Pekingben mindenkinek csak egy autója lehet
Pekingben korlátozzák a kiadható gépkocsi-rendszámokat. A jövőben minden pekinginek egy autó lehet a nevén, és emelkednek a parkolási díjak is – csak néhány az új, drákói intézkedések közül, amelyekkel a kínai főváros ellehetetlenült közúti közlekedési helyzetén kívánnak javítani.
A pekingi kormányzat csütörtökön bejelentette, hogy a jövő évben 240 ezer darabra korlátozza a kiadható rendszámok keretét, s már péntektől csak sorsolás útján juthat valaki rendszámhoz.
A havi átlag 17 600 rendszámtábla 88 százalékát kaphatják majd magán személyautó-vásárlók, két százalék jut a kereskedelmi járműveknek, és a maradék tíz százalékon osztoznak a vállalatok és a kormányzati szervek. 2010-ben 700 ezer új autót adtak el Pekingben, ami azt jelenti, hogy a hivatalos statisztika szerint számuk immár meghaladja 4,7 milliót. Az új szabályok szerint egy pekingi polgár nevén egy autó lehet. Amennyiben valaki újra cseréli régi kocsiját, abban az esetben nem kell a sorsolásban részt vennie.
Ötszörös parkolódíj-emelés
2011. április elsejétől új parkolási tarifákat vezetnek be. Egyes helyeken az eddigi ötszörösébe kerül majd a parkolás; az ötös körgyűrűn belül az eddigi 30 perc helyett 15 percre szabják meg a díjakat. A nem Pekingben regisztrált autókat – ugyancsak az ötös körgyűrűn belül – nem engedik a városba a reggeli és délutáni csúcsforgalmi időszakban.
Az intézkedések egyértelműen átalakítják az autópiacot, s mivel a márkakereskedések az évi mintegy 800 ezer darab helyett csak 240 ezret adhatnak el, vélhetően több bezárásra kényszerül.
Az szabályozásról már hetekkel ezelőtt pletykák terjedtek, aminek hatására csak az elmúlt héten 30 ezer autót adtak el Pekingben. A televízióban kétségbeesett vevők panaszkodnak a bemutató autók szomszédságában arra, hogy már gyakorlatilag nem lehet új autót venni, mindenütt heteket kell várni. Egy szalon tulajdonosa karját széttárva magyarázta: nem tud segíteni.
Öt metró épül párhuzamosan
Pekingben 2005-ben még csak alig két és fél millió autó volt az utakon. A helyzet azóta sokat változott. Az életszínvonal emelkedésével százezrek vásároltak maguknak vagy gyermeküknek autót, s mivel a városi úthálózat képtelen volt a helyzettel lépést tartani, s a korlátozások sem bizonyultak elég hatékonynak, Peking közlekedése lényegében ellehetetlenült. Az emberek ma órákat ülnek autójukban, a sokszor nem túl tapasztalt vezetők külön forgalmi akadályokat képeznek, egyre többet használják a kürtöt, határozottan agresszívebbek az úton lévők.
Peking igyekszik a lakosság egy részét "visszaültetni" a kerékpárra, de hiába. A metróállomások melletti parkolók, a városszerte felállított bérleti helyek, a kölcsönzőket működtető vállalkozók tucatjai mentek csődbe. A városvezetés emellett gőzerővel fejleszti a tömegközlekedést, a jelenlegi 228 kilométer hosszú metróhálózat például – 5 új vonallal – 108 kilométerrel bővül az év végéig. Ezekkel 336 kilométer hosszan, 14 metróvonala lesz a kínai fővárosnak.
Kína 2009-ben előzte meg az Egyesült Államokat, s lett a világ első számú autópiaca. Tavaly 13,6 millió gépkocsit adtak el az országban.
MTI
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)