Négyajtós kupéval jelentkezett a Kia
A Kia a Stingerrel valósággal ellopta a show-t a konkurencia elől Detroitban. Az ötszemélyes ferdehátú sportszedán a legnagyobb teljesítményű sorozatgyártású modell a cég történetében. Többféle motorral és hajtáslánccal, luxusszínvonalú belsővel érkezik, idén először az Egyesült Államokban, de 2017 végén Európába is elér.
A Stinger ősének, fejlesztési bázisának tekinthető GT tanulmányautó 2011-ben, a Frankfurti Autószalonon mutatkozott be először, az azt követő öt évben pedig valósággá vált. Miután a Stinger házon belül zöld utat kapott, a gran turismo kérdés mantrázásával kezdetét vette a fejlesztés. A Kia vezetőinek üzenete egyértelmű volt: az érkező modell formája legyen bátor. És az is lett. Ugyanilyen fontos volt, hogy fürge legyen és gyors, ugyanakkor luxuskivitelű és csendes. Meg kellett teremteni továbbá a tökéletes egyensúlyt vezetésben és kezelhetőségben, mindezt öt kényelmes ülőhellyel, és elegendő csomagtérrel. Nagyon sok mindent figyelembe kellett venni, hogy autentikus gran turismo születhessen. A Stinger az.
A Stinger formája farhangsúlyos, a megjelenés legfontosabb elemei a hátsókerék-hajtásra utalnak, ilyen a hosszú gépháztető, a rövid első túlnyúlás, a hosszú tengelytáv, valamint a tekintélyes hátsó túlnyúlás is. A Stinger vizuális egyensúlya tökéletes, úgy tervezték meg, hogy elegancia és sportosság jellemezze, ne pedig agresszió.
A széles első és hátsó nyomtáv, valamint az ajtók körüli süllyesztett kontúrok fokozzák a forma vizuális erejét, míg az övvonal kiemeli a ferdehátú „fastback” sziluettet. Ezeken kívül a külső formaterv elemei funkcionálisak – az orr, a kerékdobok kopoltyúi, a sima fenéklemez és a hátsó diffúzor –, javítják az aerodinamikát. Hátul négy ovális kipufogón távoznak a gázok. Természetesen megvan a Kia márkavédjegy tigrisorr hűtőmaszk is, amely komplex egységet alkot a LED-es fényszórókkal.
A kabin alacsony (magasság: 1,4 méter), ezért lapos szögben döntött a szélvédő, és ez a lendület megmarad a hátsó részen is, álló helyzetben is dinamikus oldalnézetet kölcsönözve az autónak. Belül az utasok mindent megkapnak, ami az utazásukat luxusélménnyé varázsolja. Rendkívül puha Nappa bőrből készült kárpitozás is elérhető, az ülések határozottan formázottak, a vezetőnél levegővel szabályozható párnák vannak a háttámlában.
A műszerfalon vízszintes síkban található mindaz, ami a vezetőnek fontos. A középkonzol két részre osztott: az információs és szórakoztató egységek nagyméretű, színes érintőképernyőről vezérelhetők, illetve azokon jeleníthetők meg, míg alatta a légkondicionáló és a szellőzés vezérlőpanelje található. A kormány bőrborítású, a műszerpult analóg és digitális egységek kombinációja. A nagy főműszert fémgyűrű keret emeli ki, mutatója pedig tűzpiros. A színes TFT panelen olyan adatok jelennek meg, mint a G-erők, pályán a köridők, a motorolaj hőmérséklete, valamint egyéb kiegészítő információk, mint a fedélzeti számítógép, a vezetői beállítások, a navigáció vagy a diagnosztikai adatok. A könnyed, légies ihletésű küllős szellőzők elöl és hátul is megtalálhatók, matt króm keret veszi mindet körbe. A hosszú tengelytáv miatt bőséges mind az első, mind a hátsó lábtér, sőt az alacsony ülőhelyzetből adódóan a fejtér sem szűkös.
