Szakértői segítség nélkül drága és veszélyes lehet az autóhitel
A most autóhitelben gondolkodók még elkerülhetik a feleslegesen drága finanszírozás terheit, szemben azokkal, akik a korábban rosszul megválasztott konstrukciók miatt mára súlyosan eladósodtak – mutat rá Magyarország egyik vezető gépjárműhitel-tanácsadója, az Autóhitel Alkusz Zrt.
Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár egy február eleji lakossági fórumon arról beszélt, hogy a kormánynak meg kell fontolnia a devizában eladósodott autóhitelesek megmentését is. De nemcsak a már eladósodott autóhitelesek vannak veszélyben, hanem azok is, akik most tervezik a hitelfelvételt, mivel a túlárazott, akár 30%-os kereskedői jutalékot tartalmazó, drága és a fogyasztók számára előnytelen konstrukciókkal találkoznak a piacon – állítja az Autóhitel Alkusz Zrt.
Orbán Imre, az autóhitel-specialista vállalat vezérigazgatója szerint ennek oka, hogy a hitelfelvevők – a devizahitel-csapda nyilvánvaló tanulságai ellenére – továbbra sem fordítanak kellő figyelmet a számukra legmegfelelőbb pénzügyi konstrukció kiválasztására és szakértői segítség helyett, továbbra is az autókereskedésekben intézik autóhiteleiket.
„Rengeteg pénzt és utólagos kellemetlenséget lehet megspórolni azzal, ha először finanszírozást keresünk és csak utána autót” – mutat rá a szakértő. A vezérigazgató szerint mindenképpen érdemes a hitelfelvétel előtt alaposan tájékozódni, és leszámolni azokkal a megalapozatlan hiedelmekkel, amelyek súlyos tízezres különbségeket is jelenthetnek a havi törlesztőrészletekben.
Ahogyan Orbán Imre rámutatott az egyik legjellemzőbb közkeletű tévedés, hogy a devizahitelek még mindig olcsóbbak a forintfinanszírozásnál. „A jelenlegi alacsony forintkamatok mellett csak annak éri meg a devizaalapú finanszírozás, aki kimondottan az árfolyamváltozásra spekulál. Ugyanis a legtöbben nem veszik figyelembe a bankok deviza vételi és eladási árfolyamai között megjelenő, átlagosan 4%-os különbséget” – magyarázta a szakember.
A vezérigazgató szerint ugyancsak jelentős probléma, hogy az autóhitelek 85-90 százalékát értékesítő autókereskedőknek egyáltalán nem áll érdekükben a vevők részletes tájékoztatása. Az Autóhitel Alkusz Zrt. legutóbbi felméréséből kiderült: a kereskedők döntő többségénél még alapszintű tájékoztatás sincs a finanszírozási konstrukcióval kapcsolatban. „A kereskedők legnagyobb része csupán egy bank ajánlatát kínálja, jellemzően azt, amelyik magasabb, akár 20-30%-os jutalékot kínál számukra”– magyarázza a szakértő.
Azonban a bajba került autóhitelesek megmentésére minden bizonnyal volna igény, hiszen az múlt év utolsó negyedévében minimum 6616, azaz körülbelül havi 2200 autót vettek vissza véglegesen a magyar pénzintézetek, de 2009 januárjától számolva ez a szám meghaladja a 105 ezret is, derül ki a Lízingszövetség statisztikáiból. Ez ugyan némi csökkenés a negatív rekordot tartó havi közel 2400-es számot (éves szinten 28 636) produkáló 2010-hez képest, de még mindig nagyon messze van a válság és a svájci frank erősödés által alig érintett utolsó időszak, a 2007-es év átlagától; akkor átlagosan havi 816 autót vettek vissza.
„Az ügyfelek még mindig a nem kellő gondossággal kiválasztott konstrukciók terheit nyögik, amelyek sok esetben az évek múlásával egyre nagyobbak lettek. Míg a 2007-2009 körüli szerződéseknél a svájci frank és az euró erősödése és a magas közvetítői jutalékok indítottak el a tömeges bedőlést, addig az újabbaknál a magas kamatok és a továbbra is brutális, akár 30%-ot is elérő ügynöki jutalékok okoznak tömeges problémát” – foglalta össze Orbán Imre, az Autóhitel Alkusz Zrt. vezérigazgatója.
További súlyos problémákat okoz, hogy a visszavett autókon számos esetben a forgalmi értéket jócskán meghaladó tartozás maradt fent, miközben a havi törlesztők nagysága pedig egy kisebb lakáséval vetekszik. A szakember eközben egy közkeletű félreértésre is felhívja a figyelmet, miszerint ha a hitelfelvevő visszaszolgáltatja autóját a finanszírozónak, akkor megszabadul a hitel jelentette gondoktól.
„A rengeteg bedőlt hitelest ért hidegzuhanyként az a hír, hogy autójuk visszaadásával nem szűnik meg a probléma,hiszen az autó forgalmi értéke messze nem fedezi a hitel fennmaradó részét, így azt annak ellenére is tovább kell törleszteni, hogy az autót már elvitték” – mutat rá Orbán Imre.
A vezérigazgató szerint ezek miatt minden hitelfelvételben gondolkozónak érdemes a kockázatokat és a költségeket – szakértői segítséggel – a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni. Például célszerű alkusz bevonásával megversenyeztetni a bankokat, mert a cég legutóbbi felmérése kimutatta, hogy egy átlagos 2 millió forintos, 60 hónapos futamidejű autóhitelnél akár 20 ezer forintos különbség is lehet a havi törlesztőben, ami összességében több mint 1,2 millió forinttal drágítja meg a hitelt – figyelmeztet Orbán Imre.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)