/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Plug-in hibrid hajtású lesz az új Škoda Octavia RS

2020. január 30. 18:30   |   Autoblog
címkék:  

Immár több mint 45 éve villanyozza fel a különösen sportos Škoda modellek rajongóit az RS betűpár, amely a Rally Sport rövidítéseként a versenyautók mellett a 2000 óta a cseh gyártó sorozatgyártású modelljeinek legsportosabb változatait is jelöli. Az Octavia negyedik generációja most első ízben hálózatról tölthető hibrid hajtásrendszerrel írja tovább az RS-sikertörténetet.

Az RS betűpár történelme 1974-ben kezdődik, ekkor használja ugyanis a gyártó első ízben a Rally Sport rövidítéseként Škoda 180 RS és 200 RS raliprototípusai típusjelzésében. Időközben a dinamikus rövidítés – a 130 RS hetvenes és nyolcvanas években aratott sikereinek is köszönhetően – a versenysport legendás szinonimájává vált. 2000 óta a következetesen a sportosság jegyében született sorozatgyártású RS-modellek folytatják e sikertörténetet, és a modellpalettán azóta már az Octavia RS, a Fabia RS és a Kodiaq RS is megjelent.

Mérföldkő – A Škoda 130 RS

A 180 RS és 200 RS raliprototípusaival folytatott sikeres tesztjeit követően 1975-ben a Škoda bemutatja immár rendszeres versenyzésre kifejlesztett 130 RS modelljét. A sorozatgyártású 110 R műszaki alapjaira épülő kétajtós kupé tömege az alumíniumból (tető és az ajtók külső burkolata) és üvegszál-erősítésű műanyagból (sárvédők és első fedél) készült karosszériaelemek jellemezte, következetes könnyűszerkezetes építés eredményeképpen mindössze 720 kilogramm. A hátsókerék-hajtású versenygépet 140 lóerős, 1,3 literes motor hajtja, és egészen 1983-ig számos sikert arat a nemzetközi rali- és pályaversenyeken. 1977-ben a 130 RS a legendás Monte Carlo ralin végez kategóriája első két helyén, de az Akropolisz ralin is diadalmaskodik, a versenypályán pedig 1981-ben a túraautó-Európa-bajnokságban ünnepelhet összesített győzelmet.

Sorozatgyártású sztár – a Škoda Octavia RS

2000-ben Octavia WRC versenyautójával a Škoda a rali-világbajnokságon is megjelenik, és ezzel párhuzamosan első ízben szériamodellhez is használja az RS rövidítést. A betűkombináció azóta az egyes modellsorozatok legsportosabb változatát jelöli, amelyek tökéletesen ötvözik a vezetés élvezetes élményét a Škoda-modellek immár hagyományos praktikumával. Első modellként húsz évvel ezelőtt az Octavia RS érkezik, a sportos menetteljesítményekről ekkor 1,8 literes, 180 lóerős turbófeltöltésű motor gondoskodik.

Az újdonság eleinte csak lépcsőshátú kivitelben kapható, de egy évvel később már kombi változatban is megjelenik a kínálatban, és 2005-ig több mint 17 600 példány készül belőle. A második generációs Octavia RS orrában 200 LE teljesítményű 2.0 TFSI benzines aggregát vagy első ízben dízelmotor fejti ki tekintélyes erejét. A 2.0 TDI teljesítménye 170 LE) karosszériaváltozatokként pedig továbbra is a lépcsőshátú és a Combi áll rendelkezésre. Együttesen több mint 87 800 példányuk gördül le a szerelőszalagról, az Octavia RS így már második generációjában átlépi az összesen százezer darabos legyártott mennyiséget.

Még sikeresebbnek bizonyul 2013-tól az Octavia RS harmadik nemzedéke, amely elsőként hordozza a hátulja teljes szélességében ívelő, és azóta már az RS-modellek karakteres jegyévé vált vörös fényvisszaverő sávot. A 2.0 TSI erőforrás eleinte 220 LE-t produkál, míg a 2.0 TDI 184 LE teljesítményű, és első ízben összkerékhajtással is rendelhető. A benzinmotor később 230, az RS 245 verzióban pedig már 245 LE teljesítményt kínál. A harmadik generáció a megszokott módon szintén lépcsőshátú és Combi kivitelben kapható és nagy népszerűségnek örvend a rajongók körében. Németországban, Nagy-Britanniában és Svájcban az RS-modellek húsz százalék feletti részesedést produkálnak az Octavia sorozat kiszállításaiból. Összességében a Škoda 172 ezer darabot készít a harmadik generációs RS modellekből.

Bővül a család – a Škoda Fabia RS

2003-ban a Škoda az új Fabia RS modelljével bővíti az RS-családot, amely a Genfi Autószalonon mutatkozik be, és a vele párhuzamosan megjelenő új Fabia WRC rali-versenyautó alapjául is szolgál. A Fabia sorozatban kizárólag a Fabia RS számára kínált 1.9 TDI motor teljesítménye 130 LE. A 0-100 km/órás sprinthez 9,6 másodpercet igényel, végsebessége pedig 204 km/óra. 2010-ben jelenik meg a FABIA második generációjának RS-változata, kombinált turbó- és kompresszorfeltöltésű, 180 LE teljesítményű, 1,4 literes benzinmotorral és hétfokozatú DSG-sebességváltóval. Első alkalommal kapható a Fabis RS Combi változatban is.

Rekorder – a Škoda Kodiaq RS

A 2018-ban bemutatott Kodiaq RS az RS-család első szabadidőautója, és a Nürburgring 20,832 kilométeres, legendás Nordschleife szakaszán a hétüléses szabadidőautók között felállított, 9:29,84 perces körrekordjával is igazolta sportosságát. 240 lovas 2.0 TDI aggregátja meggyőzően ötvözi a teljesítményt és a hosszú távú fenntarthatóságot, a Dynamic Sound Boost technikája pedig akusztikailag járul hozzá a legerősebb Kodiaq érzelemdús fellépéséhez.

Folytatása következik – a Škoda Octavia RS iV

A Škoda Octavia negyedik generációja rövidesen az RS-sikersztori újabb fejezetét nyitja meg, hiszen az Octavia RS iV formájában első ízben jelenik meg a Škoda sportos csúcsmodelljei között hálózatról tölthető hibrid hajtásrendszerű változat. Az újdonság a Genfi Autószalonon (2020. március 3-15.) tartja premierjét.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/