Nem biztos, hogy az e-autó a világ megmentője
címkék: dízel, elektromos, előny, hátrány, károsanyag-kibocsátás, robbanómotor, széndioxid
Miközben meredeken esik vissza a dízelmotoros járművek iránti kereslet, német szakértői vélemények szerint a teljes gyártási folyamatot tekintve az e-autóknak nincs előnye a dízelekkel szemben.
Ezt a nézetet képviselik kölni és müncheni egyetemi kutatók. Véleményük szerint a dízel elleni támadások elsősorban a gyártóknak a motorokkal kapcsolatos visszaélésein alapulnak. E kérdéseket a bíróságokra kellene hagyni és visszatérni a dízelmotor racionális megítéléséhez.
A kutatók két középkategóriás autó hivatalos mérési adatait hasonlították össze: a Mercedes C 220 d és a Tesla Model 3 számait.
Számításba vették az akkumulátorok gyártásához , illetve a kocsi mozgatásához felhasznált energiát. A németországi elektromos energia 22.7 százaléka 2018-ban barnaszénből származott – ami a legkevésbé sem környezetbarát. Egy elektromos autó széndioxid-kibocsátása az előbbieket figyelembe véve 83 gr/km. Ehhez járul az e-autó gyártásához szükséges energia alapján további 156-181 g/km. Ezzel szemben egy dízelmotornál összesítve az energia-felhasználást csak 141 g/km károsanyag-kibocsátást találunk – azaz kevesebbet.
A kutatók elutasítják az érvelést, hogy amennyiben az e-kocsik mozgatásához csak újrahasznosított, szél- vagy napenergiát használnak, akkor az autók semmi károsanyagot nem bocsátanak ki. Az e-autókat nem lehet csak a szezonálisan változó mennyiségű megújuló forrásokból ellátni. Amennyiben viszont más forrásokból származó árammal futnak, az annak gyártásához szükséges károsanyag-kibocsátást is számításba kell venni, érvelnek. Nem is szólva arról, hogy az akkukban felhasznált lítiumot, kobaltot és mangánt nagy energia-ráfordítással bányásszák.
AZ EU előírásai szerint 2021-től az autógyárak új termékeinél átlag 95 g/km széndioxidra kell leszorítani a károsanyag-kibocsátást. Ez benzinmotoroknál 4,1, dízeleknél 3,6 l/100 km-es fogyasztást jelent. A német szakértők szerint a földgáz felhasználása jelentheti a megoldást, hiszen a robbanómotoroknak gázüzemre való átállítása minimális erőfeszítést igényel az elektromos kocsik gyártásához képest.
(Forrás: Business Insider)
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)