kiadott zöldkártyára a vizsgálatot végző szakember “mérlegelése” utáni adatok kerültek. Júniustól már a vizsgálatot végző számítógép által mért adatokat vezetik rá az adatlapra. Az autótulajdonosok többségét nem érinti érzékenyen a szigorítás, de a karbantartásra szoruló autókat csak a szükséges javítások elvégzése után lehet ismét forgalomba helyezni. A forgalomba helyezés költségei gyakorlatilag egy 3-4 éves középkategóriás dízelmotoros autó esetén, ami legalább 250 ezer kilométert futott elérheti akár a fél millió forintot is. A szakértők és a szakműhelyek szerint a szigorítás ellenére nem várható tömeges forgalomból való kivonás. Egyes becslések szerint 100 személygépkocsiból 20-30 nem teljesíti az előírt határértékeket, de ezek nagy részén a szakszervizben a beállítások elvégzésével kiküszöbölhető a káros-anyag kibocsátás túllépés. A legveszélyeztetettebb géposztály a 11 évnél idősebb dízel autók. A vizsgálat során ugyanis több másodpercekig kell teljes fordulaton tartani a motort terhelés nélkül, előfordulhatnak az idősebb dízeleknél alkatrészhibák, törések vagy mechanikai problémák.
A másik olyan kategória, ami megszenvedheti a szigorítást az a kétüteműek népes családja, illetve a volt szocialista járművek. Mindjárt a szakműhelyek felkeresése után akadályba ütközhetnek a kétütemű és a volt szocialista gyártmányú autó tulajdonosok, mivel rengeteg szerviz nem foglalkozik az ilyen típusokkal. Nagyon sokan majd mindent megtesznek, hogy ne kelljen autójukat a roncstelepre vinni. Ezért vannak, akik már most azon spekulálnak, hogyan kerüljék meg a rendszert. A szigorítást bevezető hivatalnál viszont úgy gondolják, hogy ezt a rendszert nem fogják tudni megkerülni. Ha mondjuk egy autóról kiderül, hogy érvényes zöldkártyája van, ám a közúti mérésen megbukik, az engedélyt kiállító szakműhely jogosultságát megvonják. A változásokat követően fontos kérdések merülnek fel, mi lesz a sorsa a forgalomból kivont gépkocsiknak, képes lesz-e az európai uniós előírásokban meghatározott újrahasznosító iparágnak feldolgozni ezt a hirtelen többletnövekedést. Mi lesz azokkal a tulajdonosokkal, akik nem tudnak új autót vagy fiatalabb használtautót vásárolni. Milyen gyakran találkozhatunk majd az utakon a közúti ellenőrzésekkel és valóban kijátszhatatlan-e a vizsgálat…
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)