A Stinger 2905 mm-es tengelytávja jelentősen hosszabb, mint az Audi A4-é, a BMW 4-es Gran Coupe-é, az Infiniti Q50-é és a Lexus IS-é, sőt lekörözi a Lexus GS-t és a Mercedes-Benz CLS-t is. A teljes hossz (4830 mm) és a szélesség (1870 mm) ugyancsak több a szegmens szereplőinél, így rendkívül tágas a belső. A Stinger csomagtere is sok versenytársáénál nagyobb, elegendő a hely az utasok poggyászainak, golf táskáknak, és elérhető villanymotoros fedélmozgatás is.
A kiváló irányíthatóság és kezelhetőség, a precíz futómű geometria alapja az ultra merev vázszerkezet, amit a Stinger esetében 55 százalékban alkalmazott nagy szakítószilárdságú acélokkal értek el. A merev karosszéria hozzájárul a kiváló zajkomforthoz is. Az elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztés beállításánál fontos volt, hogy a vezető optimális visszajelzéseket kapjon. A Kia először alkalmaz elektronikusan vezérelt adaptív felfüggesztést, amellyel igény szerint módosíthatók az autó menettulajdonságai. Bár az alapbeállítás mindig próbál alkalmazkodni a vezetőhöz, ez módosítható az útviszonyok és a vezetői stílus függvényében. A rendszer ötféle üzemmódba kapcsolható: Personal, Eco, Sport, Comfort és Smart.
Az elektromos rásegítésű, változó áttételű R-MDPS kormánymű különlegessége, hogy a szervomotor nem a kormányoszlopra, hanem magára a fogaslécre hajt be, ezáltal a vezető sokkal közvetlenebbnek érzi az irányítást, továbbá elmaradnak a nemkívánatos rezgések is a kormányoszlopon. Az öt választható üzemmód hatással van a szervokormány működésére is.
A hosszú gépháztető alatt kétféle hosszirányban álló, turbós benzinmotor dolgozhat. Hivatalosan még fejlesztés alatt áll mindkét motor, az alapot jelentő 2,0 literes, turbós négyhengeres Theta II sorozatú erőforrás becsült teljesítménye 255 LE (6200/perc). Maximális forgatónyomatéka 353 Nm széles, 1400-4000/perc közötti fordulatszám-tartományban. Hasonló tájékoztató adatok már rendelkezésre állnak a 3,3 literes, V6-os ikerturbós Lambda II motorról is: ennek teljesítménye várhatóan 365 LE (6000/perc), maximális forgatónyomatéka pedig 510 Nm 1300-4500/perc között. A Kia célja, hogy a V6-os változat 5,1 másodperc alatt gyorsuljon százra, végsebessége pedig elérje a 269 km/órát.
A K900 luxusmodell után a Stinger a második Kia, amelyik megkapja azt a második generációs, nyolcfokozatú, kormányról is kapcsolgatható bolygóműves automataváltót, amit kifejezetten hátsókerék-hajtású típusokhoz terveztek. Akárcsak a felfüggesztésre és a kormányműre, a váltóra is hatással van az ötféle választható menetprogram, sőt a gázpedál érzékenysége is változik.
Mivel a szenvedélyes vezetők nem mindig közlekednek ideális útviszonyok között, a Stinger az első Kia szedán, amely igény szerint elérhető hátsó-, vagy összkerékhajtással is. A hátsó kerék feletti uralom nem mindig optimális vízen vagy szárazon, ezért az összkerékhajtás új, nyomatékvektoros rendszerrel dolgozik, amely figyeli a vezető utasításait és az útviszonyokat, majd ennek függvényében szabályozza a nyomatékot és a fékerőt a kerekeken. A hátsókerék-hajtású Stinger hátsó tengelyén mechanikus önzáró differenciálmű dolgozik. A 2,0 literes négyhengeres, turbós gép 18 colos kerekeket hord, a 3,3 literes V6-os ikerturbóshoz pedig 19 colos felnik járnak, elöl 225/40, hátul 255/35 méretű gumikkal. A belső hűtésű tárcsákkal lassító Brembo fékrendszer szériatartozék a 3,3 literes változaton, elöl négy-, hátul kétdugattyús féknyergekkel.
A Kia Stinger európai értékesítése várhatóan 2017 utolsó negyedévében indul.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)