Pályarekorddal debütált a Porsche 918 Spyder
A Frankfurtban a hét elején debütált hibrid Porsche szuper-sportkocsi, a 918 Spyder máris bebiztosította magának a leggyorsabb sorozatgyártású sportkocsi címet. A Porsche gyári pilótája, Marc Lieb 6 perc 57 másodperces kört ment vele a 20,6 kilométer hosszú Nürburgring Nordschleife szakaszon, 14 másodperccel megjavítva a négy éve érvényben lévő rekordot.
Mindhárom pilóta – a korábbi rali Európa bajnok Walter Röhrl, a Porsche tesztpilótája Timo Kluck, és a Porsche hivatásos pilótája Marc Lieb – megdöntötte a korábbi 7 perc 11 másodperces rekordot, de Marc Lieb bizonyult a leggyorsabbnak. Ideje 6 perc 57 másodperc, átlagsebessége pedig 179,5 km/óra volt. A tesztautó természetesen teljesen gyári kivitelű volt, kiegészítve a feláras, eltérő megjelenést biztosító és a menetteljesítményeket tovább javító „Weissach” csomaggal.
A Porsche a 918 Spyder megalkotásánál minden tudását latba vetette. Egy technikailag rendkívül fejlett autót hozott létre, melynek számos megoldása egyenesen a versenyzés világából érkezett, ugyanakkor kijelöli az utat a jövő Porsche sportkocsijai előtt is. A 918 Spyder a világ egyik leggyorsabb autója, ugyanakkor intelligens, opcionálisan összkerékhajtást biztosító hibrid hajtáslánca révén rendkívül takarékos és környezetkímélő is egyben.
Az egész teherviselő struktúrát, valamint a gyűrődési zónákat szénszálas műanyagból alakították ki; a Weissach csomaggal felszerelt példányok a két beépített villanymotor, az akkumulátor és a teljesítményszabályzó elektronika ellenére is csupán 1640 kilogrammot nyomnak. (A normál változat 35 kilogrammal nehezebb). A tömegközéppont alacsony, a tengelyenkénti súlyelosztás pedig 43/57 arányú, ami ideális egy alapvetően hátsókerék-hajtású sportkocsi számára.
A futómű a motorsportból származik, de hátsókerék-kormányzással és adaptív lengéscsillapítással is megfejelték. A hátsó kerekek az elsőkkel megegyező vagy ellentétes irányban, 3 fokig képesek elfordulni, ami kis sebességnél gyorsabbá teszi a kanyarvételt, nagy sebességnél pedig nagymértékben növeli a far stabilitását. Ezen kívül a 918 Spyder karosszériája aktív aerodinamikai elemeket is tartalmaz, amelyek a hibrid hajtásrendszer kiválasztott menetmódjának megfelelően variálják a tengelyekre ható leszorító erőt. A behúzható hátsó légterelő szárny például verseny üzemmódban a legmeredekebb szögbe áll, hogy a hátsó tengelyen növelje a tapadást, míg az autó hasán lévő légterelő lapok a levegő diffúzor-csatornákba terelésével „ground effect” hatást keltenek.
A Porsche fejlesztői öt különböző menetmóddal ruházták fel a 918 Spydert, hogy mindenféle körülmények között maximálisan teljesítsen. Induláskor az alapértelmezett üzemmód az „E-Power”, azaz az elektromos hajtás. Ideális körülmények között az autó így 30 kilométert képes megtenni nulla emisszióval. Nem is lassú, 7 másodperc alatt fel tud gyorsulni százra és akár 150 km/órás sebességgel is haladhat. A benzinmotor csak akkor kapcsol be (aktiválva a hibrid üzemmódot), ha az akkumulátor töltöttség a minimum szint alá esik. „Hybrid” üzemmódban a villanymotorok és a benzinmotor egymást váltva dolgoznak és a maximális hatékonyságra, a lehető legalacsonyabb fogyasztásra törekednek. Ha a dinamikusabb haladás a cél, a kormányon elhelyezett tekerővel kiválasztható a „Sport Hybrid” üzemmód, amikor a benzinmotor állandóan hajt, a villanymotorok pedig plusz erőt szolgáltatnak. „Race Hybrid” beállításnál ugyanaz a séma, mint a Sport Hybridnél, de a benzinmotor részterhelésnél tölti az akkumulátort, a villanymotorok leadják a maximális teljesítményüket, a hétfokozatú PDK váltó pedig fürgébben váltogat. S végül elérhető a „Hot Lap” beállítás, amely a rendszer teljes potenciálját kihasználja néhány gyors kör erejéig.
A 918 Spyder elsődleges meghajtásáról az RS Spyder versenyautóból származó 4,6 literes szívó V8-as motor gondoskodik, amely 8600-as főtengely-fordulatnál 608 lóerőt ad le. A szárazkarteres olajozású erőforrás a Porsche legnagyobb literteljesítményű szívómotorja (132 LE/l), a legendás Carrera GT-jét is jócskán felülmúlja (106 LE/l). Az égéstermék ráadásul felül távozik, ami abszolút egyedülálló megoldás a sorozatgyártású járművek között. A megoldás nagy előnye, hogy a gázok rövid utat tesznek meg, a fojtás pedig alacsony. A benzinmotor munkáját két villanymotor segítheti, a hátsó tengelyre épített 156, míg az első tengelyre helyezett motor 130 lóerős.
Mivel a 918 Spyder párhuzamos hibrid, a hátsó tengelyét a villanymotor vagy a benzinmotor önállóan, illetve kombináltan is hajthatja. Sport vagy verseny üzemmódban a 918 Spyder összkerékhajtású lesz, teljesítménye pedig eléri a 887 lóerőt. A kombinált nyomaték 1086 newtonméter. A 918 Spyder 2,8 szekundum alatt sprintel százra, 7,9 másodperc alatt eléri a kétszázat, 23 másodperc alatt a háromszázat, a végsebessége pedig több mint 340 km/óra. Esetében lényeges információ, hogy átlagosan csupán 3,3 litert fogyaszt és 79 g/km a széndioxid-kibocsátása. A villanymotorok egy folyadékhűtéssel ellátott, 68 kWh-s lítium-ion telepből nyerik az energiát, amire a Porsche hét év garanciát biztosít. Univerzális vagy fali töltővel a telep otthonról is feltölthető, négy, illetve akár két óra alatt. Extraként gyorstöltő is rendelkezésre áll az autóhoz, amely mindössze 25 perc alatt 100 százalékosra tölti az akkumulátort.
A teljesítmény-orientált ügyfelek megrendelhetik az autót „Weissach” csomaggal is, amely példányok a legendás Porsche versenyautókat idéző festésükről, nyers karbon karosszériaelemeikről (tető, hátsó sárvédő, külső tükör és szélvédőkeret) ismerhetők fel. A kerékjáratokban magnézium kerekek forognak, az utastérben pedig Alcantara kárpitozás, vékonyabb szigetelés, karbon betétek és hatpontos biztonsági övek teremtenek sportosabb hangulatot. A Weissach csomagos 918 Spyder 35 kilogrammal könnyebb a normál változatnál.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)