Speciális gumikon a holdjárók
A Goodyear speciális, holdjárókon alkalmazható gumiabroncsot fejleszt, amely megállja a helyét a földitől eltérő körülmények között is.
A Goodyear-nek nagy kihívást jelent a NASA felkérése, amelynek értelmében új gumiabroncsot kell kifejlesztenie a NASA Chariot járművéhez, amelyet 2009 végén mutatnak be. Az új abroncsnak nem csak, hogy teljesítenie kell a hagyományos gumikkal szemben támasztott feltételeket (részben), de rengeteg új technológiát is magában kell hordoznia, lévén a Holdon a hagyományos, pneumatikus megoldás nem alkalmazható. Ezen felül az új guminak homokos, laza terepen is tapadniuk kell, illetve olyan felületen amelyen még nem közlekedett ember készítette jármű. Az új abroncsot a Goodyear Ohio-i főhadiszállásán működő Akron Tech Center kutató és abroncsfejlesztő szakemberei készítik.
A hatvanas években a Goodyear és a General Motors mérnöki csapata – a magyar Pavlics Ferenc vezetésével – több mint 10 éves munkával fejlesztette ki a NASA számára az Apollo Lunar Roving Vehicle (LRV) hálós holdabroncsának koncepcióját. Az LRV abroncsát zongorahúrból szőtték, mert egyedül ez az anyag megfelelően rugalmas, mégis puha szerkezetű. A zongorahúrnak köszönhetően a gumi követi a talaj körvonalát, mégis kényelmesen gördül, kinézetre pedig egy földi abroncs csontvázához hasonlít. Ez a technológia kiválóan működött, hiszen a Holdon minden hatszor kevesebb súlyú, mint a Földön, így az első Holdjárót mindössze 30 kilós teherbírásra és maximum 120 kilométeres távra tervezték.
Az új holdjárművek flottájához a Goodyear az Apollo holdjáró kerekeit vizsgálta, valamint levegővel és nem levegővel töltött abroncs-prototípusokat is tesztelt, hogy a kerekek alapvető mechanikáját, valamint a holdbéli környezet kihívásait minél jobban megismerje. Az új járművekhez olyan abroncsra van szükség, amely az Apollo LRV-nél tízszer nagyobb súlyt bír el és százszor akkora távolságot tesz meg. Ezzel a teljesítménnyel az abroncsok földi körülmények között, akár, teherjárműveken is használhatóak lesznek. A Goodyear mérnökei először számítógéppel modellezik a korábbi abroncsokat, majd ezekről másolatokat gyártanak, amelyeken tesztelik a lehetséges meghibásodásokat. Ezek után pedig olyan abroncsokat terveznek, gyártanak és tesztelnek, amelyek kiküszöbölik a felmerülő hibákat.
Az első, 12 abroncsból álló készlet 2009 telére készül el, és az új NASA Chariot járműre szerelik fel, amelyet a texasi Johnson Space Center-ben mutatnak be.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)