Rekordot döntött a traktorgyár gépe
A JCB Dieselmaxszal Andy Green megdöntötte a dízelmotoros jármű által tartott sebességi rekordot.
A JCB Dieselmax kódnevű dízelmotoros versenygépet két darab JCB 444-LSR kódnevű, 4,4 literes, közös nyomócsöves, 750 LE-s, 1106 Nm maximális forgatónyomatékú erőforrás repítette. A Dieselmax mindössze 9 liternyi üzemanyagot szállított és a hűtésről gondoskodó folyadékkal, valamint 180 liternyi jéggel volt terhelve. A 2700 kg-os össztömeget a folyadékok mellett a motor, az ultrakönnyű vázszerkezet és a pilóta tette ki. A tervezőcsapatnak a Dieselmax fékezéséről is gondoskodnia kellett. A hatalmas sebességről lassuló, majdnem három tonnás “szivar” 15 colos felnijei mögé a lehető legnagyobb méretű féktárcsákat szerelték;
ami természetesen nem lett volna elég, így fékezőernyőket is beszereltek.
A valaha elért legnagyobb szárazföldi sebesség (1184 km/óra a Trust SSC-vel) egyébként Richard Noble nevéhez fűződik, de a Dieselmaxot vezető Andy Green is egyszer átlépte a hangsebességet a Trust SSC sugárhajtóműves versenygép volánja mögött. Egyébként Andy Green a Royal Air Force (Angol Királyi Légierő) pilótája. Az előző dízelmotoros rekord még 235 mérföld/óra (378 km/h) volt és 1973-ban Virgil W. Snyder állította be.
A mostani csúcsdöntési kísérlet nem hivatalosan korábban már sikerült. Augusztus 17-én a Dieselmaxszal már elérték a 496 km/h-t, nem sokkal később pedig az 523 km/h-t, a két érték átlaga (510 km/h) is jelentősen túlszárnyalta a 33 éves rekordot. Azonban az FIA csak akkor ismeri el hivatalosan az új rekordot, ha azt egy órán belül megismétlik. Ez tegnap sikerült, Andy Green repesztett egy hivatalos rekordot, amivel a JCB Dieselmax a leggyorsabb dízelmotorral hajtott jármű lett. A hivatalos csúcs mostantól 563 km/h, két futam eredményének átlaga. Először 586 km/h-val száguldott a bonneville-i tómeder egyik végébe a szivar alakú versenygép, majd a “retúr” 540 km/h-val sikeredett, mely eredményt a FIA hitelesített.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)