Negyvenéves az első Wankel-motoros Mazda
Pontosan 40 évvel ezelőtt jelent meg az első Wankel forgódugattyús motorral hajtott Mazda gépkocsi, a Cosmo Sport, azóta pedig több mint 1 millió 970 ezer darab ilyen autó került az utakra. Az 50-es évek végéig számos autógyártó próbált egy ütőképes forgódugattyús motort kifejleszteni, azonban végül egyik sem tudott megküzdeni a kihívással. Csak a Mazdának sikerült tömeggyártásba vinni a technológiát.
Pontosan 40 évvel ezelőtt jelent meg az első Wankel forgódugattyús motorral hajtott Mazda gépkocsi, a Cosmo Sport, azóta pedig több mint 1 millió 970 ezer darab ilyen autó került az utakra. Az 50-es évek végéig számos autógyártó próbált egy ütőképes forgódugattyús motort kifejleszteni, azonban végül egyik sem tudott megküzdeni a kihívással. Csak a Mazdának sikerült tömeggyártásba vinni a technológiát.
1967. május 30-án megkezdődött az első kétrotoros Wankel-motorral felszerelt Mazda, a Cosmo Sport értékesítése. Ezután nem volt megállás, sorra kerültek piacra az újabb “RE” modellek, mint a Familia Rotary Coupe, a Savanna, a legendás RX-7 és az Eunos Cosmo. Az évek alatt számos konstrukciós problémát kellett megoldani (pl. fogyasztás, élettartam, károsanyag-kibocsátás), de az RE modellek végül befutottak. A Mazda 1968-tól az autósportban is képviseltette magát az RE modellekkel, s nem is eredménytelenül. Máig emlékezetes például a háromtárcsás Wankel-motorral szerelt Mazda 787B győzelme Le Mans-ban 1991-ben. Rajta kívül japán gyártmányú autó még nem nyert 24 órás versenyt. Ezen kívül a forgódugattyús versenyautók több mint 100 győzelmet jegyeznek a japán túrautó bajnokságban, valamint az amerikai International Motor Sports Association (IMSA) sorozatban.
A legendás RX-7 sportkocsi után a japán gyártó életében az RX-8 jelentett mérföldkövet, amit 2003-ban ismert meg a világ. Az autót már az új generációs RENESIS forgódugattyús szívómotor mozgatta, ami elődeinél könnyebb, környezetbarátabb és erősebb volt. A RENESIS 2003-ban el is nyerte egy tekintélyes brit szaklap Év Motorja díját.
Jelenleg a Mazda a hidrogénes RENESIS motor továbbfejlesztésén dolgozik; mint ismeretes, ez az erőforrás nulla széndioxid kibocsátású. A hidrogénnel is üzemelő erőforrás fejlesztése még 1991-ben vette kezdetét, majd 2006. februárjában az RX-8 Hydrogen RE típusban öltött testet, ami a világ első lízingelhető hidrogénhajtású járműve lett. Japánban már hét darab RX-8 Hydrogent adtak bérbe.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)