Négyturbós dízelmotor az 5-ös BMW-ben
A BMW megtoldotta eggyel a turbófeltöltők számát a 3 literes soros hathengeres dízelmotorjában, s megszületett az új M550d szuperdízel. Az 5-ös limuzin gázolajos csúcsmodellje úgy megy, mint az előző M5-ös, s ez nagy szó.
A legfrissebb M Performance modell, a BMW M550d xDrive-ban minden idők legerősebb hathengeres dízelmotorja dohog. Teljesítményével felülmúlja az eddigi rekorder háromturbós gázolajost, melyet ugyancsak a bajor márka autóiban ismerhettünk meg. Az M550d modellben a 3 literes sorhatos dízel eddig 381 lóerőt tudott, most egy plusz turbóval azonban már 400 lóerőt ad le. Négy darab turbófeltöltő többlépcsős feltöltést valósít meg, eltüntetve a turbólyukat, a common rail rendszer pedig akár 2500 bart meghaladó nyomással préseli az üzemanyagot az égésterekbe.
A 400 lóerős maximális teljesítmény 4400-as fordulatszámon jelenik meg, a 760 Nm-es nyomaték pedig 2000-3000-es fordulatszám között használható ki. Az 5-ös limuzin bámulatos, 4,4 másodperc alatt gyorsul százra, míg a kombi 4,6 másodperc alatt hajtja végre ezt a mutatványt. Ez elképesztő, ha belegondolunk, hogy a sztenderd F10-es, 560 lovas BMW M5 is pontosan 4,4 szekundum alatt katapultált 100 km/órára. Az új erőforrás, bár 19 lóerővel és 20 Nm-rel többet ad le, mint az előző generációs háromturbós blokk, átlagfogyasztása 11 százalékkal mérsékeltebb. Papíron az M550d xDrive szedán 5,9, a kombi 6,2 litert eszik, ami szenzációsan kevés. A motorhoz nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó csatlakozik.
A modern többlépcsős feltöltő rendszer nagyon hamar felépíti a töltőnyomást, már alacsony, 1000-es motorfordulatszámon 450 Nm áll rendelkezésre. Két darab nagy, változó geometriájú és két darab kisnyomású turbófeltöltő dolgozik az új motorban, a két kompakt kisnyomású feltöltő a korábbi egy nagyot váltotta fel, rengeteget javítva a gázreakción. A két kisnyomású és az egyik nagynyomású feltöltő állandóan működik menet közben, míg a negyedik, nagy töltő 2500-as fordulatszámon lép munkába. Az új motort ráadásul nemcsak a nagy, hanem a kisnyomású fázisban is ellátták kipufogógáz-visszavezető rendszerrel, így a feltöltők még hatékonyabban üzemelhetnek és mérsékeltebb az emissziójuk. Az üzemanyagot a 2500 baros nyomást elérő piezo injektorok minden eddiginél precízebben porlasztják. A kipufogógáz-kezelésről a dízel részecskeszűrő és a NOX csapda mellett AdBlue befecskendezéses SCR rendszer gondoskodik.
Az intelligens összkerékhajtással és M sportfutóművel felvértezett M550d 10 mm-rel lejjebb ül, mint a normál modell, és 19-es felnikre szerelt eltérő szélességű, 245/40 és 275/35 méretű abroncsokon gördül. Extraként természetesen 20-as szett is kérhető az autóhoz, 245/35 és 275/30 méretű gumikkal. Másik opció a professzionális adaptív M sportfutómű, amely kerekenként szabályozza a csillapítást és a beépített aktív stabilizátorok révén minimálisra csökkenti a karosszériamozgásokat. A sofőr nem kevesebb, mint hatféle menetprogram közül tud választani.
Az M550d xDrive egyébiránt M Performance kiegészítői és M aerodinamikai csomagja alapján is felismerhető; nagyobb légbeömlős első lökhárító, egyedi hűtőmaszk, M-es hátsó légterelő és nagyméretű kipufogóvégek jellemzik. Ezen kívül a BMW-vesék kerete, az első kötény és az oldalsó légterelő lapok, valamint a külső tükörházak Cesium szürke színűek. Az utastérben szövet/Alcantara sportülések, alumínium dekorációs elemek, M sportpedálok és váltófüles M bőr sportkormány ösztönzik a sportos vezetést.
A BMW M Performance portfoliója jelenleg kilenc modellt számlál, hozzájuk csatlakozik 2017 nyarán az M550d xDrive szedán, az év végén pedig az M550d kombi.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)